11 445 läst ·
20 svar
11k läst
20 svar
Fel i entreprenad som inte upptäcktes vid slutbesiktningen
Sida 1 av 2
Hej,
Vi byggde hus för snart 2 år sedan med totalentreprenad och huset godkändes vid slutbesiktningen.
Vi har nu gått igenom huset extra noga eftersom garantiperioden börjar närma sig sitt slut. Vi fick tips om besiktningsmannahandboken som kom ut 2013 och har följt checklistan i den och kontrollerat de toleranser som finns beskrivna för fackmannamässigt utförande.
Genomgången identifierade ett antal fel där hantverk inte klarar toleranserna för fackmannamässigt utförande. Vi har pratat med en del besiktningsmän om att kontrollera de fel vi upptäckt själva i samband med garantibesiktningen, men får höra att man inte skall ta upp den här typen av fel i en garantibesiktning eftersom besiktningsmannen borde ha upptäckt dem redan vid slutbesiktningen. Och eftersom det gått längre tid än 6 månader så är det försent att reklamera den här typen av fel. Kan detta verkligen stämma?
Vi har försökt tolka konsumenttjänstlagens paragrafer om småhusentreprenad och kan inte förstå annat än att vi kan reklamera alla fel som visat sig inom garantiperioden §59, inkl. fel som besiktningsmannen borde ha märkt vid slutbesiktningen §60. Eller hur skall man tolka detta?
Vi byggde hus för snart 2 år sedan med totalentreprenad och huset godkändes vid slutbesiktningen.
Vi har nu gått igenom huset extra noga eftersom garantiperioden börjar närma sig sitt slut. Vi fick tips om besiktningsmannahandboken som kom ut 2013 och har följt checklistan i den och kontrollerat de toleranser som finns beskrivna för fackmannamässigt utförande.
Genomgången identifierade ett antal fel där hantverk inte klarar toleranserna för fackmannamässigt utförande. Vi har pratat med en del besiktningsmän om att kontrollera de fel vi upptäckt själva i samband med garantibesiktningen, men får höra att man inte skall ta upp den här typen av fel i en garantibesiktning eftersom besiktningsmannen borde ha upptäckt dem redan vid slutbesiktningen. Och eftersom det gått längre tid än 6 månader så är det försent att reklamera den här typen av fel. Kan detta verkligen stämma?
Vi har försökt tolka konsumenttjänstlagens paragrafer om småhusentreprenad och kan inte förstå annat än att vi kan reklamera alla fel som visat sig inom garantiperioden §59, inkl. fel som besiktningsmannen borde ha märkt vid slutbesiktningen §60. Eller hur skall man tolka detta?
Redigerat:
Tillägger att det som står i besiktningsmannahandboken om garantibesiktning inte överensstämmer med det som står i konsumenttjänstlagen.
Fel som visar sig säger konsumenttjänstlagen och fel som uppkommit säger besiktningsmannahandboken.
Fel som varken har märkt eller borde ha märkt vid slutbesiktning får tas upp säger konsumenttjänstlagen och fel som uppenbarligen fanns och var väl synliga skall inte tas upp säger besiktningsmannahandboken.
Innebär detta att det finns en rättspraxis som skiljer sig från konsumenttjänstlagen eller har det blivit fel i besiktningsmannahandboken?
Besiktningsmannahandboken om garantibesiktning (klipp och klistra):
Senast två år efter slutbesiktningen kan en så kallad § 59-besiktning göras. Den kallas även ofta för tvåårsbesiktning. En sådan besiktning tar beställaren initiativ till. Det är också beställaren som betalar för besiktningen om man inte har kommit överens om något annat.
Vid § 59-besiktningen undersöker man om det uppkommit några fel sedan entreprenaden avslutades. Entreprenören är ansvarig för felen i de fall denne inte kan visa att felen uppstått genom olyckshändelse, vanvård, onormalt brukande eller liknande förhållande på konsumentens sida. Under konsumentens ytterligare 8 år av reklamationsrätt gäller omvänt förhållande d v s konsumenten har att visa att fel som upptäcks är sådana som entreprenören ansvarar för.
