Däck som inte används och förvaras rätt åldras inte så mycket. 5 år går nog bra. Har monterat däck som legat i lager i 5 år och man märker ingen skillnad när man monterar dom på fälg.
Det som jag skulle ha större problem med är om jag skulle köpa ett premiumdäck som tex Michelins eller Continentals nya däck så förväntar jag mig den senaste tekniken inte 5 år gammal teknik. Köper man billigare däck har det ju inte lika stor betydelse.
Det som jag skulle ha större problem med är om jag skulle köpa ett premiumdäck som tex Michelins eller Continentals nya däck så förväntar jag mig den senaste tekniken inte 5 år gammal teknik. Köper man billigare däck har det ju inte lika stor betydelse.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 554 inlägg
Tack för länken, men finns det någon som inte lever på att sälja navringar som kan verifiera att "nav tjockleken" har betydelse?Rejäl skrev:
Jag kan verifiera att navring på en fälg vars centrumhål är större än navet är nödvändig då jag själv råkat ut för märkliga köregenskaper på en jobbil jag hade, en Kangoo som utan navringar på de 4-hålade sommarfälgarna i alu jag satte dit ålade sig fram på vägen snarare än åkte.Stefan Bengtsson skrev:
Efter montering av navringar blev det rallybil igen.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 554 inlägg
Jag vill veta om det finns någon som undersökt, och konstaterat, att navringar behövs eller inte behövs.K Kane skrev:
Jag vill att källan ska vara någotsånär trovärdig, och inte ha ekonomiskt intresse av ena eller andra slutsatsen. (tänk Teknikens Värld, Vi Bilägare, RISE. Tänk inte carup, navringsförsäljare, eller egna anektdoter)
Min magkänsla säger att hjulskruvarna inte behöver hjälp av en plastring för att hålla fast fälgen. Men jag har ingen annan källa på det än min magkänsla. Jag skulle vilja veta lite säkrare än så.
Du frågade om "nav tjockleken" har betydelse, vad det nu är.Stefan Bengtsson skrev:
Jag vill veta om det finns någon som undersökt, och konstaterat, att navringar behövs eller inte behövs.
Jag vill att källan ska vara någotsånär trovärdig, och inte ha ekonomiskt intresse av ena eller andra slutsatsen. (tänk Teknikens Värld, Vi Bilägare, RISE. Tänk inte carup, navringsförsäljare, eller egna anektdoter)
Min magkänsla säger att hjulskruvarna inte behöver hjälp av en plastring för att hålla fast fälgen. Men jag har ingen annan källa på det än min magkänsla. Jag skulle vilja veta lite säkrare än så.
Jag har haft en bil med fälgar där det krävdes navring. Skulle aldrig tänka tanken att inte använda dessa. Varför funderar du på det?
Läs mitt inlägg #49 så vet du att åtminstone en har testat och vet att de åtminstone i vissa fall behövs.Stefan Bengtsson skrev:
Jag vill veta om det finns någon som undersökt, och konstaterat, att navringar behövs eller inte behövs.
Navringen håller inte fast hjulet, det är hjulmuttrar/skruvar som gör det, ringen centrerar.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 793 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 793 inlägg
Nu bor vi en bit ifrån varandra, men om du hade velat så kan jag demonstrera det på en bil. Vi kan montera hjul med och utan ring så kan vi möta orundheten med en mätklockaStefan Bengtsson skrev:
Sen lever ju inte fälgtillverkarna på att sälja navringar, det är ju bara ett nödvändigt ont för att få ned antalet varianter på fälgarna.
https://www.machinedesign.com/faste...and-hub-centric-wheels?utm_source=chatgpt.com
Medlem
· Västra Götaland
· 2 554 inlägg
Jag citerade särskrivningen i "källan" jag fick. Du får fråga dom vad nav tjocklek är.K Kane skrev:
Jag har aldrig använt navringar, och har aldrig känt att jag behöver det. Men jag ser många som hävdar att det är ett absolut måste, och jag vill veta vad de anser att jag missar.
edit: Jag förstår att fälgen måste centreras. Är navringar till för dem som inte klarar att centrera fälgen annars?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 793 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 793 inlägg
Hur menar du här? Hur gör du för att centrera ett hjul om navet och fälgen inte matchar?Stefan Bengtsson skrev:
Det är inte särskilt lätt att få det runt om det är en design där navet ska centrera (majoriteten av alla personbilar). 1-2mm orundhet känns tydligt en bil i högre hastigheter och då räcker det med att hjulet sitter 0.5-1mm ocentrerat. (Sen är ju vissa bilar mindre känsliga än andra modeller, men 1-2 är ett vanligt spann)
Drar man bultarna försiktigt initialt så att hjulet centreras innan man drar fast det så blir det centrerat. Förr fanns ju inte navcentereringen als på vissa bilar. Men visst ökar risken utan navring.
Tycker du inte det behövs utifrån att du klarar centrera fälgen och inte får obalans/vibrationer så kör på det.Stefan Bengtsson skrev:
Jag citerade särskrivningen i "källan" jag fick. Du får fråga dom vad nav tjocklek är.
Jag har aldrig använt navringar, och har aldrig känt att jag behöver det. Men jag ser många som hävdar att det är ett absolut måste, och jag vill veta vad de anser att jag missar.
edit: Jag förstår att fälgen måste centreras. Är navringar till för dem som inte klarar att centrera fälgen annars?
Behövs väl inget annat skriftligt om du är nöjd.
Själv väljer jag bara fälgar som har rätt dimension.
Redigerat: