C
På landet har vi något som sotaren benämnde fattigmanskakelugn. Sökte runt lite på nätet men hittade bara referenser till rörspisar, vilket det inte riktigt handlar om här.

På baksidan av skorstensstocken sitter fyra reglerbara luftventiler. Två tilluft och två frånluft förutsätter jag.
På framsidan av stocken en vanlig vedspis samt två stycken dragspjäll bredvid varandra, ca. 50 cm imellan. Jag misstänker att det ena spjället är tänkt att användas för att få extra drag vid tändning och öppnar upp rökkanalen direkt till skorstenen, och att det andra reglerar flödet från det kanalsystem som jag antar finns inne i stocken. Därmed torde det vara tänkt att det ena spjället skall stängas när det blivit fyr i spisen så att det blir varmt och gott i huset.

Men detta är ren spekulation från min sida. Är det någon som har erfarenhet av dylika tingestar och kan dela med sig om "rätt" eldningsteknik?

Kanske det blir lite tydligare om du kunde lägga ut ett par bilder?

C
TimPellet skrev:
Kanske det blir lite tydligare om du kunde lägga ut ett par bilder?
Givetvis, hade inte kameran med sist jag var ute men det kommer om ingen hinner svara under tiden.
Helst skulle man dock vilja ha lite röntgenbilder, för utsidan avslöjar inte mycket om konstruktionen. ;)
Men här kommer en tafflig skiss...

• baksida_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Och framsidan...

• framsida.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte så att spjäll 2 är till en bakugn som är igenmurad?

C
Fotografen skrev:
Det är inte så att spjäll 2 är till en bakugn som är igenmurad?
Vet ej, men uppebarligen blir det drag i spisen vare sig spjäll 1 eller spjäll 2 används.

Vi har likadant system hemma med en vedspis och två spjäll.
Är spjäll 1 öppet åker rökgaserna raka vägen ut i skorstenen.
När man tänder brasan är spjäll 1 öppet så det är bra drag. När det brunnit en stund öppnar du spjäll 2 och stänger spjäll 1. Det gör att röken och värmen tvingas ner i en rök kanal som säkert går ända ner under vedspisen och upp igen och ihop med rökkanalen övanför spjäll 1.

Såhär fungerar det hos oss i allafall. Hela murstocken värms upp och magasinerar värmen längre.

På sommarn eldar man bara med spjäll 1 öppet så det inte blir för varmt inne.

C
Aha, precis som jag trodde alltså. Tackar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.