De fel som noteras vid § 59-besiktningen kan reklameras enligt konsumenttjänstlagen § 59. Reklamationen ska göras snarast. Den kan göras inom två år efter en godkänd slutbesiktning eller, om ingen slutbesiktning gjorts, två år från det att entreprenadarbetet avslutats. Beställaren reklamerar själv till sin motpart, men kan begära en besiktning för att få stöd av en fackmässig bedömning. Den tvååriga reklamationsrätten kan
inte förlängas på annat sätt än genom att parterna kommer överens om det.
En reklamation kan normalt bara göras av kontraktsparten. Om huset byter ägare kan det därför vara klokt att i samband med överlåtelsen avtala med entreprenören om att överlåta reklamationsrätten.
Några råd till besiktningsmannen vid § 59-besiktningen:
Konsumenttjänstlagen (särskilda bestämmelser för småhusentreprenader som infördes 2005):
59 § Oavsett vad som föreskrivs i 12 § första stycket och 58 § andra stycket skall småhusentreprenaden alltid anses felaktig om ett förhållande som avses i 9, 10 eller 11 § visar sig inom två år efter det att entreprenaden godkändes vid slutbesiktning eller, om slutbesiktning inte har gjorts, inom två år efter det att arbetena avslutades. Detta gäller dock inte om näringsidkaren gör sannolikt att förhållandet beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse eller på vanvård, onormalt brukande eller något liknande förhållande på konsumentens sida. Lag (2004:554).
60 § Sedan en småhusentreprenad har godkänts vid en slutbesiktning enligt 53 §, får konsumenten endast åberopa fel som har antecknats i besiktningsutlåtandet.
Trots första stycket får konsumenten åberopa fel som
1. konsumenten har påtalat vid slutbesiktningen men som besiktningsmannen inte har ansett utgöra fel,
2. besiktningsmannen varken har märkt eller borde ha märkt vid slutbesiktningen, eller
3. har påtalats av konsumenten för näringsidkaren inom sex månader från slutbesiktningen. Lag (2004:554).
61 § Av 17 § framgår att en konsument som vill åberopa att tjänsten är felaktig skall underrätta näringsidkaren om detta (reklamation).
Vid en småhusentreprenad gäller att reklamation inte behöver göras i fråga om fel som
1. har antecknats i ett besiktningsutlåtande enligt 56 §, eller
2. har påtalats av konsumenten enligt 60 § 3.
Om det vid småhusentreprenad har gjorts en slutbesiktning enligt 53 §, får reklamation enligt 17 § första stycket inte göras senare än tio år efter det att småhusentreprenaden har godkänts enligt 56 § andra stycket, såvida inte annat följer av garanti eller liknande utfästelse. Lag (2004:554).
Fel som visar sig säger konsumenttjänstlagen och fel som uppkommit säger besiktningsmannahandboken.
Fel som varken har märkt eller borde ha märkt vid slutbesiktning får tas upp säger konsumenttjänstlagen och fel som uppenbarligen fanns och var väl synliga skall inte tas upp säger besiktningsmannahandboken.
Innebär detta att det finns en rättspraxis som skiljer sig från konsumenttjänstlagen eller har det blivit fel i besiktningsmannahandboken?
Besiktningsmannahandboken om garantibesiktning (klipp och klistra):
Senast två år efter slutbesiktningen kan en så kallad § 59-besiktning göras. Den kallas även ofta för tvåårsbesiktning. En sådan besiktning tar beställaren initiativ till. Det är också beställaren som betalar för besiktningen om man inte har kommit överens om något annat.
Vid § 59-besiktningen undersöker man om det uppkommit några fel sedan entreprenaden avslutades. Entreprenören är ansvarig för felen i de fall denne inte kan visa att felen uppstått genom olyckshändelse, vanvård, onormalt brukande eller liknande förhållande på konsumentens sida. Under konsumentens ytterligare 8 år av reklamationsrätt gäller omvänt förhållande d v s konsumenten har att visa att fel som upptäcks är sådana som entreprenören ansvarar för.
De fel som noteras vid § 59-besiktningen kan reklameras enligt konsumenttjänstlagen § 59. Reklamationen ska göras snarast. Den kan göras inom två år efter en godkänd slutbesiktning eller, om ingen slutbesiktning gjorts, två år från det att entreprenadarbetet avslutats. Beställaren reklamerar själv till sin motpart, men kan begära en besiktning för att få stöd av en fackmässig bedömning. Den tvååriga reklamationsrätten kan
inte förlängas på annat sätt än genom att parterna kommer överens om det.
