71 272 läst ·
39 svar
71k läst
39 svar
Fått hussvamp råd och tips...
När det gäller försäkring mot Äkta hussvamp oavsett orsak, så finns det numera flera försäkringsbolag som har detta i sin försäkring, dels Anticimex försäkringar och även trygghansa samt vesta försäkringar, sen verkar det efter ovanståendes vetskap även folksam,ha, men jag gissar att det kan vara ett trygghetsavtal genom Anticimex , det ingår nämligen första året gratis hos folksam, där finns försäkring mot Äkta hussvamp, och att det är därför många tror att folksam själv har en egen försäkring mot Äkta hussvamp.
Men somsagt villkoren är olika hos dessa, kolla hur många basbelopp som försäkringen täcker hos vesta är det 15 basbelopp och hos Anticimex 25 basbelopp, Trygghansa har jag ej kollat ännu.
Men somsagt villkoren är olika hos dessa, kolla hur många basbelopp som försäkringen täcker hos vesta är det 15 basbelopp och hos Anticimex 25 basbelopp, Trygghansa har jag ej kollat ännu.
Bor grannen ihop med sin hussvamp. Varför gör dom inget åt den?Snurre skrev:Ja du Sommartorparn! Jag tänkte exakt samma som du då jag fick reda på att grannen hade långt gången hussvamp. Du kan ju göra som jag gjorde om du vill. Jag ringde Anticimex för en besiktning av hussvamp och tecknade därefter en hussvampsförsäkring av densamme. Nu vet jag inte riktigt vad jag betalar, men det är inga större summor. Jag sover i alla fall betydligt lugnare om nätterna med vetskap om min grannes arrogans. Jag hoppas bara att det går fort och att svampen letar sig upp i hans takstolskonstruktion så att hela skiten faller ihopa!
Kan Anticimex besiktiga för hussvamp utan att riva upp golv o dyl?. Går dom med på att teckna försäkring för hur dåliga hus som helst? Jag vet ju att jag har en hel del i huset som anticimex inte gillar.
Anticimex godkänner inte grunden om det inte helt och hållet går att besikta, oavsett om det är besiktningsbart 3/4 delar av grunden så blir det ett undantag för hussvampen. Det räcker inte äns att fotodokumentera på eventuella trånga utrymmen, dom måste kunna krypa runt överallt för att ommöjligt upptäcka svampskador.
Sommartorparn! Ja grannen är faktiskt sambo med sin hussvamp. Åtminstone på deltid! De har huset som sommarhus och har så vitt jag förstått valt att blunda för det. I ett av rummen hänger golvet i hörnorna och man har löst det genom att stänga dörren dit in. Ibland skär de loss de största svampkropparna och bränner dem på utomhusgrillen.
Ja man vet inte om man skall skratta eller gråta så om man önskar att det skall trilla ihopa så förstår du kanske varför.
Torpet!
Jo Anticimex var här och besiktigade grundligt. Vi har gjuten platta så inget bröts upp. Men har man torpargrund så förmodar jag att man vill krypa i under och syna ordentligt.
För att återgå till Angelicaocoffa så ta kontakt med Anticimex för att åtminstone få bekräftat att det är "äkta hussvamp" som det rör sig om. Det finns väldigt många svamparter och långt ifrån alla är så allvarliga som den äkta hussvampen. Har du tur så är det någon annan svamp som kanske är lättare och billigare att sanera.
Ja man vet inte om man skall skratta eller gråta så om man önskar att det skall trilla ihopa så förstår du kanske varför.
Torpet!
Jo Anticimex var här och besiktigade grundligt. Vi har gjuten platta så inget bröts upp. Men har man torpargrund så förmodar jag att man vill krypa i under och syna ordentligt.
För att återgå till Angelicaocoffa så ta kontakt med Anticimex för att åtminstone få bekräftat att det är "äkta hussvamp" som det rör sig om. Det finns väldigt många svamparter och långt ifrån alla är så allvarliga som den äkta hussvampen. Har du tur så är det någon annan svamp som kanske är lättare och billigare att sanera.
