Per_A skrev:
Fråga till Bastefallarn: märkte du något av att det brände i valnöten? Vilket blad använde du och vilken fart på skaket? Själv körde jag med det rundade som följde med på nästan maxfart tror jag…

Jo man kunde nog ana en doft av lite bränt trä, men valnöt är ju brunt så det syntes ingenting. Jag körde med ett rakt blad på maxfart, tror det är ca 30mm brett. Sågade lite snett ner i golvet med det.

Insticksbladen som du kallar dem finns upp till 32mm bredd. Visst, låter inte så mycket men jag tycker det är vansinnigt mycket bättre vid allt sågarbete och tycker inte det är något problem att såga längre sträckor med det.

Nu till resultatet!

Jag beslutade mig för att det var bäst att prova först innan jag köper en billig hobbymaskin alternativt en dyr proffsmaskin och ångrar mig. Jag hyrde en FEIN Supercut idag och köpte HSS-träsågklingan ("mini-cirkelsågen") för 645 kr på Bauhaus som enligt informationen är till just för att såga i parkett och liknande.

Jag måste säga att maskinen inte riktigt levde upp till mina förväntningar. Visst sågar den, men förhållandevis långsamt och den både väsnas kraftigt och vibrerar sönder alla kapillärer i handen!

Till Per_A kan jag bara säga att min erfarenhet är samma som din. Det luktade bränt och snittytan blev brun när jag sågade ner genom ekparketten.

Nu har jag bara sågat drygt 1 meter och det är ca 14 meter kvar så jag ska inte avkunna min definitiva dom ännu. Jag återkommer med ett slututlåtande!

Multimastern fanns i två versioner ,förr iaf , en som hette TOP som kom i plåtlåda,variabelt varvtal och en massa tillbehör sen fanns det en modell för ca halva priset som hette START kom i pappkatong,ej variabelt varvtal och inga tillbehör. Finns start modellen fortfarande hade jag köpt den om valet stod mellan Bosch o Fein. Jag har både Top modellen och start modellen och kan inte säga att jag haft någon större användning för det variabla varvtalet.

Start finns än, med variabelt varvtal, men utan snabbfästet. Sen finns det select som mellanmodell med snabbfäste, men med mindre tillbehör än Top och utan väska.

http://www.multimaster.nu/

Är inte problemet att ni kör med fjuttig klinga? Om din "minicirkelsågsklinga" är något i det närmsta lik Boschs dito skulle jag inte använda den. Jag tycker som sagt den har alldeles för låg avverkning, bränner och bara vibrerar. Testa en grövre urtagsklinga isf de halvcirkelformade.

Visst sågar den, men.....vibrerar sönder alla kapillärer i handen!

Då måste Feinen vara sönder eller har du inte fått sågklingan rätt monterad.
Den största fördelen med Fein är att verktyget inte vibrerar.

Tack alla för era svar!

Nu har det, något försenat, blivit dags att sammanfatta min upplevelse av Supercuten (Multimastern fanns inte att hyra).

Kostnad för hyra fredag-måndag: 260 kr inkl. moms
Kostnad för mini-cirkelsågklingan (HSS träsågklinga): 645 kr inkl. moms på Bauhaus
Kostnad för standard instickssågklinga: drygt 300 kr inkl. moms

Vad gäller vibrationerna så menar jag att den har små fina vibrationer så att händerna känns alldeles ömma efteråt och man tappar känseln (ungefär som en gräsklippare men inte lika kraftigt). Tror inte att det var något onormalt, men det var inte trevligt att jobba med den i flera timmar i sträck.

Slutresultatet blev mycket bra, faktiskt bättre än jag hade trott. Men det tog också längre tid än jag trodde och både väsnades mer och luktade bränt från trät.

Mini-cirkelsågklingan var riktigt bra, men det tog tid att såga alla 15 metrarna genom ekparketten och som sagt luktade det oftast bränt. Sågklingan är nu full av svarta brännmärken. Jag använde även en vanlig rak insticks-klinga för att såga av bitarna vid dörrposter och liknande. Även den fungerade bra men eftersom jag använde en Supercut som inte har stjärnfästet ville insticksklingan ofta vrida sig runt axeln. Jag hade inte samma problem med cirkelsågklingan, men jag antar att det berodde på att den var rund och därför inte kunde hugga fast på samma sätt som insticksklingan som är rak.

Fyra snabba om FEIN Supercut:
1. Väsnas ordentligt, hörselskydd är ett måste.
2. Vibrerar med mycket små vibrationer, vilket gör det jobbigt att arbeta med maskinen under längre pass.
3. Trots att Supercuten är betydligt starkare än Multimastern (400W mot 250W) upplevde jag den inte som särskilt imponerande, vilket gör mig än mer tveksam till Multimastern.
4. Avsaknaden av Multimasterns stjärnsnabbfäste är ett stort minus.

The End

Mycket intressant läsning!

Själv har jag ägt en Bosch PMF 180E i ett år. Kan inte fatta hur jag levde utan den?

Jag tycker att boschen sågar bra, men låter högt och vibrerar mycket, så man kan använda den endast korta stunder för att inte få nervskador...

Har därför gått i tankarna att "uppgradera" till en Fein, eftersom verktyget används så förvånandsvärt ofta.

Men av ovanstående erfarenheter, så verkar det ju som om Fein dras med samma problem?

// Kim

Problemet bägge dras med är att blad kostar och det ser man kanske inte så mycket av om man inte jobbar med det.
Gissa varför jag ofta hellre tar fram stämjärnet och slår sönder eggen där än att förstöra ett nytt blad? Enklare sagt än gjort förresten eftersom man ofta ändå går för nära.

Jo, den är oumbärlig men för de svåra sakerna, för mot betong etc är den för dyr i drift. Även gips slöar ner bladen rätt snabbt.

Och lik förbannat kan jag inte låta bli att använda den *S* men jag är lite mer återhållsam idag än då jag började med den. Inget kul att köpa blad för mer än vad man debiterar för samma tid.

/Kent

Hej har en Fein är mycket nöjd men dom tar skamligt mycket betalt för bladen.Hälsningar Stefan57

Köpte en Bosch PMF 180E igår riktigt imponerad :-)

P
hur är Dremels version då? finns den ens i sverige tro? blir sugen at tköpa en sån där multimaskin bara för att :D har ett husrenoverigsprojekt på g så det är kanske nåt att titta efter

http://www.toolbarn.com/product/dremel/6300-01/

Är det ingen som har en GOP 10,8 V-Li som kan skriva nåt omdöme om den.....?....Jag har slagskruvdragaren och vanliga skruvdragaren i den volt-klassen och det känns naturligt att komplettera med GOP-en om man bara vet att den är bra.............

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.