Vi har precis fått huset klart och allt är perfekt förutom en irriterande sak som jag har svårt att släppa.

I ett av badrummen rinner vatten från duschen ner på golvet och tar en runda runt avloppet på utsidan och delar av vattnet rinner följaktligen ut under glasväggen. Jag hittade precis mitt lilla vattenpass efter inflyttningen och ser att lutningen är ut mot hörnan där vattnet läcker ut men även mot avloppet. Man kan ha max 20% av max tryck innan det börjar rinna ut.

Vi har helt blanka plattor och de är naturligtvis hala så det är inte mycket som stoppar det när det väl kommit ut men det trycks hela tiden på från kanten pga att det rinner ditåt.

Kolla bilden. De röda pilarna är lutningens riktning och de blåa vattnets. Längs "västra" kanten känner man dessutom en kant, grönt på bilden, där plattan mot brunner är lägre vilket också bidrar till sämre lutning.

Jag är lite tveksam om jag ska gå till husleverantören eller jag ber någon oberoende titta på det först. Är det att räkna som bakfall?

Mvh
Kristian

• Badrumsgolv med röda och blåa pilar som visar felaktig lutning och vattenflöde kring avlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Du går till husleverantören först naturligtvis. Varför har du inte mindre plattor i fallet, brukar personligen bara göra kuvertskärningar på stora plattor som ligger under badkar så slipper man se det.

Där ska vara ett fall på 7-20 mm/m i duschen, kolla detta innan du kontaktar husfirman.

• Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
Så dax att byta plattor nu ;)

BirgitS
Hörnet som den den röda nedpilen och vänsterpilen pekar på ska vara så mycket högre än golvbrunnen att regeln som tank77 skrev om uppfylls. Är det så?

Hur högt är fogsprånget med grön markering?

Hörnet är lägre.

Språnget är en knapp mm lägre.

BirgitS
1 mm fogsprång är alltid tillåtet och det får vara större vid stora plattor.

Branschregeln är att det över hela golvet ska vara fall mot golvbrunnen. Om det inte uppfylls så ska du reklamera tjänsten.

• Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
T
BirgitS BirgitS skrev:
1 mm fogsprång är alltid tillåtet och det får vara större vid stora plattor.

Branschregeln är att det över hela golvet ska vara fall mot golvbrunnen. Om det inte uppfylls så ska du reklamera tjänsten.
Fast om det är stora plattor såsom 60x120 och större så kan alternativ golvlutning förhandlas:

3.1.2 Golvlutning Golvlutning mot golvavlopp ska utföras såväl i underlaget för tätskikt som i ytskiktet. Bakfall får inte förekomma i någon del av utrymmet. På golvytor som regelmässigt utsätts för vattenbegjutning, i anslutning till golvbrunnen, i duschdelen och under badkar ska golvlutning utföras i intervallet 1:50–1:150 (20 mm/m–7 mm/m). Golvlutning ska utföras i intervallet 1:100–1:200, (10 mm/m–5 mm/m) i de delar av utrymmet som delvis blir utsatta för vattenbegjutning eller vattenspill. Alternativ golvlutning kan avtalas. Överenskommelse om alternativ golvlutning ska alltid dokumenteras i Kvalitetsdokumentet, BBV, Bilaga A. Observera att största tillåtna lutning enligt Boverkets byggregler, 6:5335, är 1:50 (20 mm/m) i ytskikt. Större lutning kan medföra halkrisk. Där wc-stol eller bidé ska monteras på golv, krävs en rektangulär och plan monteringsyta, minst 300x400 mm.

BirgitS
Fast Kristian borde väl veta om han har avtalat om någon alternativ golvlutning, dvs. vad jag förstår bakfall i det här fallet om hörnet ligger lägre än golvbrunnen.

T
BirgitS BirgitS skrev:
Fast Kristian borde väl veta om han har avtalat om någon alternativ golvlutning, dvs. vad jag förstår bakfall i det här fallet om hörnet ligger lägre än golvbrunnen.
Naturligtvis, här är det till synes ett bakfall i duschzonen. TS får ju ringa dom som har gjort som får bryta upp plattorna runt brunnen och lägga dit dom med fall nästa gång, dvs om det går ens. Om det är bakfall på tätskiktet så har TS ett stort problem......

Fel storlek på plattorna. Badrum ska det vara 10x10 inte större då blir det dåligt fall.
Jag tror inte det går att få bättre fall än så

Tack för alla svar. Jag får klargöra lite. Vi har avtal om alternativ golvlutning pga storleken på plattorna. Dock trodde jag inte att vi skulle behöva acceptera bakfall oavsett. När vi tidigare gjort golv med stora plattor har golvet utanför duschzonen varit vågrätt men aldrig bakfall och definitivt inte inne i duschzonen. I så fall kunde man ju lika gärna låtit bli att göra kuvertskärning men jag är inte plattsättare så jag vet inte egentligen :)

Som Lars påpekar, det är kanske så att vi får acceptera det men det känns som om vi får ta hit någon att kolla på det för som sagt, det finns inget övrigt att klaga på och det finns ingen anledning att bråka om det är det bästa möjliga som är gjort.

Du måste sätta nya släplister under dörrarna så inte vattnet smiter ut och kör en skrapa efter varje dusch så håller du vatten borta och golvet fräschare.

Jepp. Det är det vi gör nu och det funkar inte eftersombra det rinner mot hörnet av dörrarna som inte är tilltäppt av släplisten.

Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Jepp. Det är det vi gör nu och det funkar inte eftersombra det rinner mot hörnet av dörrarna som inte är tilltäppt av släplisten.
Jag tror inte att du kan släppa det här. Speciellt när allt annat är perfekt gjort.
Det finns många snygga diskreta duschkar som kan vara ett alternativ, se bilder

Diskret och stilrent duschkar i ett minimalistiskt badrum med glasdörr och kaklade väggar.
Skapa konto
Modernt diskret duschkar i ett badrum med glasvägg och grå kaklade väggar.
Skapa konto

• Gilla
MM13
  • Laddar…
Hej,

Blev det någon lösning på detta problem?

• Gilla
Lisa&Sluggo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.