En reklamation kan normalt bara göras av kontraktsparten. Om huset byter ägare kan det därför vara klokt att i samband med överlåtelsen avtala med entreprenören om att överlåta reklamationsrätten.
Några råd till besiktningsmannen vid § 59-besiktningen:
- Var noga med att inte blanda ihop § 59-besiktningen med andra besiktningar som efterbesiktning eller särskild besiktning.
- Fel som uppenbarligen fanns och var väl synliga vid slutbesiktningen, och fel som kvarstår från slutbesiktningen, ska du inte ta upp vid § 59-besiktningen.
- Om någon part vill kontrollera om fel från tidigare besiktningar finns kvar kan du samtidigt kalla till och göra en efterbesiktning.
- Vid § 59-besiktningen ska du ställa frågor till beställaren om funktioner i byggnaden som inte går att se, till exempel värmesystem och andra liknande installationer.
- Kontrollera fönster, dörrar och luckor utifrån deras funktion och jämnhet. Gör noggranna kontroller i brunnar och genomföringar i tätskikt.
Konsumenttjänstlagen (särskilda bestämmelser för småhusentreprenader som infördes 2005):
59 § Oavsett vad som föreskrivs i 12 § första stycket och 58 § andra stycket skall småhusentreprenaden alltid anses felaktig om ett förhållande som avses i 9, 10 eller 11 § visar sig inom två år efter det att entreprenaden godkändes vid slutbesiktning eller, om slutbesiktning inte har gjorts, inom två år efter det att arbetena avslutades. Detta gäller dock inte om näringsidkaren gör sannolikt att förhållandet beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse eller på vanvård, onormalt brukande eller något liknande förhållande på konsumentens sida. Lag (2004:554).
60 § Sedan en småhusentreprenad har godkänts vid en slutbesiktning enligt 53 §, får konsumenten endast åberopa fel som har antecknats i besiktningsutlåtandet.
Trots första stycket får konsumenten åberopa fel som
1. konsumenten har påtalat vid slutbesiktningen men som besiktningsmannen inte har ansett utgöra fel,
2. besiktningsmannen varken har märkt eller borde ha märkt vid slutbesiktningen, eller
3. har påtalats av konsumenten för näringsidkaren inom sex månader från slutbesiktningen. Lag (2004:554).
61 § Av 17 § framgår att en konsument som vill åberopa att tjänsten är felaktig skall underrätta näringsidkaren om detta (reklamation).
Vid en småhusentreprenad gäller att reklamation inte behöver göras i fråga om fel som
1. har antecknats i ett besiktningsutlåtande enligt 56 §, eller
2. har påtalats av konsumenten enligt 60 § 3.
Om det vid småhusentreprenad har gjorts en slutbesiktning enligt 53 §, får reklamation enligt 17 § första stycket inte göras senare än tio år efter det att småhusentreprenaden har godkänts enligt 56 § andra stycket, såvida inte annat följer av garanti eller liknande utfästelse. Lag (2004:554).
Men vad är problemen som du vill att någon skall åtgärda. Eller vill du bara visa vad dom olika skrivningarna säger? Inget i sådana skrivningar är svart eller vitt, utan ett konkret fall att hänga dom på.
Hej Cecar,
De fel vi upptäckt när vi kontrollerat toleranserna är t.ex. att det buktar och lutar för mycket i väggar och golv på vissa ställen, att kakelsättning i badrum är för ojämn (framförallt för stora fogsprång, för djupa fogar, ojämn fogbredd, ocentrerad sättning på väggar) och att fallet är för litet/bakfall på vissa ställen.
Med anledning av den typ av fel vi pratar om så är det dock mycket viktigt för oss att förstå den juridiska biten för att reda ut om vi har rätt att hålla entreprenaden alt. besiktningsmannen ansvarig för felen. Viktigt i denna fråga är att vi inte tidigare känt till att det förelåg fel i tjänsterna även om vi tyckt att vissa delar varit slarvigt utförda, vilket vi också har tagit upp med entreprenaden tidigare. Men vi har inte haft kunnande att själva bedöma fackmannamässigheten i utförandena. Vi har litat på besiktningsmannen och entreprenadens kunnande. Det är först nu som vi fått kännedom om hur man kontrollerar fackmannamässigheten i utförda arbeten genom att följa anvisningarna i besiktningsmannahandboken.
