Ja, ni förstår såklart vad frågan handlar om. FEIN Multimaster och Bosch PMF 180 har avhandlats i flera trådar tidigare på forumet, men här kommer en mycket mer nischad fråga.

Jag skulle vilja kapa av några millimeter av parketten inne vid väggen på en sträcka av sammanlagt ca 5 meter. Jag kommer inte åt med sänksågen så nära väggen, så det känns som ett ypperligt tillfälle att inhandla en ny maskin! Samtidigt känner jag ett starkt behov att hålla hårt i plånb...*KLATSCH*...oken. (Piskan viner alltid lite extra när det börjar pratas om ny verktygsinköp!) :(

Frågan är då vad jag klarar mig med för att genomföra jobbet på bästa sätt. Jag misstänker att en tredjedel av er skulle säga att det är lika bra att köpa en FEIN Multimaster eller Supercut redan nu för du kommer ändå behöva den senare, en tredjedel skulle säga att man klarar sig lika bra med Bosch GOP 10,8 V-LI eller PMF 180 E, och en tredjedel skulle säga att man klarar sig lika bra ett bra stämjärn och en hammare. :surprised:

Låt mig först klargöra att stämjärn och hammare är helt uteslutet eftersom det är jobbigt, tar tid, risken att skada parketten är för stor och jag går miste om chansen att köpa eller åtminstone prova en ny maskin! :D

FEIN Supercut känns helt utesluten p.g.a. priset. Då återstår Multimastern eller Bosch-maskinerna. När det gäller Multimastern står valet mellan att köpa eller att hyra, men i vilket fall måste jag köpa en sågklinga. Jag ser egentligen inget behov att köpa den blå Boschen eftersom tillbehören är desamma till den gröna och jag inte ser något problem med sladden. Multimastern är minst 2x så dyr som den gröna Boschen, och tillbehören är om inte dubbelt så dyra så åtminstone 50% dyrare.

Min fråga är: klarar gröna Boschen av att göra jobbet på ett tillfredsställande sätt (d.v.s. snabbt och snyggt) eller måste jag köra med en FEIN?

Det jag tänker på är bl.a. att Multimastern är starkare än Boschen, väsnas mindre (enligt uppgift på forumet) och har fler tillbehör, däribland en HSS Träsågklinga som är till för just att såga i trä (http://www.multimaster.se). Klarar klingan som följer med gröna Boschen av att såga 5 meter i hård ekparkett utan att helt förintas? Klarar FEINs HSS Träsågklinga det?

Är det värt kostnaden att köpa FEIN-klingan för ca 700 spänn och hyra en Multimaster för ett par hundralappar eller ska jag hellre lägga på ett par hundralappar och köpa en grön Bosch med tillbehör?:confused:

Tacksam för tips!

Boschen klarar det utan problem men......

Jag har precis importerat en Multimaster Top från England. Kostade 2335 sek inkl frakt och tre extra sågblad.

http://www.axminster.co.uk/product.asp?pf_id=603779&name=fein&user_search=1&sfile=1&jump=0

Det finns många härinne som har handlat därifrån. Bosch´en är jag inte så förtjust i; Den låter mer och man får i princip inget tillbehör med. Det går givetvis att köpa, men då är den inte så billig längre. Dessutom är den grön....

Beroende på hur tjock parketten är och hur nära väggen du måste komma kan ju kanske en lamellfräs fungera. På min Lamello Top 20 kan jag justera klingans position till att hamna hyffsat nära bottenplattan.

Jag gjorde precis samma sak häromdan, kapade 5mm i valnötsparkett med Boschen. 1,5m långt tog max 3-4 minuter så det är ingen risk att den inte skulle klara ditt jobb, mitt sågblad är inte alls slitet efter det. Slutresultatet ser ut ungefär som om det är sågat med en vanlig sticksåg.

Tack för svaren!

Det var upplyftande att höra att den gröna Boschen klarar biffen. Det betyder ju också att FEIN fixar det, t.o.m. med den enklare sågklingan! :)

Lamellfräs tänkte jag också på. Hade jag redan haft en sådan så hade jag nog provat, men jag kan inte se vad jag skulle göra med den efter att ha använt den till att såga av parketten så det är inte aktuellt att köpa en sån. Och ska jag hyra känns FEIN som ett bättre val.

