66 599 läst ·
35 svar
67k läst
35 svar
Fattar inte hur balksko skall monteras...
Håller inte med om det, dom långa (vid väggen och längs ytterkant) kallas bärlina och dom på tvären bjälklag.Anna_H skrev:
Iaf här i värmlandsskogen 😊
Eller om man möjligen ska kalla allt i hop bjälklag.
Jag trodde nog att anledningen till att man ska ha lite mellanrum (kanske inte riktigt så mycket som på bilden, men tre-fyra millimeter är nog vettigt om man bygger med färskt virke) är att träet i regeln ska kunna svälla. Har man monterat skon dikt an regelvirket kan det gå illa åt skruvarna. Det där med ändträ och vatten verkar långsökt. Men det är ju bara vad lilla jag tror...
Nja. Bjälklag är väl inte riktigt enskilda reglar utan ett begrepp för en hel konstruktion...Anna_H skrev:De långa (varav en på husväggen) är bjälklag. Från dem går Reglar som oftast sätts med CC60. Mellan reglarna kan man sätta Kortlingar för att stabilisera, längden på dessa är då 60 cm minus regeln tjocklek.
Vissa, särskilt från Bohuslän/Göteborg säger/skriver Kottlingar istället, men det är fel, Kottlingar är kottedjurens barn.![]()
Här har larsbj koll på terminologin.larsbj skrev:
Trodde alltihop (konstruktionen) var bjälklag, och alla reglarna (materialet) kallas bjälkar (konstruktionsdelar). De längsgående har dessutom specialfunktionen bärlina (också konstruktionsdel). Fast jag har aldrig byggt någon altan så lyssna inte på mig 
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Bärlinor vid vägg och längst ut, golvreglar emellan😄
Balkskon ska naturligtvis sättas kloss (golv)regel.
Dessutom monteras dom på golvregeln först, inte som på bilden, då har man justermån för avvikelser i höjd på reglarna. I tryckt virke finns rejäla skillnader!
Balkskon ska naturligtvis sättas kloss (golv)regel.
Dessutom monteras dom på golvregeln först, inte som på bilden, då har man justermån för avvikelser i höjd på reglarna. I tryckt virke finns rejäla skillnader!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Sannolikt kommer väl det färska virket snarare att torka och krympa lite.Strip skrev:
Det blir billigare och billigare, 5" spik är billigare än 6x120-skruv....orparn skrev:
Fast med skruv får man ju en dragkraft mellan golvregeln och bärlinan så att de hålls samman hårdare (tror jag).
Jo, det skulle nog kunna kännas stadigare att skruva än att spika, skulle jag tro, men om du kan skruva de yttersta trallbrädorna i både golvreglar och bärlina, så kommer det ju att hålla ihop det hela lite mer.
För övrigt off topic, är det någon som har koll på straffsatsen om man bryter mot bjälklagen? 😜
För övrigt off topic, är det någon som har koll på straffsatsen om man bryter mot bjälklagen? 😜
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är ju ett brott mot Byggningabalken, och ger direkt straff enligt Brottsbalken.
Allt hanteras enligt Rättegångsbalken.
Se https://sv.wikipedia.org/wiki/Balk_(juridik)
Allt hanteras enligt Rättegångsbalken.
Se https://sv.wikipedia.org/wiki/Balk_(juridik)
Jag skruvar det mesta idag, men har tidigare spikat. Om du rivit något som varit spikat med 5" eller längre så vet du vilket arbete det är att få isär materialet, så därför gav "gud" oss tigersågenBo Berglund skrev:
En galvad spik i dessa dimensioner drar ordentligt och är virket färskt så det dessutom torkar så låser det samman ordentligt.
KoW, skulle du inte kunna skriva i humortråden, eller rent av starta en egen KoW-humortråd, och länka därfrån till den här tråden, och alla andra trådar där du bidrar med göteborgvitsar. Då skulle man få hela din guldgruva av glteborgsvitsar på ett och samma ställe, och de som inte gillar vitsar skulle slippa dem i varenda tråd på forumet.KnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Bra idé!mattiasp skrev:
Men det var inte jag som började, det var Polyene
PSPolyene skrev:
Men det är klart, om det upplevs som jobbigt så skall jag naturligtvis försöka lägga band på mig.
Redigerat: