F
F fnord skrev:
Allemansrätten kom till som begrepp på 1940-talet men har i praktiken funnits långt tidigare.
Strandskyddet kom på 1950-talet och det allmänna strandskyddet 1975.

Jag vet inte vilken tid du lever i, men den verkar vara äldre än tiden jag lever i åtminstone..

Några exempel 1994 skrevs allemansrätten in i grundlagen.
Att jämföras med dokument från 1850-talet där markägaren kan välja att begränsa de rättigheter som idag anses ingå i allemansrätten.

Strandskyddet har ökats från 100-150m i vissa områden, samt att det är mer problematiskt att gå bygga sjönära. Fler ”känsliga” områden uppfinns.

Hur vill du mena att ovanstående inte är en försvagning av äganderätten över tid?

• Gilla
1
  • Laddar…
Anonymiserad 242012 skrev:
Ja….ledsen för det.
Räknat som en kratta på allvar…. Pinsamt. Räknat helt galet. Sorry
Jag har lite svårt att tro att hagen skulle vara över 1 kilometer lång också. Har du mätt?

Sånt här kan göra mig så sjukt upprörd. Att folk inte fattar eller respekterar andra människors privatliv

Hej.
Kom hem i torsdag från lite minisemester.
När vi kör in på vår tomt står det en person i ena hörnet av tomten. Det visar sig att han arrenderat marken runtom vårt hus och håller på stängsla in för ha kor under senhöst,vinter,vår och sommar.
Detta känns inte alls bra då det är precis i kanten av vårt tomt.
Till saken hör att vi är på altanen och grillar och badar spabad året runt och det är endast 2,5-3 m från vår altan ut till tomtkant.
Så när vi kommer bada i vinter kan vi ha en ko ca 3m ifrån oss.
Känns inte alls roligt. Likaså när man grillar mm.
Finns det inga lagar,bestämmelser mm för detta?
Det får gärna finns djur runtom men detta blir vääääldigt inpå oss.
Han har dessutom ”ringat” in oss.
Hage på 3 sidor av huset och tomten. Enda biten där det inte är är precis vid infarten och en lada men förövrigt så täcker det som sagt tre sidor av huset…
Vi har försökt få tag i bonden per tel men han svarar inte och har då skickat sms och förklarat hur vi känner men han har ingen förståelse….
Någon som vet något om detta?
Någon gammal regel,lag mm som man kan nämna.
Är inte ute efter bråka eller så. Önskar bara han kan visa lite respekt och flytta stängslet på framsidan vid altan och bad mm.
30m skulle räcka. Men helst gärna längre.
Och när det gäller yta…han kan flytta 100m och det skulle finna mat,yta mm i överflöd ändå åt korna.
Snälla,någon som kan hjälpa med kunskap om detta?
Träden o skuggan du nämner vid ert hus vill antagligen djurhållaren åt. Korna behöver detta vid solgass el regn. Troligen därför han inte vill flytta in stängslet.

F FC_Bygg skrev:
randskyddet har ökats från 100-150m i vissa områden, samt att det är mer problematiskt att gå bygga sjönära./QUOTE]
Det är väl en jävla tur, annars skulle en massa "pucko" bygga i strandkanten och sedan bli upprörda när kåken står under vatten.

I Imosch skrev:
Sånt här kan göra mig så sjukt upprörd. Att folk inte fattar eller respekterar andra människors privatliv
Antar att du är på ts' sida eftersom det inte handlar om bondens privatliv. Men ingen har ju varit på ts' tomt, om han blir illa berörd över att några kor tittar på när han gör saker i trädgården är det väl mest hans problem.
Själv tycker jag inte om när grannar kollar när jag håller på med trädgårdsarbete eller grejar med huset. Därför bor jag så att jag slipper det. Några kor skulle gärna få finnas i närheten däremot, de varken kommenterar eller är dömande!

