Alfredo Alfredo skrev:
Fordran/skulder/rättigheter kan köpas/säljas/överlåtas.
Jo men då måste det också finnas en faktura/kvitto på köpet av fakturan från bolaget till killen eller?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Problemet blir om andra parten betalar för det, då blir det ett brott.
Och vad skulle det vara för fel i det?

Thomas59
J Janne Solvik skrev:
hon skall bestrida fakturan med:

”Fakturan bestrides i sin helhet då beställning av angivna varor/tjänster aldrig beställts.”
Nej. Ange aldrig skälet/skälen till bestridan (Dvs ”…aldrig beställts…”) i detta första läge.

Bestridan sker genom att endast ange ”Fakturan bestrides i sin helhet”.

Det är ett taktiskt misstag att ange skälet till bestridan i ett tidigt skede då det ger motparten tid att formulera/ta fram motbevisning, oavsett om den är sann eller påhittad. Bestrider man en fordran är det motparten som ska visa att fordran är ”korrekt” så du vill inte att motparten ska få kunskap om dina skäl till bestridan. Du har gott om tid att formulera dina skäl inför ev stämning och senare rättegång och vill inte ge motparten möjlighet att ”fokusera” på dina skäl. Låt motparten sväva i ovisshet och visa SINA kort först.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
P
Hep Hep skrev:
Och vad skulle det vara för fel i det?
Då kan den som tar emot betalningen polisanmäla sexköp.

H hempularen skrev:
Det riktigt viktiga är att bestrida till kronofogden om han mot förmodan skickar fakturan den vägen. Missar man det så kan skulden fastställas och bli giltig.

Hon har bestridit fakturan en gång det skall räcka. Jag är inte helt säker (men nästan) att det gäller även om han ex. säljer fakturan till ett factoring bolag.
Om man säljer en faktura så ringer det bolaget som ska köpa fakturan till den som ska betala och frågar om fakturan är ok, annars köper de inte den.

S
T Tommynorskens skrev:
Skulle nog vilja påstå att hans "frustration" inte har ett jävla skit att göra med timmarna/arbetet han gjort utan att han blivit dumpad. Och jag tolkar ts förklaring att han varit hotfull efteråt som att det mycket väl kan varit endel av anledningarna att det tagit slut. Man blir inte hotfull bara sådär. Det är förmodligen sånt som hon upptäckt ju längre förhållandet pågått och tillslut blev det för mycket och hon ville avsluta.
Ja självklart är han säkerligen frustrerad över separationen, men du tror på riktigt inte att han är frustrerad över arbetet han gjort åt henne och sen inte fick ta del av resultatet?

Du verkar tro att bara för att man förstår frustrationen tycker man synd om personen, eller tycker personen har gjort rätt? Jag har aldrig sagt något annat än att jag förstår frustrationen, precis som jag förstår att det gör ont för en mördare om han får spö i fängelset.

Hur långt tycker du det är OK att hitta på dina egna historier? TS skrev ingenting om hur förhållandet har varit och ändå sitter du och skriver att det är för att han mycket väl kan ha varit hotfull under förhållandet. Kan han mycket väl ha våldtagit och rånat folk också eller vart drar du gränsen för vad du kan hitta på själv?

Det enda vi vet ( eller visste vid tiden för inlägget du citerar ) är att han varit en idiot efter separationen.

Säger jag att han inte var en idiot under förhållandet? Nej, men det framgick inte om så var av ts inlägg…

S SueCia skrev:
Ja självklart är han säkerligen frustrerad över separationen, men du tror på riktigt inte att han är frustrerad över arbetet han gjort åt henne och sen inte fick ta del av resultatet?

Du verkar tro att bara för att man förstår frustrationen tycker man synd om personen, eller tycker personen har gjort rätt? Jag har aldrig sagt något annat än att jag förstår frustrationen, precis som jag förstår att det gör ont för en mördare om han får spö i fängelset.

Hur långt tycker du det är OK att hitta på dina egna historier? TS skrev ingenting om hur förhållandet har varit och ändå sitter du och skriver att det är för att han mycket väl kan ha varit hotfull under förhållandet. Kan han mycket väl ha våldtagit och rånat folk också eller vart drar du gränsen för vad du kan hitta på själv?

Det enda vi vet ( eller visste vid tiden för inlägget du citerar ) är att han varit en idiot efter separationen.

Säger jag att han inte var en idiot under förhållandet? Nej, men det framgick inte om så var av ts inlägg…
Jag tycker det räcker med TS första stycke i första inlägget för att förstå en hel del…

”En vän levde under en kortare tid i en relation med en man som nu visar sig vara helt galen! Efter avslutat förhållande uppstod diverse hotfulla situationer men det har ni varit lugnt ett tag”

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S
S sofftis skrev:
Du förstår hans frustration utan att ha någon vetskap ? Du kunde ju lika väl skriva att du förstår att hon avslutade förhållandet eftersom det väl ändå framgår att det inte har varit sunt ? Så jag uppfattar också att du lutar åt att misstro att det varit som TS skriver.
Om förhållande var osunt har jag såklart förståelse för att hon separerade, tycker du verkligen det behöver skrivas ut med ord? Alla har väl förståelse för det?

Jag förstår frustrationen hos honom oavsett hur deras förhållande varit. Det betyder inte att jag tycker synd om eller tycker att han gjort rätt. Bara att jag förstår att han kan känna frustration över nerlagt arbete, förstår du helt ärligt inte det om du lägger dina åsikter om honom åt sidan?

S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tycker det räcker med TS första stycke i första inlägget för att förstå en hel del…

”En vän levde under en kortare tid i en relation med en man som nu visar sig vara helt galen! Efter avslutat förhållande uppstod diverse hotfulla situationer men det har ni varit lugnt ett tag”
”Som NU visade sig vara galen” tolkar jag som efter separationen. Vilket förstärks av att hon skriver ”efter avslutat förhållande”.

Nej, jag kan inte se det där som att hon beskriver honom som en idiot under förhållandet. Jag emotsäger inte ens att han skulle varit det. Om ts skulle sagt att han var det så har jag ingen anledning att misstro det.
Men ts har/hade ju inte skrivit något om hur förhållandet var.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Spelar ingen roll. Går ändå inte att tycka synd om gubben om han lagt ner tid att bygga (frivilligt) och sedan inte får betalt trots att det inte finns en ö.k! Why?

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K
K Kartoffelpotatis skrev:
(Fakturan är utställd av hans bolag som registrerades ca 3 månader efter att ”arbetet” utfördes)
Då är fakturan falsk och bör/ska polisanmälas.

• Haha
Finnpucko
  • Laddar…
För att undvika frustration i efterhand skulle båda parterna i förhållandet kunna se till att de hela tiden delade exakt jämnt på ekonomi och tid. Varje middag, lunch, kaffe, glass och biobiljett kvittas dagligen mot varandra. Alla timmar det byggs eller städas och tvättas kvittas mot varandra. Kanske måste man lägga till faktorer för olika inkomst och förmögenhet samt hur effektivt man arbetar med sina sysslor. Det går att utveckla vidare till än mer sofistikerad modell.

När förhållandet sedan tar slut finns ingen frustration över orättvisor, arbetad tid eller skuld åt ena eller andra hållet.

Frustrationen har troligen förflyttats till tiden för förhållandet istället för tiden efteråt, med risk att det tar slut snabbare än utan ovan beskrivna ekonomiska modell. Dock är man hela tiden beredd på att bli dumpad och separera utan framtida problem. 👍

• Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
S
Spelar ingen roll. Går ändå inte att tycka synd om gubben om han lagt ner tid att bygga (frivilligt) och sedan inte får betalt trots att det inte finns en ö.k! Why?
Har någon tyckt synd om honom?

S SueCia skrev:
Har någon tyckt synd om honom?
Ursäkta, du skrev att du "förstår frustrationen", måste vara hemskt frustrerande att hjälpa någon man tycker om utan att få belalt, trots att det mest troligt inte fanns en ö.k om ersättning...

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S
Ursäkta, du skrev att du "förstår frustrationen", måste vara hemskt frustrerande att hjälpa någon man tycker om utan att få belalt, trots att det mest troligt inte fanns en ö.k om ersättning...
Så du förstår inte att man kan bli frustrerad om man hjälper sin sambo renovera huset och blir dumpad direkt efter?

Nej man har inget avtal och nej man kan inte förvänta sig kompensation, men nog förstår man väl ändå att det är frustrerande eller? Driver du med mig nu?

Om en våldtäktsman hamnar i fängelse och får spö, förstår du inte hans smärta då heller? Eller betyder förstår == tycka synd om för dig?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.