De fel vi upptäckt när vi kontrollerat toleranserna är t.ex. att det buktar och lutar för mycket i väggar och golv på vissa ställen, att kakelsättning i badrum är för ojämn (framförallt för stora fogsprång, för djupa fogar, ojämn fogbredd, ocentrerad sättning på väggar) och att fallet är för litet/bakfall på vissa ställen.
Med anledning av den typ av fel vi pratar om så är det dock mycket viktigt för oss att förstå den juridiska biten för att reda ut om vi har rätt att hålla entreprenaden alt. besiktningsmannen ansvarig för felen. Viktigt i denna fråga är att vi inte tidigare känt till att det förelåg fel i tjänsterna även om vi tyckt att vissa delar varit slarvigt utförda, vilket vi också har tagit upp med entreprenaden tidigare. Men vi har inte haft kunnande att själva bedöma fackmannamässigheten i utförandena. Vi har litat på besiktningsmannen och entreprenadens kunnande. Det är först nu som vi fått kännedom om hur man kontrollerar fackmannamässigheten i utförda arbeten genom att följa anvisningarna i besiktningsmannahandboken.
Här kanske du kan finna lite om vad som en besiktningsman bör rätta sig efter, http://www.konsumentverket.se/Globa...mmelser/besiktningsmannaboken-2013-kov.pdfmen som tidigare sagt så är inget svart eller vitt när man börjar en process om vad/vem som felas.Det beror på många komponenter dels rent hantverk inkl. toleranser och dels på monterade färdiga produkter, ex en duschblandare med platta som går över två kakel som är monterade enligt norm men det ser fult ut eftersom blandarens platta är helt plan eller att en kyl och frys inte gåt att justera så dom blir helt hundra synmässigt bredvid varandra för golvets buktighet precis där är på max tolerans och därmed så blir springorna mellan skåpen bredvid och över inte helt parallella osv osv
Ja det är ju besiktningsmannahandboken som du länkar till som vi gått igenom och har som bedömningsgrund för de fel vi identifierat. Vi har gått igenom alla rum invändigt och följt checklistan och beskrivningarna av hur man bedömer fackmannamässigheten. Vi har identifierat ca 80 fel som inte noterats vid slutbesiktningen. T.ex. är fogsprång i badrum nära 3x toleransen på vissa ställen, och buktningar och lutningar över 2x toleransen på flera ställen. Det är också ett antal "mindre" fel som t.ex. att det finns ojämna och sneda avstånd mellan luckor och inredning som kyl/frys i köket.
Vi tycker ju med facit i hand att besiktningsmannen förfarit vårdslöst i sin bedömning eftersom han har missat ett så stort antal fel, som kan innebära t.ex. att hela badrummet behöver göras om för att klara byggnormerna. Entreprenaden borde aldrig ha blivit godkänd med så stora brister.
En viktig fråga i sammanhanget är om man kommer anse att vi borde ha haft kunskap om hur man kontrollerar fackmannamässigheten i arbetena inom ramarna för vår undersökningsplikt, eller om vi anses ha fullgjort vår undersökningsplikt genom slutbesiktningen.
Efter att bara ha läst konsumenttjänstlagen så kändes våra rättigheter självklara men efter att ha pratat med diverse besiktningsmän så får vi en helt annan bild. Ju mer man läser desto svårare verkar det bli att veta hur lagen praktiseras och hur vi skall gå tillväga.
Vi tycker ju med facit i hand att besiktningsmannen förfarit vårdslöst i sin bedömning eftersom han har missat ett så stort antal fel, som kan innebära t.ex. att hela badrummet behöver göras om för att klara byggnormerna. Entreprenaden borde aldrig ha blivit godkänd med så stora brister.
En viktig fråga i sammanhanget är om man kommer anse att vi borde ha haft kunskap om hur man kontrollerar fackmannamässigheten i arbetena inom ramarna för vår undersökningsplikt, eller om vi anses ha fullgjort vår undersökningsplikt genom slutbesiktningen.
