Anonymiserad 242012 skrev:
Har ringt och talat med dom med men de kunde inte ge något riktigt svar. Med lite tur så kan vi få fram något av en som jobbat på kommunen i 30 år men är nu pensionerad.
Han hade sina åsikter om hur detta är skött från bonden och de som hyr ut marken och hur detta borde gått till.
Han ska tala med lite gamla kollegor mm och se om det finns någon gammal paragraf.
Bara hoppas att han hittar något.
Och bonden ifråga,ja,jag kan tycka han skött detta dåligt. Det är inget orimligt vi önskat av han.
Det är stoooor yta vi talar om så det lilla vi önskat är som en fis i rymden.
Risken är att dom kommer hålla sig runtom här då det finns bra skuggområden och skydd med lite träd mm.
Det gör det inte någon annanstans.
Och det vi bett om är ca 30x30m. Alltså 90m2 och gärna mer.
De 90m2 utgör inte mer än ca 1% av totalytan de har att röra sig på.
Så har en önskan att de flyttar stängslet 30m från oss utåt sett från vårt håll. På en sida. Och 30m brett. Men men…..
30x30 m är 900 m2...
Om du vill ha kontroll över marken intill din tomt så får du köpa eller arrendera den.
Bonden får självklart göra vad han vill med sin mark.

• Gilla
Offroad och 3 till
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
Grejen var att byggnadsnämnden på något konstigt sätt ansåg att byggnaden var byggnadslovpliktig.
Det betyder inte att nämnden hade rätt i den frågan. Utan att kunna några detaljer bör nämnden ha landat i att maskinhallen är en egen verksamhet. Om frågan fortfarande är aktuell bör nog en jurist sätta sig in i ärendet.

Jetkokos Jetkokos skrev:
Iofs, om 90 m2 är ca 1 %, så utgör ju faktiskt den korrekta arean om 900 m2 10 %, vilket inte alls är obetydligt.
100% borde väl bli 9000m2.

Om nu åkern är 9000 m2 så är det ju en ganska liten åker (0,9 ha).
Att då begära att bonden utan ersättning ska ta bort 10% av åkern som han dessutom har betalat för är ju väl magstarkt tycker jag.
Om du inte tål kor - flytta till stan.

• Gilla
blomknopp och 4 till
  • Laddar…
Ann-lousa Ann-lousa skrev:
Det som stör mig med vissa svar är noll tänk. Hade bonden sagt innan de bestämt sig för att flytta dit att räkna med att marken runt fastigheten 2-3.5m närmast tomtgränsen kan arrenderas ut för kobete förr eller senare är jag säker på att man inte flyttat dit alls eller gjort det ändån men att man då inte satsat på badtunna å annat mys. Sedan märkligt att man passar på när de är på semestrr att lägga stängsel och märkligt attman inte informerat dem överhuvudtaget, i vanliga fall INFORMERAR man närmsta granne för eventuella förändringar på sin tomt. Jag undrar om bonden gör på detta sätt för att få dem att flytta. Sedan tycker jag bonden är en feg mes som INTE ÄR KAR NOG att ta ansvar för sitt beslut att arrendera ut GENOM ATT INTE SVARA när de försöker nå han för dialog.
En bonde har inget krav på sig att informera grannarna om vad han gör på sin mark.
Han får göra precis vad han vill.
Har man bosatt sig intill en åker så får man räkna med att detta händer.
Passar det inte så ska man inte bo på landet.

• Gilla
SonnyListon och 10 till
  • Laddar…
Det som stör mig med vissa svar är noll tänk. Hade bonden sagt innan de bestämt sig för att flytta dit att räkna med att marken runt fastigheten 2-3.5m närmast tomtgränsen kan arrenderas ut för kobete förr eller senare är jag säker på att man inte flyttat dit alls eller gjort det ändån men att man då inte satsat på badtunna å annat mys. Sedan märkligt att man passar på när de är på semestrr att lägga stängsel och märkligt attman inte informerat dem överhuvudtaget, i vanliga fall INFORMERAR man närmsta granne för eventuella förändringar på sin tomt. Jag undrar om bonden gör på detta sätt för att få dem att flytta. Sedan tycker jag bonden är en feg mes som INTE ÄR KAR NOG att ta ansvar för sitt beslut att arrendera ut GENOM ATT INTE SVARA när de försöker nå han för dialog.
Ja, men bonden använder din tomt precis som den är till för. Varför måste hen anmäla detta? När altanen byggdes blev han befrågad?

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Tycker den här bilden säger en hel del.
Grannen har kor bara 5 meter från sin entré och hade enormt med flugor vid dörren. Skyllde på betesdjuren. Sedan några år har dock flugorna i stort försvunnit men djuren går kvar. Men grannarna som bor långt bort från djuren har fler flugor så som andra skrivit... vänta och se, det kan snarare bli väldigt gemytligt att höra kossornas rogivande mumsande medan ni ligger i badet. Skylt som varnar om lantgårdsbuller och lukter med humoristisk ton.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Mdson och 14 till
  • Laddar…
Har du läst tråden?
Det är tio år sedan de flyttade dit, bonden och TS har pratat med varandra.
Vist hade det varit bra med dialog mellan grannar innan förändringen men så skedde inte. Att arrendatorn hade koll på när TS var på semester och passade på känns väl långsökt. Och allt detta för att de skall tvingas flytta!?

Och vad tycker du bonden skall svara när han han har rätten på sin sida och redan har arrenderat ut marken?

• Gilla
SonnyListon och 9 till
  • Laddar…
Varför skriker du? Man har inte ”noll tänk” för att man inte tänker som du. Du tänker dessutom fel.

• Gilla
SonnyListon och 9 till
  • Laddar…
INFORMERAR man närmsta granne för eventuella förändringar på sin tomt.
...Jag undrar om bonden gör på detta sätt för att få dem att flytta.
Gör du det tex när du gör en ny plantering som KAN dra dit nya insekter, eller förändra utsikten för din granne?

Känns nästan som du är konspirationsteoreritker med din fundering kring flytten.

• Gilla
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
När besvikna småhusägare kontaktar bonden för att klaga på att hans arrendator bedriver jordbruk på en jordbruksfastighet så kan han inte göra mycket annat än att försöka tona ned de irrationella känslorna. Det är att i högsta grad ta ansvar för sitt beslut att arrendera ut, han är bunden av ett arrendeavtal oavsett vad grannen tycker om betande kor.

• Gilla
SonnyListon och 8 till
  • Laddar…
Anonymiserad 242012 skrev:
Ja,alla är vi olika.
Vi älskar landet och så. Det är inte det.
Men när man grillar,umgås med folk,sitter ute en kväll i spabadet och njuter vill vi ha mer än 2,5-3m från altanen fram till en bunt kossor,bajs,flugor mm.
Ledsen men ett ärligt svar från oss som försöker driva företag på landet. Få mat på bordet osv. Det finns ETT sätt för dig att lösa detta. KÖP marken du vill bestämma över. Kan du int det, oavsett orsak så glöm att du kan bestämma över den. Som tur är. För med folk med din syn på andras egendom som hade bestämt så hade landet varit obrukbart. Stadsbor på landet är aldrig kul. Din attityd är obehaglig. Jag tror att du missat vad detaljplanerat betyder. (Men visst kan man missat på landsbygden någonstans. ) Mitt tips är att tagga ner, försök med en vänlig inbjudan på kaffe med arrendatorn och försök få till en överenskommelse och förklara din naivitet och okunskap. Han sitter med esset. Som ngn skrev, absolut värsta som händer oss på landet är när ngn säljer en avstyckad gård/hus till fel person. Bästa tips till honom: Bråkar husaren för mycket, ställ vattnet nära så löser korna det.

• Gilla
  • Älska
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Jag funderar hur din altan kan ligga tre meter från tomtgränsen? Låter som att du byggt för nära eller har du sökt dispens hos markägaren och kommunen? Och gällande ni som föreslår att TS ska försöka arrendera så är det nog kört på den fronten. Eftersom han som ska ha djuren där redan arrenderar. Och arrendelagen är stark, den som arrenderar har full besittningsrätt och kan inte bli uppsagt och bytas till någon annan hur som helst. Och sen kan jag lugna dig med att korna kommer inte bry sig om er. Om inte hagen är väääldigt liten. Hoppas allt blir bra till slut.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vad betyder detta"INTE ÄR KAR NOG " är det något nytt ord som jag inte har hunnit lära mig?
Förmodligen så är du lika påläst som vad som gäller staket och gränser som de flesta som har blivit vuxna men inte praktiserat så mycket.
Ett stängsel med eltråd kan man sätta i gränsen, men ett träd kan man inte plantera i gränsen eftersom man skall kunna vara på sin egen mark för att beskära trädet så det inte inkräktar på någon annans mark. Ett plank kan man inte underhålla om det står i gränsen så man får se till så man har egen mark yta att var på vid åtgärder av gränsmarkeringen.

Det är ju så att TS har möjlighet att sätta upp insyns skydd på sin mark så inte kossorna ser vad som sker i badtunnan för det kan ju bli en otrevlig syn för kossorna, De kan ju bli miljöskadade.
Så mitt förslag till TS är bygg ett plank 80 cm in från gränsen så tittar inte korna på dig, och du kan gå på din tomt och underhålla planket.

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
A
ser att fler tomtar vaknat till förutom jurister som flyttar vägar och härjar runt, bryter ner bönder eller arrenderande till pulver i rätten..

Hoppas ni en dag får veta er plats och den är i en lägenhet utan möjlighet till att få se ut... För livet utanför klarar ni inte av... ;)

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.