Medlem
· -
· 16 675 inlägg
Svartmögel
Använd våtrumsilikon
Använd våtrumsilikon
Min erfarenhet är att det dyker upp igen, vilken silikon man än använder. Möjligen tar det lite längre tid med det ena istället för det andra. Fläckarna kan blekas genom att blöta hushållspapper i klor som rullas ihop och täckes med plast. Låt vara några dagar.
Minnie
Minnie
Jag använder detta silikon och har inte märkt någon mögel på flera år.
Silikon GS202 Tremco (jemfix.se)
Silikon GS202 Tremco (jemfix.se)
Körde med pattex anti mögel.har inte fått några fläckar än iaf.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 35 618 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 9 666 inlägg
Fast vad jag förstår kan div siliconprodukter i sig användas som näring till påväxt. Därför förordas ju vanlig grå fog många ggr.
Vissa Silicon innehåller "ättika" ( ättikspjälkad) för att förhindra mögelbildning, den kan avdunsta efter många år men fungerar ofta länge.
Du har troligtvis "vanlig" Silicon där, då det har möglat på detta sätt.
Prova med fuktad disksvamp med ättika & låt det verka ett tag och sedan gnugga lite.
Det beror ju på om mögelsvampen har gått in i Siliconet eller om det sitter på ytan.
Använd EJ på natursten som marmor och granit som kan skadas av syran!
Annars får du försöka få bort allt det gamla, maskera och tillsätta ny Silicon med ättika i.
Du har troligtvis "vanlig" Silicon där, då det har möglat på detta sätt.
Prova med fuktad disksvamp med ättika & låt det verka ett tag och sedan gnugga lite.
Det beror ju på om mögelsvampen har gått in i Siliconet eller om det sitter på ytan.
Använd EJ på natursten som marmor och granit som kan skadas av syran!
Annars får du försöka få bort allt det gamla, maskera och tillsätta ny Silicon med ättika i.
Liknande trådar
-
Svarta prickar på furuväggar
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Svarta prickar i kristallklart kranvatten
Vatten & Avlopp -
Små små svarta prickar på parkettgolv
Golv -
Små svarta prickar under gamml tapet
Färg, Måla & Tapetsera -
Pappbeklädd spont har fått svarta prickar på insidan
Tak & Vind