Efter att bara ha läst konsumenttjänstlagen så kändes våra rättigheter självklara men efter att ha pratat med diverse besiktningsmän så får vi en helt annan bild. Ju mer man läser desto svårare verkar det bli att veta hur lagen praktiseras och hur vi skall gå tillväga.
Vi har t.ex. 10x10 cm plattor i duschen med fogsprång upp till 2 mm (toleransen är 0,7 mm)
Buktning alt. lutning i väggar är > 10mm / 2m på flera ställen (Toleransen är 5mm / 2m)
Vi köpte 2 meters vattenpass samt digitalt skjutmått för att kunna göra exakta mätningar. Vet inte hur man skall kunna mäta så små mått annars.
Buktning alt. lutning i väggar är > 10mm / 2m på flera ställen (Toleransen är 5mm / 2m)
Vi köpte 2 meters vattenpass samt digitalt skjutmått för att kunna göra exakta mätningar. Vet inte hur man skall kunna mäta så små mått annars.
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Jag har nu läst ditt första inlägg en gång till.
Ja det är så som besiktningsmännen har sagt, det är en garantibesiktning och då går man igenom huset invändigt och utvändigt och kontrollerar att det inte tillkommit några skador som kan bero på utförandet och ev att påtalade brister vid slutbesiktningen är åtgärdade.
De fel du åberopar idag är ju inget som uppstått under den tiden mellan slutbesiktning och garantitidens utgång. Det är fel som du borde påpekat vid slutbesiktningen och som då hade varit besiktningsmannens skyldighet att ta till protokollet. Vad som sedan skulle ha hänt med dom påpekandena är en sak, åtgärd något annat. Det är då det blir diskussion om vad som är rimligt i förhållande till den upplevda bristen.Det kan anses som för mycket arbete o kostnad för att det skall åtgärdas, utan det blir en ekonomisk kompensation och då brukar det bli tvist. En tvist som långt ifrån alltid leder till att man blir nöjd men oftast slutar med förlikning där man mer eller mindre måste acceptera ett förslag som man svårligen känner sig nöjd med och att inte förglömma en förlikning innebär vanligtvis att var o en bär sina egna kostnader så just där vill man sällan hamna.
Det du idag vill påtala som fel, är givetvis av dig upplevda fel men frågan om när och hur dom skulle/skall påtalas är en helt annan fråga. Då kan det mycket väl vara konsumentköplagen som gäller det har jag ingen kunskap om.
Ja det är så som besiktningsmännen har sagt, det är en garantibesiktning och då går man igenom huset invändigt och utvändigt och kontrollerar att det inte tillkommit några skador som kan bero på utförandet och ev att påtalade brister vid slutbesiktningen är åtgärdade.
De fel du åberopar idag är ju inget som uppstått under den tiden mellan slutbesiktning och garantitidens utgång. Det är fel som du borde påpekat vid slutbesiktningen och som då hade varit besiktningsmannens skyldighet att ta till protokollet. Vad som sedan skulle ha hänt med dom påpekandena är en sak, åtgärd något annat. Det är då det blir diskussion om vad som är rimligt i förhållande till den upplevda bristen.Det kan anses som för mycket arbete o kostnad för att det skall åtgärdas, utan det blir en ekonomisk kompensation och då brukar det bli tvist. En tvist som långt ifrån alltid leder till att man blir nöjd men oftast slutar med förlikning där man mer eller mindre måste acceptera ett förslag som man svårligen känner sig nöjd med och att inte förglömma en förlikning innebär vanligtvis att var o en bär sina egna kostnader så just där vill man sällan hamna.
Det du idag vill påtala som fel, är givetvis av dig upplevda fel men frågan om när och hur dom skulle/skall påtalas är en helt annan fråga. Då kan det mycket väl vara konsumentköplagen som gäller det har jag ingen kunskap om.
TS du får ursäkta mitt lite raljerande svar här men det känns konstigt och gnälligt att du två år efter att ditt hus är färdigt kommer med klagomål som du uppenbart varken sett eller haft anledning att klaga på när ni tog över huset.
Att ni inför garantibesiktningen börjar läsa reglerna i detalj och sen måste gå och köpa 2 meters vattenpass och digitalskjutmått för att hitta felen (du skriver ju själv att du var tvungen till detta för att ens kunna mäta så små avvikelser).