Snurre !
alldeles riktigt, krypgrunder har mer skador orsakat av husvamp än uppregladegolv på gjuten betongplatta.
Där är det nog som så att dom allra flesta sådana golv oavsett förekomst av lukt kommer att godkännas i husvampsförsäkringen. Det är vell som så att skulle anticimex besikta och undanta på lindriga besvär som lukt och dylikt på uppregladegolv så skulle förmodligen inte försäkringen vara värd någonting i slutänden.
alldeles riktigt, krypgrunder har mer skador orsakat av husvamp än uppregladegolv på gjuten betongplatta.
Där är det nog som så att dom allra flesta sådana golv oavsett förekomst av lukt kommer att godkännas i husvampsförsäkringen. Det är vell som så att skulle anticimex besikta och undanta på lindriga besvär som lukt och dylikt på uppregladegolv så skulle förmodligen inte försäkringen vara värd någonting i slutänden.
Det finns strikta regler hur svamp ska behandlas, har man fått svamp ska det åtgärdas omedelbart!Snurre skrev:Glöm ej heller att ni är försiktiga när ni besöker vänner och bekanta! Ni kan nämligen bära med er sporer i kläder och skor och smitta andras hus. Dock krävs de "rätta" betingelserna för att det skall börja växa!
Vi har grannar som själva har hussvamp och de vägrar att göra något åt saken. De är därmed förbjudna att beträda vårt hus. Önskar att det vore lag på att sådant skall åtgärdas.
//Steelis
Det går alltså inte att fastställa hussvamp bara genom att analysera ett luftprov?
Så sjukt! Äter dom den grillade svampen sen också? grillparty för grannarna?:eek::eek:Snurre skrev:Sommartorparn! Ja grannen är faktiskt sambo med sin hussvamp. Åtminstone på deltid! De har huset som sommarhus och har så vitt jag förstått valt att blunda för det. I ett av rummen hänger golvet i hörnorna och man har löst det genom att stänga dörren dit in. Ibland skär de loss de största svampkropparna och bränner dem på utomhusgrillen.
.
Ja det är helt sjukt! De har helt och hållet skjutit problemet till en annan planet.
Ja Steelis! Helt rätt att det finns strikta regler kring hussvamp. Men så länge ingen utredning har begärts av husägarna så finns tyvärr inget att göra. Ingen kan ju klampa in i deras hus bara för att det finns en misstanke. Nu är ju visserligen vi OK för att både vi och Anticimex har förbjudit dem från att beträda vårt hus.
Men stackars alla andra ovetande som de sprider sina sporer hos? Det enda man kan göra är att förfölja dem och se om de slänger smittat material på någon miljöstation eller liknande. Där berätta om problemet och få materialet undersökt.
Något som jag varken har tid, möjlighet eller lust att utföra.
Men den dag då huset rasar så tänker jag ta kontakt med kommunens miljöenhet för att komma och ta en titt.
Ja Steelis! Helt rätt att det finns strikta regler kring hussvamp. Men så länge ingen utredning har begärts av husägarna så finns tyvärr inget att göra. Ingen kan ju klampa in i deras hus bara för att det finns en misstanke. Nu är ju visserligen vi OK för att både vi och Anticimex har förbjudit dem från att beträda vårt hus.
Men stackars alla andra ovetande som de sprider sina sporer hos? Det enda man kan göra är att förfölja dem och se om de slänger smittat material på någon miljöstation eller liknande. Där berätta om problemet och få materialet undersökt.
Något som jag varken har tid, möjlighet eller lust att utföra.
