Ett tips är att lägga upp en bild på det. Använd "print screen" på tangentbordet å klipp in i nåt bildbehandlingsprogram. Men det kanske du vet hur man gör. I alla fall så tror jag inte att folk orkar ladda ner filen, öppna, kolla runt etc. Du får många mer svar med en bild.

Jag tittade lite snabbt och såg inga jättemissar...

Jag hjälper till att lägga in en bild på Calle D's kök så alla som inte orkar/vill tanka hem zip-filen också kan se det.

// Lidman

• Forumkok_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Å, man tackar. Tänkte fixa det men hann aldrig igår.

Ser mycket bra ut. Det enda jag funderar över är hörnet till vänster om diskmaskinen. Tänker du inte ha nåt skåp där? Vet att du blivit avrådd tidigare från hörnskåp, men dom är trots allt bättre än ett outnyttjat utrymme. Själv har jag två hörnskåp med karusell och tycker jättebra om dom. Där förvarar jag det som jag inte använder så ofta, t.ex våffeljärn, skärmaskin, elvisp etc. Dom slukar mycket!

Väggskåpet i samma hörn - hur går det med dörren där? Går den öppna?

Lösningen till vänster om diskmaskinen har vi tänkt mycket på. Om vi har ett hörnskåp är vi tvugna att ha en täcksida intill högskåpet med ugn istället. Eftersom vi har relativt mycket utrymme i övrigt i köket satte vi dit en lådhurts istället. Ser mycket bättre ut + att vi gillar lådor bättre än skåp. Det förlorade utrymmet får man leva med helt enkelt.
Kanske kan nyttja det på andra sidan väggen istället.

Skåpet längst in till vänster i bild ska gå att öppna. Lite dumt placerat men fixar ju till det estetiska.

En sak till. Skåpen som sitter över kyl & frys skall givetvis sättas så att överkanten stämmer med högskåpet för ugn och micro. Passbitar sätts mellan skåp och kyl.

Det som inte syns på bild är två hörnskåp och två 80-lådhurtsar. Härliga lådor att förvara stora saker i!

Vi ska också bygga om köket hemma så jag kollar just nu forumet för att få lite inspiration. Reggade mig för nära två år sedan, men har knappt kollat forumet ännu...

Köket du har ritat ser snyggt och funktionellt ut, men jag har två kommentarer.

1. Ugnen precis bredvid kyl eller frys är nog inte så optimalt ur energisynpunkt; jag har läst någonstans att man ska undvika det. Det beror förstås också på hur mycket man använder ugnen. En del microvågsugnar utvecklar också mycket värme, och micron kanske används mer? Jag har dock inget förslag på bättre lösning.

2. Diskmaskinen är väldigt nära ett hörn. Det blir trångt att komma åt från vänster sida och därigenom att plocka disk till t.ex. överskåpet längst upp till vänster. Vi har diskmaskinen i ett liknande hörn i vårt kök hemma, och det är ett stort irritationsmoment och något vi ska åtgärda när vi bygger om köket i sommar.

Ang att plocka disk ur diskmaskin till ett skåp ovanför - håller med, det är jättedumt att ha det så! Vi löste det genom att flytta allt porslin vi hade där och göra skåpet till skafferi i stället, perfekt! :)

Ser trevligt ut med två saker som ser lite konstigt ut.

1.Väggskåpet i hörnet (till vänster om diskmaskinen) som inte verkar så lätt att komma in i med tanke på bänkskivan.I mina ögon inte så estetiskt heller..

2. Kan ev vara en ritnings sak (allt finns ju inte i detta program så) men barstolarna står mot en vägg men barskivan är längre fram....
Barskivan bör ju sticka ut typ 30cm...

Önskade att jag hade plats för ett U kök men det får bli ett L kök...Surt...

Anders

Det ska ligga en liten bänkskiva på "väggen" framför barstolarna men programmet klarar inte av att rita det.

Det har blivit välbalanserat! Tänker på väggskåpen ömse sidor fläkten samt helheten.

En sak: jalusiskåpet. Jag var barnsligt förtjust i dem och ville ha till mitt kök till vilket pris som helst. Tills jag kände på dem och fick feedback av en som haft ett tag. De höga är inte till någon nytta, jalusin krånglar, ytan blir snabbt sliten. I ditt kök tycker jag också att jalusipelaren blir lite malplacerad (även om jag förstår poängen med småprylar lättillgängliga och redo att startas).

En detall jag tänker på är att om du sätter väggskåpen nära fönstret så kommer dem stjäla en hel del ljus utifrån.

Men det kanske finns gott om andra fönster...eller lampor

lycka till  :)

Jodå. Det finns gott om andra fönster. Det lilla fönstret mellan skåpen är bara till för två saker:

* Att huset inte ska se dumt ut från utsidan.
* Att man skall kunna titta ut lite medans man håller på att diska.

Ljusinsläppet sker från södersidan i den nedre änden av bilden.

Kanske skulle man plocka bort jalusiskåpet och på så sätt lättare komma åt det innersta väggskåpet?

En annan grej med fönstret:

Har bekanta som satte diskho framför fönster. Valde en hög mora blandare, och sen visade det sig att den var så hög att det nu inte går att öppna fönstret. :o

bara ett litet tips :)

Sidospår...
Kanske är jag ute o cyklar men jag har placerat min "arbets yta " framför fönstret.
Har man diskmaskin så står man väl inte så länge framför hoarna...
Däremot all förberedinga/ bakning mm sker ju där..
Som sagt kanske det finns nackdelar med detta, men jag tänker nog bygga så.

Anders

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.