Att köpa eller inte köpa, det är frågan. Jag gillar generellt sett inte heller gröna Bosch även om dom brukar vara bra för hobbyhantverkaren och enligt min mening tillhör toppskiktet av mellanprisklassen (tillsammans med AEG och Metabo). Men jag värdesätter gedigna och driftsäkra maskiner framför billiga renoveringsobjekt (redan innan du köpt maskinen måste du byta nån del som inte lever upp till kraven).

Priset för att köpa en grön Bosch är ungefär samma som att hyra en FEIN och köpa en sågklinga till den. Nackdelen med att hyra är att man kan behöva maskinen fler gånger och då har man snabbt kommit upp i en kostnad som hade motiverat ett inköp från början. Samtidigt tar det emot att köpa en grön Bosch när den inte har fått så bra recensioner på forumet. :(

För att kunna få lite bättre beslutsunderlag ställer jag en till fråga: ni som äger eller har provat en FEIN Supercut, FEIN Multimaster, Bosch GOP 10,8 V eller en Bosch PMF 180, vad använder ni dom till? (Här finns det utrymme att komma med kreativa förslag och visa på bredden hos maskinerna)

Ytterligare en fråga: ni som äger eller har provat någon av ovanstående maskiner, vilken är den största för- respektive nackdelen med den maskinen?

Tacksam för all hjälp att bota min beslutsångest!

Ärligt talat, du har redan avslöjat dig vid första inlägget att du vill ha en Multimaster, helst TOP extra, det har du uppenbarligen redan bestämt dig men väntar bara på att vi ska säga åt dig att köpa den så att du får lite mindre dåligt samvete av att ha lättat på plånboken.
Har själv Multimaster, nya modellen. Om jag ska vara uppriktig så används den inte så ofta men den har räddat mig från ett antal omöjliga situationer och dessutom klarar den ju en del saker som det inte går med någon annan maskin så det är värt priset. Vad gäller tillbehörer så lider jag inte ekonomiskt då den som sagt inte används så ofta.
Hurvida du borde skaffa eller vänta vet du bäst själv. Hur ser din maskinpark ut idag? Har du allt redan? Någon annan viktigare verktyg som borde uppgraderas snarast? Om du inte saknar något i verktygsväg så är det bara att slå till.

Skaffade en Bosch för att ta sista biten in mot väggen där inte sänksågen kom åt i askparketten (lappning efter att en innervägg rivits). Provade på en spillbit först och märkte att det brände ganska rejält i asken: luktade brand och blev brunt i snittytan. Eftersom snittytan skulle bli synlig så slutade det med att jag skar mig ner genom asklagret (lamellparkett) med brytbladskniven (ja, det var jobbigt), bröt/pillade bort asken och sågade mig igenom resten av plankan som bestod av furu. Lite svettigare än jag tänkt mig.

Fråga till Bastefallarn: märkte du något av att det brände i valnöten? Vilket blad använde du och vilken fart på skaket? Själv körde jag med det rundade som följde med på nästan maxfart tror jag…

Hahaha :D

Där avslöjade du mig allt, Binesh! Det är klart jag vill ha en FEIN Multimaster TOP med alla tillbehör, men som du redan förstått behöver jag en bra ursäkt för att köpa den.

För tillfället ser maskinparken ut så här:

Skruvdragare Festool C-12 Mh45-Set
Skruvdragare Panasonic EY7440
Skruvdragare Black & Decker HP126 F3B
Slagskruvdragare Makita BTD140
Slagborrmaskin Makita BHP451
Slagborrmaskin AEG SBE 630 R
Borrhammare Makita HR2470 FT
Sänksåg Festool TS55 EBQ
Cirkelsåg Black & Decker CD601
Sticksåg Festool PS300 EQ
Sticksåg Black & Decker KS400

Det jag främst saknar är:

Industridammsugare
Kap- och gersåg (KAPEX!!!) (kan dock låna vid behov)
Multicutter, typ FEIN eller Bosch
Bättre cirkelsåg, typ Hitachi C6BU2
Handöverfräs (kan dock låna vid behov)
Slipmaskiner (kan dock låna vid behov)
...och...ja, har jag missat nåt?

Jag tänkte glesa ut maskinparken lite (blir så många lådor att hålla reda på), främst vad gäller Black&Rackel-maskinerna, och istället investera i det som saknas.

