Byggahus.se
Hej
Jag fått svarta prickar på silikonfogen mellan diskho och vägg
Varför bli så?
Tänker tar bort silikonfogen och göra på nytt i så fall vilken silikonfog passar bäst för det område?

Bifogad bilder
 
  • Köksbänk, diskho och kran med kakelvägg. Mögel eller smuts syns längs bänkskivans kant.
A
Svartmögel
Använd våtrumsilikon
 
Minnie Mesola
Min erfarenhet är att det dyker upp igen, vilken silikon man än använder. Möjligen tar det lite längre tid med det ena istället för det andra. Fläckarna kan blekas genom att blöta hushållspapper i klor som rullas ihop och täckes med plast. Låt vara några dagar.

Minnie
 
  • Gilla
sam2018
  • Laddar…
  • Gilla
sam2018 och 1 till
  • Laddar…
Körde med pattex anti mögel.har inte fått några fläckar än iaf.
 
  • Gilla
sam2018
  • Laddar…
Använd Tec-7 istf silikon,
 
BirgitS
sam2018 sam2018 skrev:
Jag fått svarta prickar på silikonfogen mellan diskho och vägg
Varför bli så?
En kombination av fukt och smuts som möglet kan använda som näring. Alltså bra att hålla torrt och rent.
 
Fast vad jag förstår kan div siliconprodukter i sig användas som näring till påväxt. Därför förordas ju vanlig grå fog många ggr.
 
Vissa Silicon innehåller "ättika" ( ättikspjälkad) för att förhindra mögelbildning, den kan avdunsta efter många år men fungerar ofta länge.

Du har troligtvis "vanlig" Silicon där, då det har möglat på detta sätt.
Prova med fuktad disksvamp med ättika & låt det verka ett tag och sedan gnugga lite.
Det beror ju på om mögelsvampen har gått in i Siliconet eller om det sitter på ytan.

Använd EJ på natursten som marmor och granit som kan skadas av syran!

Annars får du försöka få bort allt det gamla, maskera och tillsätta ny Silicon med ättika i.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.