Det hela låter ju som en teoretisk efterkonstruktion av dina fel på huset istället för ett praktiskt och visuellt fel.
Jag förundrar mig mest över att ni inte klagade på alla dessa fel redan när slutbesiktningen skedde för om man gör ett av sitt livs största affärer så har man väl någon form av självbevarelse och ifrågasätter fel som man ser oavsett om det finns en besiktningsman med vid detta tillfälle. De flesta skulle väl fråga om verkligen väggarna skall luta och klinkern skall ligga med sådant fogsprång att man nästan snubblar i duschen. om det nu är så att detta är ett så stort fel som du nu tycks anse att det är.
Att börja mäta med skjutmått för att ens hitta fel verkar för mig som att skjuta på fel saker.
Javisst du har rätt i att toleranser skall hållas men jag är tveksam att du hade fått ut så mycket av dessa mätningar även om du gjort dom inför slutbesiktningen, Felen hade inte värderats speciellt högt om de inte påverkar funktionen och en vägg som lutar ett par mm över toleransen ger inga stora ersättningar om ens några, tyvärr.
Inget av det du anger som fel lär ha uppstått efter att ni slutbesiktiga huset så mitt råd är att leta efter saker som inte fungerar eller som uppkommit och inte varit synligt förut.
Att ni inför garantibesiktningen börjar läsa reglerna i detalj och sen måste gå och köpa 2 meters vattenpass och digitalskjutmått för att hitta felen (du skriver ju själv att du var tvungen till detta för att ens kunna mäta så små avvikelser).
Det hela låter ju som en teoretisk efterkonstruktion av dina fel på huset istället för ett praktiskt och visuellt fel.
Jag förundrar mig mest över att ni inte klagade på alla dessa fel redan när slutbesiktningen skedde för om man gör ett av sitt livs största affärer så har man väl någon form av självbevarelse och ifrågasätter fel som man ser oavsett om det finns en besiktningsman med vid detta tillfälle. De flesta skulle väl fråga om verkligen väggarna skall luta och klinkern skall ligga med sådant fogsprång att man nästan snubblar i duschen. om det nu är så att detta är ett så stort fel som du nu tycks anse att det är.
Att börja mäta med skjutmått för att ens hitta fel verkar för mig som att skjuta på fel saker.
Javisst du har rätt i att toleranser skall hållas men jag är tveksam att du hade fått ut så mycket av dessa mätningar även om du gjort dom inför slutbesiktningen, Felen hade inte värderats speciellt högt om de inte påverkar funktionen och en vägg som lutar ett par mm över toleransen ger inga stora ersättningar om ens några, tyvärr.
Inget av det du anger som fel lär ha uppstått efter att ni slutbesiktiga huset så mitt råd är att leta efter saker som inte fungerar eller som uppkommit och inte varit synligt förut.
Oceanis, jag har i tidigare inlägg i den här tråden beskrivit att vi anmärkt på en del av dessa saker tidigare men då fått höra att det inte är några fel, och det har heller inte tagits upp i protokollet vid slutbesiktningen. Det är besiktningsmannens skyldighet att kontrollera att arbeten är fackmannamässigt utförda och man förväntar sig inte som konsument att man själv måste kunna alla toleranser för att inte bli lurad. Och de är entreprenadens ansvar att åtgärda fel som visat sig under garantiperioden, och enligt konsumenttjänstlagen fanns vid slutbesiktningen men inte noterades i protokollet.
Du kan tycka att det låter gnälligt att komma med sådant här när vi redan bott i huset snart två år men det är mycket att tänka på när man flyttar in i ett nytt hus med en 3 månader gammal dotter. Hur tror du alla dessa fel påverkar fastighetens värde om de noteras vid överlåtelsebesiktningen om vi skall sälja fastigheten? Jag tar upp några typexempel som det finns många förekomster av. Vi har totalt identifierat omkring 80 fel och de flesta av dessa tycker jag en besiktningsman borde ha upptäckt vid en noggrann genomgång som det skall vara på en slutbesiktning. Nu har vi hamnat där vi är och vi håller på att undersöka vilka möjligheter vi har att reda upp allt detta så att vi lider så liten skada som möjligt.