Men den dag då huset rasar så tänker jag ta kontakt med kommunens miljöenhet för att komma och ta en titt.
o man kan få svamp i alla hus. Dock är hus med torpargrund lättare att få svamp i då det ofta är en fuktig och varm miljö. Svampen behöver dock de exakt rätta betingelserna för att kunna växa. Tillgång till vatten, kalk och organiskt material. Därför är det svårare för svampen i hus med gjuten platta. Men har man fuskat med bygget t.ex. ingjutna träreglar, uppträngande fukt etc så kan svampen även växa här. Man har t.o.m. hittat hussvamp flera våningar upp i hyreshus där svampens mycel har sugit vatten från brunnar på gården.
Letar ni hus så se inte enbart efter själva svampen som kan vara dold bakom väggar och tak utan se också om det finns små högar av ett kanelliknande pulver. Detta är svampens sporer
Här finns information för den intresserade: http://www.anticimex.se/default.asp?objectid=126&search=hussvamp&image1.x=13&image1.y=11
Letar ni hus så se inte enbart efter själva svampen som kan vara dold bakom väggar och tak utan se också om det finns små högar av ett kanelliknande pulver. Detta är svampens sporer
Här finns information för den intresserade: http://www.anticimex.se/default.asp?objectid=126&search=hussvamp&image1.x=13&image1.y=11
tyvärr kan jag ingenting om hus byggen osv men om det står såhär. Där är källare, står stomme trä, bjälklag trä. Är det tex så du menar med ingjutna träregler? För varje inlägg jag läser här inne så kommer jag aldrig våga köpa hus,det dyker ju bara upp sak efter sak som kan bli problem. saken är den att vi har bara råd med ett äldre väldit billigt hus, så vi kan ej köpa nyare el iordningjort, utan det får isf komma vartefter sen att man fixar.Snurre skrev:o man kan få svamp i alla hus. Dock är hus med torpargrund lättare att få svamp i då det ofta är en fuktig och varm miljö. Svampen behöver dock de exakt rätta betingelserna för att kunna växa. Tillgång till vatten, kalk och organiskt material. Därför är det svårare för svampen i hus med gjuten platta. Men har man fuskat med bygget t.ex. ingjutna träreglar, uppträngande fukt etc så kan svampen även växa här. Man har t.o.m. hittat hussvamp flera våningar upp i hyreshus där svampens mycel har sugit vatten från brunnar på gården.
Här finns information för den intresserade: [länk]
BYGGNAD
Byggnadstyp: 2-plansvilla med källare
Byggnadsår: 1940
Grundläggning: källare
Stomme: trä
Fasad: reveterat
Fönster: 2-glas
Bjälklag: trä
Tak: eternit
Uppvärmning: Vattenburet system. Panna CTC-Family ( Ca2003) -el
Övrigt: Oljetank är borttagen.
Antagligen gjuten platta utan isolering under, sen beror det på hur själva golvet är uppbyggt i källardelen. Här kan det vara ingjutna reglar direkt i betongen vilket naturligtvis inte är bra... Å andra sidan kan det fungera och gör uppenbarligen så i måånga hus p.g.a. bra markförhållanden, dränering, ventilation o.s.v.
Stomme/bjälklag av trä betyder att resten av huset (förutom källarväggar) är av just trä!
Du skall inte bli rädd nu utan låta en kunnig besiktningsman(kvinna) göra en ordentlig besiktning av ditt drömobjekt!
Stomme/bjälklag av trä betyder att resten av huset (förutom källarväggar) är av just trä!
Du skall inte bli rädd nu utan låta en kunnig besiktningsman(kvinna) göra en ordentlig besiktning av ditt drömobjekt!
ok tack för hjälpen. Ja om man hittar ett bra så måste det ju besiktigas så får man hoppas att allt är ok.ByggaNytt skrev:Antagligen gjuten platta utan isolering under, sen beror det på hur själva golvet är uppbyggt i källardelen. Här kan det vara ingjutna reglar direkt i betongen vilket naturligtvis inte är bra... Å andra sidan kan det fungera och gör uppenbarligen så i måånga hus p.g.a. bra markförhållanden, dränering, ventilation o.s.v.