• Gilla
  • Haha
Pippi Viktualia och 5 till
  • Laddar…
Hej.
Kom hem i torsdag från lite minisemester.
När vi kör in på vår tomt står det en person i ena hörnet av tomten. Det visar sig att han arrenderat marken runtom vårt hus och håller på stängsla in för ha kor under senhöst,vinter,vår och sommar.
Detta känns inte alls bra då det är precis i kanten av vårt tomt.
Till saken hör att vi är på altanen och grillar och badar spabad året runt och det är endast 2,5-3 m från vår altan ut till tomtkant.
Så när vi kommer bada i vinter kan vi ha en ko ca 3m ifrån oss.
Känns inte alls roligt. Likaså när man grillar mm.
Finns det inga lagar,bestämmelser mm för detta?
Det får gärna finns djur runtom men detta blir vääääldigt inpå oss.
Han har dessutom ”ringat” in oss.
Hage på 3 sidor av huset och tomten. Enda biten där det inte är är precis vid infarten och en lada men förövrigt så täcker det som sagt tre sidor av huset…
Vi har försökt få tag i bonden per tel men han svarar inte och har då skickat sms och förklarat hur vi känner men han har ingen förståelse….
Någon som vet något om detta?
Någon gammal regel,lag mm som man kan nämna.
Är inte ute efter bråka eller så. Önskar bara han kan visa lite respekt och flytta stängslet på framsidan vid altan och bad mm.
30m skulle räcka. Men helst gärna längre.
Och när det gäller yta…han kan flytta 100m och det skulle finna mat,yta mm i överflöd ändå åt korna.
Snälla,någon som kan hjälpa med kunskap om detta?
Hej! Vi bor på en gård på Vikbolandet. Vi har beteshage med kor runt hela vår tomt, endast vår väg och grindhål är utanför betesmarken. Vi tycker det är en ynnest att få uppleva när kossorna vandrar förbi utanför vårt staket. Ibland stannar dom till och kollar vad vi gör, kor är rätt nyfikna av sig. Även att se korna ligga och vila i kvällssolen är underbart. Hagen räcker över ett ganska vidsträckt område både i skog och öppen terräng så korna är ju inte invid vår tomt hela tiden men det är väldigt mysigt när de är i närheten. På landet så genererar djuren ganska mycket flugor men det gör dom ju även på längre avstånd så det får man ju leva med. Det är ju av stor vikt att djurägaren håller rent i stallarna och att så kallad djupströbädd byts ut ganska ofta för att undvika att fluglarver kläcks där i. Tidigare hade vi en häst som gick i hagen utanför vår tomt, men den fick flytta till där det fanns andra hästar för att slippa vara ensam. Vi saknar mycket av att inte längre få se hästen stå i hagen och vänta på uppmärksamhet utanför vår sovrumsfönster när vi stiger upp på morgonen.

• Gilla
Sadelmakare och 4 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Antar att du är på ts' sida eftersom det inte handlar om bondens privatliv. Men ingen har ju varit på ts' tomt, om han blir illa berörd över att några kor tittar på när han gör saker i trädgården är det väl mest hans problem.
Själv tycker jag inte om när grannar kollar när jag håller på med trädgårdsarbete eller grejar med huset. Därför bor jag så att jag slipper det. Några kor skulle gärna få finnas i närheten däremot, de varken kommenterar eller är dömande!
TS blir ju påtvingad korna och allt vad det innebär. Allt råmande. All lukt som tillkommer + alla flugor. Jackpot

• Wow
Nancy Biäng och 1 till
  • Laddar…
P
I Imosch skrev:
TS blir ju påtvingad korna och allt vad det innebär. Allt råmande. All lukt som tillkommer + alla flugor. Jackpot
Nä tvärtom..
Det är bonden och kossorna som blivit påtvingad ett pucko som tro sig vara större än det mest naturliga som finns..
Och att bo på landsbygden är inget för jållernissar.. finns betongväggar utan fönster..

• Gilla
  • Haha
Fartland och 14 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nä tvärtom..
Det är bonden och kossorna som blivit påtvingad ett pucko som tro sig vara större än det mest naturliga som finns..
Och att bo på landsbygden är inget för jållernissar.. finns betongväggar utan fönster..
Så att sätta upp en hage där korna vill vara som mest är 3m från deras uteplats? Är det ok

I Imosch skrev:
Men allvarligt! Flyttar man till landet granne med en bondgård kan man inte klaga över att bondgården används som bondgård. Tycker du att bonden ska avstå från att bedriva verksamhet för att en stadsbo valt att bygga hus där?
Nu förstår jag varför en bekant inte fick bygglov intill en bondgård. Även om han var positiv till djurhållning kan det ju komma andra efter som är idioter.

• Gilla
Uffe A och 7 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Men allvarligt! Flyttar man till landet granne med en bondgård kan man inte klaga över att bondgården används som bondgård. Tycker du att bonden ska avstå från att bedriva verksamhet för att en stadsbo valt att bygga hus där?
Nu förstår jag varför en bekant inte fick bygglov intill en bondgård. Även om han var positiv till djurhållning kan det ju komma andra efter som är idioter.
fast det är väl en person som arrenderar mark för att ha sina kor på? Inte en bondgård hus i hus?

P
I Imosch skrev:
Så att sätta upp en hage där korna vill vara som mest är 3m från deras uteplats? Är det ok
Jajemän.
Kan få sätta upp stängsel här hos mig ca 1 dm från husfönstret så jag kan klappa och gosa med kossorna... De är så goa..

• Gilla
LaT
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jajemän.
Kan få sätta upp stängsel här hos mig ca 1 dm från husfönstret så jag kan klappa och gosa med kossorna... De är så goa..
Det tror jag inte ett dugg på

P
I Imosch skrev:
Det tror jag inte ett dugg på
Jo du.
Jag är fd bondpöjk och är hö bonde nu för tiden.
haft många fjällkor som grabb..
handmjölkat både getter och kossor.

dricker fortfarande färsk opastöriserad komjölk, från lokala bönder.
gör kalvdans mm..

Så jo nog vill jag gosa med kossor allt..

• Gilla
Issehunden och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.