lagre skrev:
Enligt boschs egen info så skall du kunna slipa med GOPen i 40 minuter innan du behöver byta batteri. Det vill säga att batteri nummer två hinner bli fulladdat innan det första tar slut. Låter förnuftigt.
Jag hittade den här då jag surfade runt lite; Bosch 12V Max Multi-X. Annat volt-tal men annars verkar det vara den amerikanska versionen av GOPen... eller? Någon som vet, uppgradering av GOPen kanske :confused:

Tvivlar på att det är en uppgradering av 'vår' 10.8V GOP.
Verkar som alla 'våra' 10.8V säljs som 12V Litheon i USA.

Är det inte så att jänkarna resonerar lite som så att en 10,8V Li-ion i deras ögon har "kraft nog" att den motsvarar en 12V NiMh/NiCd-maskin? Knasigt och idiotiskt? Ja visst, men jag har fått för mig att det är så ;)

Frågan om batteritid dök upp några inlägg tilbaka. Eftersom jag hade en liten bräda som behövde slipas så jag tog tiden. Nyladdat batteri, lätt slipning av granplanka, efter 14 minuter stannade maskinen! Det från början inte helt urladdade batteri som stått på laddning under tiden klarade 8 minuter. Så, nej, nån trappslipning blir det väl knappast. Visserligen diskuterades det för ett tag sen huruvida Li-batterier håller sämre vid låga temperaturer och laddaren bor i en 13-gradig källare, men ändå.

Om man vill veta hur det ligger till med USA-varianten kan man kolla den här länken:
http://www.boschtools.com/products/tools/pages/boschproductdetail.aspx?pid=ps50-2b

Ja, den är på 12V, och det borde de vara här också.

Cricce, de enda batteridrivna verktyg jag använder är skruvdragare, och har då ändå tillgång till snart det mesta, är skruvdragare, och så kommer det förbli inom överskådlig framtid. Har en Fein MM på jobbet, och ska jag köpa en så blir det en Supercut.

Mr Handyman skrev:
Cricce, de enda batteridrivna verktyg jag använder är skruvdragare, och har då ändå tillgång till snart det mesta, är skruvdragare, och så kommer det förbli inom överskådlig framtid. Har en Fein MM på jobbet, och ska jag köpa en så blir det en Supercut.
Supercutern ser nog fin ut men den börjar nog tänja på budjeten lite för mycket för mig tyvärr :rolleyes:
Tror nog jag borde klara mig med en MM.... troligen...:)

P
måste få fråga! är på g att beställa en MM och hur står sej denna multimaster mot tex Festools Trekantsslip DX 93 E-Plus att slipa med?

pleqtiz skrev:
måste få fråga! är på g att beställa en MM och hur står sej denna multimaster mot tex Festools Trekantsslip DX 93 E-Plus att slipa med?
Har inte använt DX 93-E, men kan inte tänka mig att multimastern har något att sätta emot där. Festoolen är troligen ett par klasser bättre. Slipfunktionen på multimastern är inte dess största styrka, även om den funkar för mindre grov slipning på små ytor. Dessutom har den inget vidare dammutsug, vilket jag antar att 93:an har.

pleqtiz skrev:
Enig med Daniel_N

Jag har båda 2 och Festool DX93 är mycket bättre! Snabbare och finare resultat. Dessutom har den en överlägset bättre dammsusningsanslutning som gör att pappret håller längre och mer sugeffekt än MM. Den låter inte lika mycket heller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.