ClasseClas ClasseClas skrev:
En bult fixeras med nitning.
Nej, då är det en nit. Eller möjligen en klinkbult.

Till skillnad från en nit så formförändras inte bulten nämnvärt vid sammanfogning.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bult

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
ClasseClas
useless useless skrev:
Nej, då är det en nit. Eller möjligen en klinkbult.

Till skillnad från en nit så formförändras inte bulten nämnvärt vid sammanfogning.

[länk]
Fy tusan. Där hade jag fel för en bult fixeras ju enbart med friktion. Sen finns det varianter på temat.

U
Fy tusan. Där hade jag fel för en bult fixeras ju enbart med friktion. Sen finns det varianter på temat.
Nja den kan ju låsas med en sprint eller låsring också, den har iaf ingen gänga.

Men sen är det ju tvetydigt, finns de vetare som säger att i dagsläget så är det ok att kalla en större dimension av maskinskruv för bult, eftersom det i folkmun blivit ett vedertaget begrepp… man har lixom missbrukat ordet så mycket att det blivit ok.
Är det nån som kallar hjulbult nått annat än hjulbult? Isf vad, hjulskruv låter ju muppigt?

• Älska
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
ClasseClas
U Utsliten och utdömd skrev:
Är det nån som kallar hjulbult nått annat än hjulbult? Isf vad, hjulskruv låter ju muppigt?
På mina fordon har jag hjulskruvar eller hjulmuttrar. Totalt omuppigt.
Hjulbult går ju att förstå men enbart "bult" är ju totalt jättefel. Det blir ju svåra misstånd när fel termer används.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
U
På mina fordon har jag hjulskruvar eller hjulmuttrar. Totalt omuppigt.
Hjulbult går ju att förstå men enbart "bult" är ju totalt jättefel. Det blir ju svåra misstånd när fel termer används.
Mupp!

Så hur skulle du ”svårt missförstå” tex
-hur hårt ska jag dra bulten när jag byter däck?

Här har jag totalt missbrukat facktermer för vad man egentligen gör, men jag tror väldigt få skulle missförstå ändå?

För de som inte förstod menade jag:
- Hur mycket ska jag dra åt hjulskruven när jag byter hjul?
Och jag kallade dig mupp med ironi <3

Redigerat:
  • Gilla
SaabNiklas och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas

Här har jag totalt missbrukat facktermer för vad man egentligen gör, men jag tror väldigt få skulle missförstå ändå?
Jodå, på det här forumet med över 700 K medlemmar så finns det individer som enbart kan tolka texter exakt som de är skrivna. Det går inte att förvänta sig att alla förstår "vad som menas".

U
Jodå, på det här forumet med över 700 K medlemmar så finns det individer som enbart kan tolka texter exakt som de är skrivna. Det går inte att förvänta sig att alla förstår "vad som menas".
Ja tydligen

Mupp!

Jag har aldrig använt någon däckkrängningsmakin, var sitter bulten i en sån och på vilket sätt dras den ;)

Observerade dock att jag hade 8 "punkteringar" (4par, syntetiskt placerade) i mina aluminiumfälgar efter däckskifte på sommarhjulen. Funderar på vad det kommer sig och om det är något man kan förvänta sig.

ClasseClas
N niklasjo skrev:
Tack alla! Tryggade mig att kontakta firman och fick pengarna tillbaka. De har varit väldigt tillmötesgående och hjälpsamma så känns bra
Vad bra att du fick pengarna tillbaka. Inte en självklarhet att alla firmor gör så. Hur gör du nu med nya hjul till bilen?

Vad bra att du fick pengarna tillbaka. Inte en självklarhet att alla firmor gör så. Hur gör du nu med nya hjul till bilen?
Köper nya till vinter

Fel ET KAN ge vibrationer beroende på hur känslig framvagnen är, geometrin etc.
Men skulle säga att det sannolikt är fel på fälgarna eller däcken.
Skönt att det löste sig.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.