Var och kände på den gröna Boschen idag och den känns bra. Tyckte dock att det halvrunda sågbladet såg lite trubbigt ut eftersom det inte växlande sågtänder (som på ett sticksågblad eller en fogsvans). River det inte upp kanten rätt mycket om man sågar i parketten?

Det känns ju också trist att behöva konstatera att det endast finns tre typer av tillbehör till gröna Bosch när det finns tjogtals till Multimastern.:mad:

Svår nöt att knäcka! :confused:

Buy today what you cannot live without tomorrow!

Det rundade bladet som följer med PMF180:an är i mitt tycke helt värdelöst. Det bara står och vibrerar utan att avverka ett dugg. Dessutom ligger det fina fina spånet kvar i spåret och motverkar funktionen ytterligare!

Annat är det däremot med de lite bredare bimetallbladen, de avverkar i mitt tycker riktigt bra. Har använt min PMF180 till hur mycket olika uppgifter som helst. Allt från att ta upp hål i spånskivevägg och jacka ur 2"3 till att såga bort hyllplan i garderober och slipa i trånga hörnvinklar.

Just PMF180:an som slip tycker jag är underskattat, hade ingen vettig liten deltaslip innan jag köpte multimaskinen. Har använt den till att slipa i hörn och kanter där min Rotex inte kommer åt. Tycker det är bra avverkning om man kör med grovt papper. Dock har papperna en tendens till att tappa kardborren lite väl snabbt om man inte kör med dammsugare kopplat till maskinen. Gör man det tycker jag det funkar kanon!

Tack för infon phl!

Men de enda sågblad jag sett till PMF180 är de som följer med maskinen, och att såga 5 meter ekparkett med det smala insticksbladet, som visserligen har dubbla rader sågtänder, låter inte så kul. Finns det något annat blad, motsvarande FEINs E-cut Precision 65mm, till Boschen?

Vad lustigt, vi har nästan snarlik maskinpark sånär som på sänksågen och diverse B&Dskräpet... Annars har jag exakt samma behov, industridammsugare, kap&gersåg och handöverfräs samt en bättre slipmaskin. Dessa finns i "inköpslistan" och väntar på godare tider...
Jag tycker du kan kosta på och köpa en multimaster om du vet att du har en del renoveringsarbeten kvar. För en multimaster´s främsta styrka märks vid renoveringsarbete. En sak är värt att tänka på, man kör dessa maskiner oftast frihand så hur bra resultat då får hänger totalt på dig som användare. Att jag valde Fein berodde på bland annat tillbehörsutbudet samt borrstativfäste! Eftersom jag kommer att använda min maskin till finlirarbeten i framtiden och Boscharna ger inte denna möjlighet.

Jag har hittat en anledning till inte att köpa Fein: Snabbfästet!!
Min egen maskin höll på att dö idag när jag skulle byta blad. Först vrider man upp handtagen och sen kan man plocka av bladet. Dock har Fein-idioterna gett den ett fjäderbelastat handtag, så att det nästan kan stänga av sig själv. Man har ju bäst grepp om maskinen just där vart handtagen ska vara i låst läge. När jag höll på råkade jag vrida lite på maskinen och handtagen träffar mitt ben. (jag satt ner) Då slår handtagen med ganska stor kraft direkt ner på min nagel. Blå och fin är den nu.
Det är ett mirakel att den inte blev totalförstörd. (hade ingen hammare i närheten)

Men seriöst skulle jag inte byta Fein mot Bosch, varken den blå eller gröna. Mycket mer tillbehör och känns rejälare.

Andreas_Hansson
Jag har den gröna och jag är riktigt nöjd med den! Fattar inte hur jag klarade mig utan den förrut.

Ang tillbehören passar inte fein grejerna på den gröna?

Andreas_Hansson skrev:
Jag har den gröna och jag är riktigt nöjd med den! Fattar inte hur jag klarade mig utan den förrut.

Ang tillbehören passar inte fein grejerna på den gröna?
Nej, men allt passar på den gamla Fein.

KraftKarl skrev:
Hahaha :D

Var och kände på den gröna Boschen idag och den känns bra.
Buy today what you cannot live without tomorrow!
Gå och känn på multimasten också...
...sen är saken så gott som avgjord.

Varje gång du ser din XXXX så kommer du annars att tänka att du nog borde ha köpt den andra i stället

(Jag vet redan vad du kommer att välja)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.