Renoverar klädkammaren och blev fundersam på kopplingen när jag skulle byta taklampa. Om jag förstått det rätt så är den gröna(!) tråden till taklampan tändtråd.
Det är alltså blå, brun och grön tråd på inkommande el. Blå går vidare till taklampa.
Brun och grön-gul till strömbrytare.
Blå från stömbrytare tillkopplingsdosa. Därifrån grön till taklampa.
Antar att tändtråden bör bytas ut så det inte blir några missförstånd i framtiden, men vill dubbelkolla att jag tänker rätt. Tacksam för råd.
Det är alltså blå, brun och grön tråd på inkommande el. Blå går vidare till taklampa.
Brun och grön-gul till strömbrytare.
Blå från stömbrytare tillkopplingsdosa. Därifrån grön till taklampa.
Antar att tändtråden bör bytas ut så det inte blir några missförstånd i framtiden, men vill dubbelkolla att jag tänker rätt. Tacksam för råd.
Blå tråd i kabel får användas till fas/tändtråd så länge som den inte kan förväxlas som nolla.
I aktuella kopplingen kan det vara gränsfall men eftersom det bara är "elektriker" som får göra kopplingar i kopplingsdosan så är risken för förväxling minimal.
I aktuella kopplingen kan det vara gränsfall men eftersom det bara är "elektriker" som får göra kopplingar i kopplingsdosan så är risken för förväxling minimal.
Vet du vad den gröna inkommande är? Det verkar fel att den ligger ihop med gul/grön. Att tändtråden är blå i kabeln till strömbrytaren är helt ok. Men försök att reda ut vad den gröna inkommande är för att undvika missförstånd i framtiden.
Tack för svar! Ja, tänker inte koppla om något själv, men det var just övergången från blå till grön i kopplingsdosan som jag var fundersam över.Demmpa skrev:
Tack för svar! Förutsatte att den gröna inkommande tråden var jord, just eftersom den kopplad till gul-grön i dosan, men det kan ju så klart vara dumt att förutsätta. Det var mest kombinationen blå och grön till taklampan som fick mig att reagera. Aldrig sett det tidigare.A Avemo skrev:
Enfärgad grön och gul fanns från mitten 50-tal till 1990-92 nånting då de försvann pga förväxlingsrisken med gröngul.
Jord behövs ju inte i strömbrytaren. Så i nuläget finns det inget funktionellt fel med att en ledare med okänd funktion går till en X-plint i strömbrytaren. Men jord får inte vara annat än gulgrön. Och gulgrön får inte vara annat än jord. Så jag skulle flytta den gröna inkommande i dosan till en ledig plint. Är strömbrytaren utbytt? Har det suttit en kronbrytare där förut? Den gröna i inkommande röret skulle kunna vara en gammal tändtråd som inte längre används.B BuilderJ skrev:
Trådarna gör nog bara en liten båge så det ser ut att vara dubbelt men det är bara en var från kabelnU Utsliten och utdömd skrev:
Kan du utveckla vad du menar?U Utsliten och utdömd skrev:
Finns ingen vidarematning från strömbrytaren som inte behöver neutralledare.
Tidigare har det troligen varit en 3x1,5 ner till strömbrytaren eller ett VP-rör. När strömbrytaren byttes, byttes även kabeln till en 3G1,5 eftersom dåvarande husägaren inte utnyttjade ena lamputtaget (den med grön tråd i matande VP-rör), det lamputtaget nyttjade neutralledaren tidigare i matningen.
Klicka här för att svara