Hur olika fel värderas återstår väl att se. Tråkigt om byggbranschen inte tycker att det gör så mycket om man inte uppfyller byggnormerna, att det är ok att det kan se ut lite hur som helst bara inte huset ruttnar och faller ihop.
Du kan tycka att det låter gnälligt att komma med sådant här när vi redan bott i huset snart två år men det är mycket att tänka på när man flyttar in i ett nytt hus med en 3 månader gammal dotter. Hur tror du alla dessa fel påverkar fastighetens värde om de noteras vid överlåtelsebesiktningen om vi skall sälja fastigheten? Jag tar upp några typexempel som det finns många förekomster av. Vi har totalt identifierat omkring 80 fel och de flesta av dessa tycker jag en besiktningsman borde ha upptäckt vid en noggrann genomgång som det skall vara på en slutbesiktning. Nu har vi hamnat där vi är och vi håller på att undersöka vilka möjligheter vi har att reda upp allt detta så att vi lider så liten skada som möjligt.
Hur olika fel värderas återstår väl att se. Tråkigt om byggbranschen inte tycker att det gör så mycket om man inte uppfyller byggnormerna, att det är ok att det kan se ut lite hur som helst bara inte huset ruttnar och faller ihop.
Om du ska sälja huset gör du klokt i att undvika köpare som mäter kakelfogar med skjutmått och har tvåmans vattenpass i bakfickan. De kommer bara att klaga på allt möjligt för att kunna pruta på priset. Och när de väl köpt huset kommer de att leta dolda fel och ideligen skicka krav på än det ena än det andra. Så om du väljer en normalt funtad köpare är det inget problem.
Väldigt sant!Andreas_H skrev:Om du ska sälja huset gör du klokt i att undvika köpare som mäter kakelfogar med skjutmått och har tvåmans vattenpass i bakfickan. De kommer bara att klaga på allt möjligt för att kunna pruta på priset. Och när de väl köpt huset kommer de att leta dolda fel och ideligen skicka krav på än det ena än det andra. Så om du väljer en normalt funtad köpare är det inget problem.
De som går runt med skjutmått och 2meters vattpass på en visning, sälj inte till dessa.
Den besiktning man ska göra när man köper ett hus eller lgh, handlar inte om att mäta väggars yta eller gå med skjutmått och mäta fogsprång. Utan de handlar om att kontrollera byggnadens tekniska skick. För att hitta fel som kan bli dyra att åtgärda.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Att man har en 3-månaders dotter och att man flyttar in i ett nytt hus fråntar inte er något ansvar.Sidan77 skrev:Oceanis, jag har i tidigare inlägg i den här tråden beskrivit att vi anmärkt på en del av dessa saker tidigare men då fått höra att det inte är några fel, och det har heller inte tagits upp i protokollet vid slutbesiktningen. Det är besiktningsmannens skyldighet att kontrollera att arbeten är fackmannamässigt utförda och man förväntar sig inte som konsument att man själv måste kunna alla toleranser för att inte bli lurad. Och de är entreprenadens ansvar att åtgärda fel som visat sig under garantiperioden, och enligt konsumenttjänstlagen fanns vid slutbesiktningen men inte noterades i protokollet.
Du kan tycka att det låter gnälligt att komma med sådant här när vi redan bott i huset snart två år men det är mycket att tänka på när man flyttar in i ett nytt hus med en 3 månader gammal dotter. Hur tror du alla dessa fel påverkar fastighetens värde om de noteras vid överlåtelsebesiktningen om vi skall sälja fastigheten? Jag tar upp några typexempel som det finns många förekomster av. Vi har totalt identifierat omkring 80 fel och de flesta av dessa tycker jag en besiktningsman borde ha upptäckt vid en noggrann genomgång som det skall vara på en slutbesiktning. Nu har vi hamnat där vi är och vi håller på att undersöka vilka möjligheter vi har att reda upp allt detta så att vi lider så liten skada som möjligt.
Hur olika fel värderas återstår väl att se. Tråkigt om byggbranschen inte tycker att det gör så mycket om man inte uppfyller byggnormerna, att det är ok att det kan se ut lite hur som helst bara inte huset ruttnar och faller ihop.
Har du fler exempel på fel som du hittat?