L Lovan83 skrev:
Jag tror att det finns en aspekt som, på vissa sätt, visar att det (oftast) är nödvändigt med centrumringen, och det är att biltillverkarna kostar på sig att ha det på bilarna. Vi måste komma ihåg att om de kunde spara ett enda öre per bil genom att inte ha ”precisions”(~0,1mm) detaljer så skulle de snåla in på det.
Sen om behovet är enbart för att underlätta monteringen/centreringen av hjulen kan jag inte svara på dock.
Jag tycker att detta känns lite felformulerat. Det som biltillverkarna anser nödvändigt är att navhålet i fälgen passar noga på navet. Det kan ske genom att fälgen passar direkt eller genom att ha en hylsa emellan.

Kanske finns det biltillverkare som använder lösa centreringsringar. Men jag vet inte att jag någonsin haft en bil där däcken hade lösa centreringsringar. På alla mina bilar har fälgarna direkt varit bearbetade till rätt diameter på navhålet.

Lösa centreringsringar är enligt min uppfattning något som tillverkare av fälgar använder för att samma fälgar skall passa till flera olika bilar. Dessa ringar kan även kombineras med en distans för att ändra inpressningen så att samma fälg kan passa till ännu fler bilar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Biltillverkarna sätter inte dit några navringar. Det är bara om man köper nya icke-originalfälgar de kan behövas.
Självklart. Jag menade såklart navet och inte navringar.

A Avemo skrev:
Jag tycker att detta känns lite felformulerat. Det som biltillverkarna anser nödvändigt är att navhålet i fälgen passar noga på navet. Det kan ske genom att fälgen passar direkt eller genom att ha en hylsa emellan.

Kanske finns det biltillverkare som använder lösa centreringsringar. Men jag vet inte att jag någonsin haft en bil där däcken hade lösa centreringsringar. På alla mina bilar har fälgarna direkt varit bearbetade till rätt diameter på navhålet.

Lösa centreringsringar är enligt min uppfattning något som tillverkare av fälgar använder för att samma fälgar skall passa till flera olika bilar. Dessa ringar kan även kombineras med en distans för att ändra inpressningen så att samma fälg kan passa till ännu fler bilar.
Håller med. Jag syftade på centrumringen, inte lösa navringar.

Du menade vad?

K
D Daniel 109 skrev:
Nej, mat tappar inte hjul (och definitivt inte däck) för att centreringsringen saknas.
Är inte omöjligt att man tappar hjul som en följd av det. Kanske inte vanligt förekommande, men absolut inte omöjligt

L Lovan83 skrev:
Självklart. Jag menade såklart navet och inte navringar.
Ja, jo. Det stämmer att biltillverkarna kostar på att ha nav på bilarna.

En del av åsikterna här faller ju pladask med tanke på att det finns bilar som inte har nån navstyrning alls........för att inte tala om släpvagnar.
Nej man tappar inte hjul för att styrning saknas, Det beror nästan uteslutande på att man glömt att dra eller så en massa skit mellan nav och hjul. Det är ändå det vanligaste med tanke på hur det byts hjul på verkstäderna. Har själv jobbat med bilar i 35 år och även på gummiverkstad i några år. Ibland tar jag loss hjul som den lokala gummiverkstan precis monterat. Nybalanserat och fint men flera mm aluärg på fälgens yta mot navet missade man visst...........är det då konstigt att korrekt dragna skruvar och muttrar lossnar och hjulet kanske lossnar? Sen skyller man på allt annat och inte minst kunderna som ska efterdra och platta till skiten mer bara........

