1 004 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Fel eller rätt?
Hej
Vet ej om detta kommer att besvaras men jag provar..
Har idag en vattenburen uppvärmning, ett enrörs system LB hus. Byggt 68.
Ett plan med en numera öppen planlösning/115 KVM.
Skall nu sätta in en Luft luft pump och kommer inte att använda elementen.
Jo ett får gå och det är i badrummet.
Nu kommer problemet.. Huset har alltid varit uppvärmt med vattenburet och rören ligger i ytterväggarna och där finns ju även syllarna.
Detta är vad jag tänker.
Låter pumpen driva runt varmt vatten i rören och släpper endast upp vatten i ett element, och det är det i badrummet.. Resten av elementen är avstängda.
Är detta först en ekonomisk bra lösning?
Sedan har vi ju den biten med att inte förändra miljön
Menar då den värme som går ner i syllarna från rören (spillvärme).
Då denna bör ha en viss inverkan på Syllens fukt/torrhet.
Exempel på en förändring som är gjord här och den är totalt felaktig. Ut med oljepannan och in med en elpanna och sedan ge f-n i att ha någon stödvärme i detta utrymme, sedan att lägga in ett plastgolv med ett mellanskikt av masonit, på en helt oisolerad platta. Resultat, lukten var vad jag har vant mig vid (tidigare bostad var ett mögelhus), stampat fuktigt jordgolv. Även gipsen i detta utrymme har fått stryk. Efter denna tid som det inte varit någon värme här så har fukthalten varit ganska så hög. Med resultat av att gipsen är väldigt porös.
Svaren jag vill ha är hur ekonomiskt är det att bara cirkulera varvatten ?
Har jag fel eller rätt när det gäller spillvärmen har den någon inverkan på klimatet för ytterväggssyllarna?
Tacksam för alla inlägg..
Kutte
Vet ej om detta kommer att besvaras men jag provar..
Har idag en vattenburen uppvärmning, ett enrörs system LB hus. Byggt 68.
Ett plan med en numera öppen planlösning/115 KVM.
Skall nu sätta in en Luft luft pump och kommer inte att använda elementen.
Jo ett får gå och det är i badrummet.
Nu kommer problemet.. Huset har alltid varit uppvärmt med vattenburet och rören ligger i ytterväggarna och där finns ju även syllarna.
Detta är vad jag tänker.
Låter pumpen driva runt varmt vatten i rören och släpper endast upp vatten i ett element, och det är det i badrummet.. Resten av elementen är avstängda.
Är detta först en ekonomisk bra lösning?
Sedan har vi ju den biten med att inte förändra miljön
Menar då den värme som går ner i syllarna från rören (spillvärme).
Då denna bör ha en viss inverkan på Syllens fukt/torrhet.
Exempel på en förändring som är gjord här och den är totalt felaktig. Ut med oljepannan och in med en elpanna och sedan ge f-n i att ha någon stödvärme i detta utrymme, sedan att lägga in ett plastgolv med ett mellanskikt av masonit, på en helt oisolerad platta. Resultat, lukten var vad jag har vant mig vid (tidigare bostad var ett mögelhus), stampat fuktigt jordgolv. Även gipsen i detta utrymme har fått stryk. Efter denna tid som det inte varit någon värme här så har fukthalten varit ganska så hög. Med resultat av att gipsen är väldigt porös.
Svaren jag vill ha är hur ekonomiskt är det att bara cirkulera varvatten ?
Har jag fel eller rätt när det gäller spillvärmen har den någon inverkan på klimatet för ytterväggssyllarna?
Tacksam för alla inlägg..
Kutte
Ekonomiskt tror jag inte att det gör någon jätte skillnad, mina föräldrar kör själva så med luft - luft och sen låter de elpannan gå och har bara elementen öppna lite på de ställen som ibland har dörrarna stängda...
De har inte någon hög el förbrukning på det huset...
Ang spillvärmen vågar jag inte säga något mer än att det är inte första gången jag hört samma resonemang. Så det kommer nog inte helt ur luften... Men om man tänker rent tekniskt så är det en ren fuktvandring man skapar med att varma på vid syllen. Stänger man av värmen / förändrar förhållandet så finns risk att det blir riktigt fuktigt.
Exempel finns hos dem om har lagt in golvvärme i hus med platta på mark (felaktigt) och sedan trägolv. När varmen stängs av kan de gå så illa att golven sväller och bågnar upp.
De har inte någon hög el förbrukning på det huset...
Ang spillvärmen vågar jag inte säga något mer än att det är inte första gången jag hört samma resonemang. Så det kommer nog inte helt ur luften... Men om man tänker rent tekniskt så är det en ren fuktvandring man skapar med att varma på vid syllen. Stänger man av värmen / förändrar förhållandet så finns risk att det blir riktigt fuktigt.
Exempel finns hos dem om har lagt in golvvärme i hus med platta på mark (felaktigt) och sedan trägolv. När varmen stängs av kan de gå så illa att golven sväller och bågnar upp.
Om man stänger vattencirkulation vintertid kan rören frysa till och sprängas om man har otur ...._chrille_ skrev:
Jag skulle låta varmvatten cirkulera när luftpumpen inte levererar billig värme längre.
Luft-luftpumpen använder ju el när det blir för kallt ute. Jag skulle stänga av elvärme i pumpen så att elpanna tar över och värmer istället och håller frysrisken borta. Radiatorer reglerar själv och öppnar när luftpumpen orkar inte värma utan eltillskott. Då skulle pumpen gå när den är mest lönsam
gaia
Ja det är det jag hoppas på. Och som du nämner så är ju den biten med att det skall frysa i systemet en aspekt som man inte kan bortse från.gaia skrev:Om man stänger vattencirkulation vintertid kan rören frysa till och sprängas om man har otur ....
Jag skulle låta varmvatten cirkulera när luftpumpen inte levererar billig värme längre.
Luft-luftpumpen använder ju el när det blir för kallt ute. Jag skulle stänga av elvärme i pumpen så att elpanna tar över och värmer istället och håller frysrisken borta. Radiatorer reglerar själv och öppnar när luftpumpen orkar inte värma utan eltillskott. Då skulle pumpen gå när den är mest lönsam. Jag tror att det skulle bli en bra kombidrift.
gaia
Och OM detta skulle hända då har jag verkligen problem med fukthalten i syllarna....
Vid den totalrenovering som vi har utfört nu så har jag satt in termostatstyrda reglage på vissa element.
För var det bara ett vrede som man reglerade tillströmmningen i elementen.
Detta är med tanken på att jag skulle sätta in en L L pump.Numera har jag ett vardagsrum på 50 kvm med fyra element och två av dessa har
termostat.Hmm nu har man ju tillfälle att verkligen kolla om dessa fungerar som utlovat...Om inte så har rörkrökaren problem hehehe
gaia skrev:Om man stänger vattencirkulation vintertid kan rören frysa till och sprängas om man har otur ....
Luft-luftpumpen använder ju el när det blir för kallt ute. Jag skulle stänga av elvärme i pumpen så att elpanna tar över och värmer istället och håller frysrisken borta. Radiatorer reglerar själv och öppnar när luftpumpen orkar inte värma utan eltillskott. Då skulle pumpen gå när den är mest lönsam. Jag tror att det skulle bli en bra kombidrift.
gaia
Självklart! men...jag sa inte att man skulle stänga av varmen helt?:S Då går fortfarande cirkulationspumpen/arna. (Du citerade mitt resonemang om fukt) Jag försökte svarade på frågan:
Kutte Heitmann skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara