237 120 läst ·
167 svar
237k läst
167 svar
Fattigmansbetongfräs
Nu har jag testat lite.
* Vinkelkapen passade utmärkt med de monteringsadaptrar som medföljde och varvtalet är inget problem. Väldigt prisvärd dammsugarhuv och slipkopp. Känns i princip som att funktionen är likvärdig en hyrd flexmaskin.
* Dammsugarens filter behöver göras rent efter ca 0.25 kvm för då börjar det damma rejält. Borrde ha 2-3 filter till att varva med för lite snabbare rotation.
* Håller man stilla för länge så äter man sig ner i betongen även om den är mycket hårdare än klinkersfixen.
* Det kommer ta många, många timmar att göra hela balkonggolvet så här. Jag kommer göra grovjobbet med borrhammaren och den breda mejseln jag har och sopa upp det skräpet innan jag finlirar med saneringsfräsen.
* Vinkelkapen passade utmärkt med de monteringsadaptrar som medföljde och varvtalet är inget problem. Väldigt prisvärd dammsugarhuv och slipkopp. Känns i princip som att funktionen är likvärdig en hyrd flexmaskin.
* Dammsugarens filter behöver göras rent efter ca 0.25 kvm för då börjar det damma rejält. Borrde ha 2-3 filter till att varva med för lite snabbare rotation.
* Håller man stilla för länge så äter man sig ner i betongen även om den är mycket hårdare än klinkersfixen.
* Det kommer ta många, många timmar att göra hela balkonggolvet så här. Jag kommer göra grovjobbet med borrhammaren och den breda mejseln jag har och sopa upp det skräpet innan jag finlirar med saneringsfräsen.
Jag har två ggr köpt stegborrar från "kinasidor", första gången ebay, andra gången från Amazon.wildeside skrev:
Köp grejorna från kina sidorna.
Men det är väl tabu att både säga och göra. Sen klankas det omedelbart ned på kvaliten.
Nä då är det bättre att köpa samma skit tillverkat i kina men i svensk butik till hutlösa överpriser tycker alla patrioter😂
Betala senast 53,46 :- för 125 mm diamantslipskivor och dom håller precis lika bra (dåligt) som diamantslipskivor köpta i sverige för flera hundra styck.
Båda gångerna till rent löjligt låga priser typ 80kr för en sats med 3 storlekar.
Och de har varit fantastiskt bra, de första som jag köpte för typ 10 år sedan fungerar fortfarande helt OK, så det andra köpet berodde inte på att de var slut, men visst lite vassare är de ju förstås, hundra+ hål i plåt upp till 2mm tjocklek må ju påverka lite i alla fall.
Skulle jag köpt i Sverige hade det gått på typ 400 för en enda, och precis som du skriver, det köps ju förstås in från samma fabriker som säljer via ebay, Aliexpress mm.
Vidrigt jobb att bila bort fix. En timme för 1/4 av balkongen ungefär, och då var de yttersta klinkerradernas fix tämligen mjukt.
Fräsa bort allt hade resulterat i ohemula mängder damm (se högen med fix) jag kommer bila bort det mesta och sen fräsa ytan jämn, ev bredspackla eventuella fördjupningar och där jag tagit för mkt med fräsen.
Fräsa bort allt hade resulterat i ohemula mängder damm (se högen med fix) jag kommer bila bort det mesta och sen fräsa ytan jämn, ev bredspackla eventuella fördjupningar och där jag tagit för mkt med fräsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara