Byggahus.se

Fått fiber - Någon bra router på rea nu?

1. O
    Renoveringsnovis · Skåne · 1 860 inlägg

olofh

Renoveringsnovis
    Fiberinstallationen kom tidigare än vad tänkt så nu sitter allt på plats och jag kan kasta ut Telia triple play routern. Men behöver tips på bra router köp, finns det något på rea nu eller det är samma pris alltid?

hade en tråd för ett tag sen där det menades att alla asus i övre prisspannet är bra, ser dock att deras dyraste ligger högt över min budget. Tänker nog att ca 1500kr är max.

har en unifi ap på ovanvåningen så tänker mig följande:
    fiberboxen -> router (dold bakom trappan på bottenvåningen) > nätverkskabel till tv platsen där gamla Telia routerna står och nätverkskabel till en switch på ovanvåningens tv plats som matar både ps4, appeltv och unifi ap.

har rör med cat 6 kabel mellan alla platserna så hoppas kunna komma igång efter att köpt router

• Laddar…
  2. N
    Medlem · 114 inlägg

nwin

Medlem
    Med tanke på att du redan har en AP från Ubiquiti på plats så skulle jag föreslå en trådbunden router från Ubiquiti. Själv köpte jag för en tid sen är en Edgerouter X för en billig peng:
    https://www.kjell.com/se/produkter/...biquiti-edgerouter-x-tradbunden-router-p61432
    Den snurrar nu på tillsammans med en Unifi AP. Notera dock att den routern tillhör ett annat ekosystem. Så vill du hålla dig till Unifi så kan istället Unifi Security Gateway vara att föredra:
    https://www.kjell.com/se/produkter/...verk/routrar/ubiquiti-security-gateway-p61739
    Den sistnämnda har jag dock ingen egen erfarenhet av.

3. O

olofh

Renoveringsnovis
    jo har kollat lite på edgeroutern men någon skrev att det är rätt mkt inställningar man måste fixa med och jag vet inte om jag pallar ... måste dessutom köpa en ap till då för om jag förstått det rätt så skapar inte Edge ngn wifi

4. blackarrow
    Elektroniktokig · 3 322 inlägg

blackarrow

Elektroniktokig
    Hur har du gjort med WiFi&namn med en Wifi-router + en AP?

Med en UniFi AP till kan du få samma och de fungera bra att byta om du rör dig i huset.

5. K
    Medlem · stockholm · 2 596 inlägg

Kane

Medlem
    Du har ju en AP redan för WiFi?

6. K

Kane

Medlem
    Det finns wizards för Edgeroutern som är ganska enkla att följa så det skall du inte vara orolig för. Det är ju bra pris i den länken du fick tidigare.
    Blir ju bra mkt dyrare om du skall ha Unifi USG + Cloudkey + en extra switch (som du slipper med Edgeroutern) även om det blir ett smidigare system.

Jag har gått all-in med Unifi; USG, Cloud Key, 2 AP's, 3 switchar.

7. O

olofh

Renoveringsnovis
    ja men får inte täckning på hela nedervåningen med den

8. [SKPG]Zamora
    Renoveringsnovis · Östergötland, Söderköping · 1 593 inlägg

[SKPG]Zamora

Renoveringsnovis
    Befintlig router från Telia med Wifi aktiverat ska kastas ut, om det då blir en Edgerouter eller USG behöver det kompletteras med en AP till.
    Så tolkar jag problemet.

9. K

Kane

Medlem
    Har du testat det?

10. K

Kane

Medlem
    OK, missade det. Finns ju AP Lite nu för 800 kr på Amazon.se så en sådan plus Edgerouter X klarar ju budgeten.

• Laddar…
  11. O

olofh

Renoveringsnovis
    Tack för tipset! Tror jag kör på detta

12. K

Kane

Medlem
    Liten review på Edgerouter X här,

• Laddar…
  13. [SKPG]Zamora
    Renoveringsnovis · Östergötland, Söderköping · 1 593 inlägg

[SKPG]Zamora

Renoveringsnovis
    AC-Lite är mycket 'bang for the buck' så kör det (y).
    Har själv 2 sådan hemma, och en AC-M för att täcka trädgården. Den behövs egentligen inte, men min förra telefon, Huawei P20 Pro, hade sån sunkig wifi.
    Nu får den sitta kvar när jag skaffat robot :D

14. N
    Medlem · Bayern · 506 inlägg

Nikorasu

Medlem
  15. O

olofh

Renoveringsnovis
    ja jag vill också ha lite ”spill over” ut i trädgården då jag hittat till shelly puckar så därför jag gärna har kvar mina unifi ap på ovanvåningen så jag får när ut i garaget och lite i trädgården. Så vill jag sätta den nya mer mot vardagsrummshållet

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.