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
En del av åsikterna här faller ju pladask med tanke på att det finns bilar som inte har nån navstyrning alls........för att inte tala om släpvagnar.
Nej man tappar inte hjul för att styrning saknas, Det beror nästan uteslutande på att man glömt att dra eller så en massa skit mellan nav och hjul. Det är ändå det vanligaste med tanke på hur det byts hjul på verkstäderna. Har själv jobbat med bilar i 35 år och även på gummiverkstad i några år. Ibland tar jag loss hjul som den lokala gummiverkstan precis monterat. Nybalanserat och fint men flera mm aluärg på fälgens yta mot navet missade man visst...........är det då konstigt att korrekt dragna skruvar och muttrar lossnar och hjulet kanske lossnar? Sen skyller man på allt annat och inte minst kunderna som ska efterdra och platta till skiten mer bara........
I mitt fall så var Passaten nästan ny och nya hjul som jag då trodde var dåligt balanserade, men efter ombalasering utan förbättring ringde jag leverantören och fick då höra att det skulle vara navringar som de missat skicka med, året var 2000

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
I mitt fall så var Passaten nästan ny och nya hjul som jag då trodde var dåligt balanserade, men efter ombalasering utan förbättring ringde jag leverantören och fick då höra att det skulle vara navringar som de missat skicka med, året var 2000
Monterar man hjul utan navringar så gäller det ju att inte vara för ivrig och dra åt en skruv för snabbt och hårt. Då fastnar hjulet och resterande fyra klarar inte av att rikta upp det utan böjs i sidled bara.
Jobbade på däckverkstad just där i skarven sekelskiftet och ett vanligt vibrationsproblem var även taskiga fälgar. Många var hopplöst mjuka i centrum så minsta lilla rostflaga på bilens nav gjorde att de formförändrades helt och aldrig mer låg dikt mot navet. Minns att vi bytte ut en del fälgar. Inte på det vi monterat själva alltså utan de kom från andra som gett upp och skickat kunden till oss. Vi hade ju bättre grejer att balansera med tänkte dom.........De kunde även ha varit för hårt dragna. Ofta var ju fälgarna nya och man såg på ytan att de svullnat upp runt skruvhålen. Blir ju som skiftningar i materialet om det är blankt.

U Utsliten och utdömd skrev:
Har en Audi A4 med eftermaknadsfälgar på gården
Det är väl där problemet ligger, att fälgen inte är tillräckligt rätt för att passa på bilen direkt.

U
D Dilato skrev:
Det är väl där problemet ligger, att fälgen inte är tillräckligt rätt för att passa på bilen direkt.
Nej asså det funkar bra med korrekt navringar. Orginalfälgar har ju inte navring, inte vad jag någonsin hittat iaf. Det handlar ju bara om en fråga för erftermakmadsfälgar som vill kunna producera en fälg för flera modeller och då gör ett stort hål med insatsringar, det håller nere produktionskostnaden och framförallt mängden lager.

Så hela problemet är inget problem om man köper orginal. Tror många, som aldrig köpt eftermarknadsfälgar, inte ens vet om att navringar förekommer. På orginal kommer den ju alltid centrera på navet då det är betydligt snävare tolerans än bulthålen (iaf på ritning), där behöver man lixom inte tänka eller bry sig.

Redigerat:
ClasseClas
D Daniel 109 skrev:
Drar man bultarna försiktigt initialt så att hjulet centreras innan man drar fast det så blir det centrerat.
Centrering är det minsta problemet för den som använder bultar till sina hjul.

• Haha
  • Gilla
Prodigys och 5 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Centrering är det minsta problemet för den som använder bultar till sina hjul.
På enkla vagnar kan ibland hjulet vara påträtt på en axel och hållas kvar av en låspinne stucken genom axeländen. Skulle denna låspinne kunna anses vara en hjulbult?

• Haha
Dilato
  • Laddar…
ClasseClas
A Avemo skrev:
På enkla vagnar kan ibland hjulet vara påträtt på en axel och hållas kvar av en låspinne stucken genom axeländen. Skulle denna låspinne kunna anses vara en hjulbult?
En bult fixeras med nitning. En låspinne är i min värld ok som fixering. Jag tycker ju inte att låspinnen i ditt fall är en hjulbult utan "bara" en låspinne. Snarare är hjulaxeln en kombinerad axel och hjulbult.

D Daniel 109 skrev:
Drar man bultarna försiktigt initialt så att hjulet centreras innan man drar fast det så blir det centrerat. Förr fanns ju inte navcentereringen als på vissa bilar. Men visst ökar risken utan navring.
Nu får du gå in i garderoben och säga "KwH" tyst för dig själv 100 gånger.. 😉😄

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.