K klimt skrev:
Ni bör läsa ett besiktningsprotokoll noga. Kontrollera att VA ingår i besiktningen. Läs sedan vad som sägs om badrummet. Ibland ger besiktningsföretag någon övergripande formulering om tänkbara problem för att skydda sig. Men om VA ingår och om problem inte nämns kan ni kräva ersättning av AC. Det står i protokollet hur ni ska göra. AC kommer då att göra en ny besiktning för sin bedömning. Om ni inte är nöjda kan ni stämma AC. Teoretiskt sett kan ni få ersättning för de åtgärder som krävs, inte bara kostnaden för besiktning. Men AC är en stark motpart med goda resurser, det finns många trådar på detta forum om problem med deras besiktningar.
Det ända som står om badrummet, tänkte inte på det då. Varför den inte skulle vara tillgänglig.

• Skärmdump av text från ett forum om besiktningsbarhet av golvbrunn i badrum, med frågeteckenikon.
Villa vista Villa vista skrev:
kan du lyfta på brunnssilen och ta ett kort mellan i brunnen och mötet mot golvet.
Så menar du?

• Närbild på kakelfog och silikon vid ett diskhoens avlopp med synliga smuts- och mögelansamlingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C CarolineLin skrev:
Det ända som står om badrummet, tänkte inte på det då. Varför den inte skulle vara tillgänglig.
Detta är troligen en reservation som är heltäckande från AC, som innebär att ni inte kan få ut något från deras sida

K klimt skrev:
Detta är troligen en reservation som är heltäckande från AC, som innebär att ni inte kan få ut något från deras sida
Gäller det även lutningen? Vet hon hade en kula och testade på ett ställe bara.

C CarolineLin skrev:
Gäller det även lutningen? Vet hon hade en kula och testade på ett ställe bara.
Det kan diskuteras men besiktningen är ju tydlig med att man endast utfört fuktkontroll och att man anser att det bör göras en kompletterande besiktning. Men ni kan testa att anmäla problemet till AC så gör de en uppföljning utan kostnad. Det troliga är att de avvisar ansvar genom att säga att de föreslog en kompletterande besiktning

Fairlane
Mycket märkligt. Man undrar ju på vilket sätt golvbrunnen inte skulle vara tillgänglig.
Det finns ju fall där golvbrunnen sitter under ett badkar eller en duschkabin, men det är det ju inte frågan om här som jag förstår det.

Minns ni om hon sa något i samband med besiktningen av detta rum?
För mig är besiktningen ett bra tillfälle att lära känna sitt blivande hus lite bättre, utöver att finna fel. En bra besiktningsman är inte bara bra på att se de tekniska delarna, utan också en bra kommunikatör som kan förklara. Två fel kan se lika allvarliga ut i ett protokoll, men frågar man besiktningsmannen så kan det vara så att det ena bör åtgärdas snarast och det andra inte alls är samma panik med.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Precis, hur ska en golvbrunn vara för att anses tillgänglig?

• Gilla
CarolineLin
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Mycket märkligt. Man undrar ju på vilket sätt golvbrunnen inte skulle vara tillgänglig.
Det finns ju fall där golvbrunnen sitter under ett badkar eller en duschkabin, men det är det ju inte frågan om här som jag förstår det.

Minns ni om hon sa något i samband med besiktningen av detta rum?
För mig är besiktningen ett bra tillfälle att lära känna sitt blivande hus lite bättre, utöver att finna fel. En bra besiktningsman är inte bara bra på att se de tekniska delarna, utan också en bra kommunikatör som kan förklara. Två fel kan se lika allvarliga ut i ett protokoll, men frågar man besiktningsmannen så kan det vara så att det ena bör åtgärdas snarast och det andra inte alls är samma panik med.
Var inte med på besiktningen det var sambon, men han har inget minne av det heller, att hon sa något speciellt om brunnen. Men tänker att det står ju bara noterat om tätskiktet av golvbrunnen att det inte är besiktningsbart. Ingen notering om lutning eller bakfall, så det kan man väl ändå ta vidare. Och även under handfatet

Fairlane
Jag skulle absolut ta det vidare. Även om golvbrunnen på något sätt skulle varit otillgänglig så kan man ju andå kontrollera fallet i rummet.

Ett av de badrum som jag var med på besiktningen av hade 3 golvbrunnar. Det var bastu och badkar, samt en golvbrunn till. Badkaret var flyttbart så det gjorde vi tillsammans under besiktningen och sen bled det till att kolla hur kulan rullade från många olika platser.

Fairlane Fairlane skrev:
Jag skulle absolut ta det vidare. Även om golvbrunnen på något sätt skulle varit otillgänglig så kan man ju andå kontrollera fallet i rummet.

Ett av de badrum som jag var med på besiktningen av hade 3 golvbrunnar. Det var bastu och badkar, samt en golvbrunn till. Badkaret var flyttbart så det gjorde vi tillsammans under besiktningen och sen bled det till att kolla hur kulan rullade från många olika platser.
Kontaktade Anticimex, dom skulle reklamera det. Så intressant att se om dom tar på sig det, om inte så sa hemförsäkringen att dom tar bort det felaktiga tätskiktet och att vi får bekosta det nya. Så även dom sa att vi skulle kolla med Anticimex först.

Fairlane
Hmm, "tar bort det felaktiga tätskiktet" innebär att riva badrummet?
Så får ni betala ett nytt badrum sen?

Fairlane Fairlane skrev:
Hmm, "tar bort det felaktiga tätskiktet" innebär att riva badrummet?
Så får ni betala ett nytt badrum sen?
Nä det är ju det som är frågan, bättre vi tar ut det gamla så står dom för nytt. Men förhoppningarna ligger hos Anticimex först.

Det du borde göra när du ser att vattnet rinner ner vid handfatets rör så borde du täta där.
Det är riktigt dåligt ut. Men se till att fixa så mer skador inte uppstår

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
C CarolineLin skrev:
Så menar du?
japp,

ser ut som golvbrunnen iaf är rätt monterad, kanske lite för mycket fix bara, påverkar dock inte tätskiktet

T TheGame skrev:
Det du borde göra när du ser att vattnet rinner ner vid handfatets rör så borde du täta där.
Det är riktigt dåligt ut. Men se till att fixa så mer skador inte uppstår
Okej tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.