Byggahus.se
Ni som har koll. Vad är cloudkey? Varför vill jag ha det :crysmile:

O olofh skrev:
Ni som har koll. Vad är cloudkey? Varför vill jag ha det :crysmile:
Det är Unifi's controller mjukvara som används för att konfigurera deras APs.

O olofh skrev:
jo har kollat lite på edgeroutern men någon skrev att det är rätt mkt inställningar man måste fixa med och jag vet inte om jag pallar ... måste dessutom köpa en ap till då för om jag förstått det rätt så skapar inte Edge ngn wifi
Nej, så var det för några år sedan, nu är det guidad installation så du behöver inte göra mer än vanligt.

Och det är rätt att Edgeroutern inte har något wifi, det är själva poängen med den. Där routern ska sitta är det sällan lämpligt att också ha en wifiantenn.....

N Nikorasu skrev:
....men man måste inte köpa en. Det går lika bra att bara installera mjukvaran på valfri dator och starta mgmt-mjukvaran när du vill ändra något. Behöver inte vara igång hela tiden.

N Nikorasu skrev:
En sådan här har allt i ett och du slipper mecket med Edgerouter

[länk]
den försvinner när man växlar till deras EU sida. Då kommer istället en mer platt ”lådliknande” dream Machine upp. Hmm. Behöver jag detta ?

@olofh Har en Cloudkey över, sen jag bytte till Cloudkey Gen2+, pga att jag skaffade kameror.
Spår av dubbelhäftande tejp på baksidan. En begagnad Cloudkey originalversion med synliga tecken av dubbelhäftande tejp på den vita baksidan, vilande på en mörk yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
UniFi Cloud Key med USB-kabel och spår av dubbelhäftande tejp på baksidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skicka PM vid intresse.

Redigerat:
O olofh skrev:
den försvinner när man växlar till deras EU sida. Då kommer istället en mer platt ”lådliknande” dream Machine upp. Hmm. Behöver jag detta ?
Den finns en mera avancerad modell för rack-montage, inte vad du behöver.

Den med inbyggd Wi-Fi säljer för 285euro på Amazon.de, så går nog att få tag på i Europa.

MathiasS MathiasS skrev:
....men man måste inte köpa en. Det går lika bra att bara installera mjukvaran på valfri dator och starta mgmt-mjukvaran när du vill ändra något. Behöver inte vara igång hela tiden.
Förvisso, men det blir då inte "meck-fritt".

N Nikorasu skrev:
hur menar du då?

N Nikorasu skrev:
hänger inte med helt här. Jag har redan en unifi ap. Den skapar nätverk och mig veterligen var det bara att koppla in o köra igång. Måste jag ha den ifall jag skaffar ytterligare en AP?

O olofh skrev:
hänger inte med helt här. Jag har redan en unifi ap. Den skapar nätverk och mig veterligen var det bara att koppla in o köra igång. Måste jag ha den ifall jag skaffar ytterligare en AP?
Hur konfade du den första AP:n? Du måste själv sätta SSID samt lösen på din AP.

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Hur konfade du den första AP:n? Du måste själv sätta SSID samt lösen på din AP.
var en kollega som hjälpte mig. Vill dock inte binda mig till hans hjälp allt för mkt men det gick snabbt att få igång. Sett att de gör kameror också. Lika bra att ta höjd för det så jag haft planer länge att ha en vid garaget. Kanske ska starta en ny tråd för att bena ut vad tusan jag behöver för unifi grejer :thinking:

känns iaf som att jag ska gå all in på unifi för att få en stabil hellösning

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Vad är det för skillnad mot att ha en CK?

Man vill ju ha bra grejer och lätt att dras med men försöker ju hålla mig till ngn budget... vad förlorar jag på att köra enbart edgerouter och en ap lite? Ingen cloudkey etc men försökt Google rätt mkt på det och verkar väl inte vara ett måste om man inte villa skapa gästnät och ha massa övervakning etc?

Edit: alternativ leta upp en supergammal router i flyttlådorna och koppla till unifi Ap + lite? Då behöver jag bara köpa en lite till, kan väl till och med stänga av wifi från routern eller?

O olofh skrev:
Man vill ju ha bra grejer och lätt att dras med men försöker ju hålla mig till ngn budget... vad förlorar jag på att köra enbart edgerouter och en ap lite? Ingen cloudkey etc men försökt Google rätt mkt på det och verkar väl inte vara ett måste om man inte villa skapa gästnät och ha massa övervakning etc?

Edit: alternativ leta upp en supergammal router i flyttlådorna och koppla till unifi Ap + lite? Då behöver jag bara köpa en lite till, kan väl till och med stänga av wifi från routern eller?
Du förlorar ingenting på att skippa en cloudkey. Det är samma sak att ha en cloudkey eller köra mjukvaran på din dator istället. Fördelen med ubiquiti-prylarna är ju att man sätter upp det en gång, sedan behöver man inte mecka något mer. Dvs, nyttan med att ha en cloudkey enbart för att göra mgmt mjukvaran är noll.

Har du inga speciella krav föreslår jag en USG istället för en Edgerouter, då kör du allt i samma gränssnitt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.