2 583 läst ·
25 svar
3k läst
25 svar
Fattigmans ftx
Sida 1 av 2
Det finns inte pengar till ett aggregat nu. Massor med andra saker måste prioriteras.
Men jag funderar ändå på om man inte kan göra någon slags återvinning på något sätt?
Tilluften skall göras om helt så då kommer jag att dra nya ventiler i tak (som förberedelse för framtiden)
Min tanke är då att frånluften från badrum, toa och tvättstuga dras parallellt med tilluften. Kanske en meter och intill varandra. Sedan isolerar man runt hela paketet.
I min värld bör det göra skillnad men kan inte uppskatta vilken skillnad det gör. Allt som kan höja temperaturen på tilluften är väl av godo?
Arbetsinsatsen känns inte så omfattande då jag ändå måste dra rören.
Eller är det helt i onödan?
Men jag funderar ändå på om man inte kan göra någon slags återvinning på något sätt?
Tilluften skall göras om helt så då kommer jag att dra nya ventiler i tak (som förberedelse för framtiden)
Min tanke är då att frånluften från badrum, toa och tvättstuga dras parallellt med tilluften. Kanske en meter och intill varandra. Sedan isolerar man runt hela paketet.
I min värld bör det göra skillnad men kan inte uppskatta vilken skillnad det gör. Allt som kan höja temperaturen på tilluften är väl av godo?
Jag hade nog aktat mig för att göra på det sättet. Två rör med stor temperaturskillnad kommer att skapa en massa kondens.Dr Benz skrev:
Det finns inte pengar till ett aggregat nu. Massor med andra saker måste prioriteras.
Ska du köra tilluft direkt från uteluft så bör du isolera kanalerna med cellgummi längs hela kanalerna.
Aha. Ok. Kondensen fälls ut i den kalla tilluften och blir vatten in i rummen då?A Antemoo skrev:
Den luften är ju redan fuktig från badrum osv. Så lite mer fukt är isf inget problem.A Alexander HB skrev:
Frågan är då OM det ens ger en mätbar vinst.
T ex om tilluften blir några grader varmare så känns det ju så…
Ja, det stämmer. Luft är väldigt dålig på att överföra värme. Det är därför isolering använder sig av luft. Allt isoleringsmaterial är i princip bara en behållare för luft och för att hindra luften från att röra på sig. Vill man göra som du så har jag sett en lösning där de drar ena röret inuti det andra och har avrinning i röret med frånluft för kondensen. Det kräver dock en ansenlig sträcka för att fungera och lämpar sig kanske främst i flerbostadshus.Dr Benz skrev:
Du kommer nog inte att få någon vinst alls av detta, i alla fall inte nog för att göra det värt att packa ihop rören. Gör en framtidssäker installation istället som ingen senare går och undrar "vad är det här för hemmapul?" över. Jag skulle istället fundera på hur bör jag dra det för att minimera de förändringar som behöver till om/när du senare stoppar in ett FTX aggregat i systemet.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Finns ju billiga FTX aggregat med;
https://www.bauhaus.se/ventilationsaggregat-pax-eos-100h-med-sladd-och-stickpropp
Men har ingen aning om hur bra de är. Kanske går att köra med så länge?
https://www.bauhaus.se/ventilationsaggregat-pax-eos-100h-med-sladd-och-stickpropp
Men har ingen aning om hur bra de är. Kanske går att köra med så länge?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 293 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 293 inlägg
Nä absolut helt rätt. Dock hade man inte sett det som hemmapul så som jag hade tänkt göra det.T TypRätt skrev:Du kommer nog inte att få någon vinst alls av detta, i alla fall inte nog för att göra det värt att packa ihop rören. Gör en framtidssäker installation istället som ingen senare går och undrar "vad är det här för hemmapul?" över. Jag skulle istället fundera på hur bör jag dra det för att minimera de förändringar som behöver till om/när du senare stoppar in ett FTX aggregat i systemet.
Men det blir till att dra ventilationen med pax just nu och tilluften på ett sätt så att det ”bara” är att hänga dit ett aggregat när det ges möjlighet.
Mycket bra skrivet😉ingenmansland skrev:
Ja, det stämmer. Luft är väldigt dålig på att överföra värme. Det är därför isolering använder sig av luft. Allt isoleringsmaterial är i princip bara en behållare för luft och för att hindra luften från att röra på sig. Vill man göra som du så har jag sett en lösning där de drar ena röret inuti det andra och har avrinning i röret med frånluft för kondensen. Det kräver dock en ansenlig sträcka för att fungera och lämpar sig kanske främst i flerbostadshus.