62 341 läst ·
150 svar
62k läst
150 svar
Fått en anmälan om ovårdad tomt och vi är mitt uppe i husbygget?
Sen när får man inte ha en arbetsbod på ett bygge...?
Aj då. Det visste jag inte.
Byggbod får man ha det hade egentligen inte kommunen något mot de skrev bara att om vi tänkt ha dem kvar efter byggtiden skulle det sökas bygglov men det ska vi inte. En av dem kanske den som ser bäst ut och som passar till huset.
Det blir nog ok . Ska prata med kommunen i veckan så får vi se vad de säger.
Byggbod får man ha det hade egentligen inte kommunen något mot de skrev bara att om vi tänkt ha dem kvar efter byggtiden skulle det sökas bygglov men det ska vi inte. En av dem kanske den som ser bäst ut och som passar till huset.
Det blir nog ok . Ska prata med kommunen i veckan så får vi se vad de säger.
Från arbetsmiljöverket TS ser ju väldigt hembyggd ut.
[h=1]Får man bygga en ställning av trä?[/h]
Ja, det får man. Men då krävs särskild utbildning för de som ska uppföra, ändra eller montera ner ställningen. Dessutom krävs särskilda handlingar som visar att ställningen har betryggande hållfasthet och stabilitet vid högsta avsedda last (se 17§ i AFS 1990:12). Sådana handlingar består så gott som alltid av beräkningar.
Andra handlingar kan vara provningskontroll eller ritning på komplicerade ställningskonstruktioner.
[h=1]Får man bygga en ställning av trä?[/h]
Ja, det får man. Men då krävs särskild utbildning för de som ska uppföra, ändra eller montera ner ställningen. Dessutom krävs särskilda handlingar som visar att ställningen har betryggande hållfasthet och stabilitet vid högsta avsedda last (se 17§ i AFS 1990:12). Sådana handlingar består så gott som alltid av beräkningar.
Andra handlingar kan vara provningskontroll eller ritning på komplicerade ställningskonstruktioner.
Bra beslut att försöka prata med handläggaren och försöka förstå vad de ser som problem istället för att jaga upp sig.
Ang byggstälningen är det väll bara om någon anställd eller entrepenör som ska använda den. Själv får man ju vingla runt på styltor om man nu vill det.
Ang byggstälningen är det väll bara om någon anställd eller entrepenör som ska använda den. Själv får man ju vingla runt på styltor om man nu vill det.
Jag vill på inget vis frånta TS hans ansvar som ansvarig för byggställningen, särskilt om inhyrd/anställd personal använder den.
Men, jag kan ändå inte låta bli att undra vilket ansvar en entreprenör har som väljer att beträda den. Observera att jag nu avser en entreprenör, inte en anställd i ett företag där dennes chef uppmanar honom att använda ställningen.
Det egna ansvaret kanske bara är moraliskt och av ren självbevarelsedrift, och TS ställning kanske inte väcker några självbevarelsedriftstankar hos entreprenörerna, och då är den kanske ändå rätt ok. även om det ser lite si och så ut på bilderna
Men, jag kan ändå inte låta bli att undra vilket ansvar en entreprenör har som väljer att beträda den. Observera att jag nu avser en entreprenör, inte en anställd i ett företag där dennes chef uppmanar honom att använda ställningen.
Det egna ansvaret kanske bara är moraliskt och av ren självbevarelsedrift, och TS ställning kanske inte väcker några självbevarelsedriftstankar hos entreprenörerna, och då är den kanske ändå rätt ok. även om det ser lite si och så ut på bilderna
Det är väl så att den som står ansvarig i arbetsmiljöplanen åker oavsett detta.thomasx skrev:Jag vill på inget vis frånta TS hans ansvar som ansvarig för byggställningen, särskilt om inhyrd/anställd personal använder den.
Det egna ansvaret kanske bara är moraliskt och av ren självbevarelsedrift, och TS ställning kanske inte väcker några självbevarelsedriftstankar hos entreprenörerna, och då är den kanske ändå rätt ok. även om det ser lite si och så ut på bilderna![]()
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 435 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 435 inlägg
Nu tycker jag att tråden byter ämne lite för mycket... Skapa er egen som diskuterar träställning vara eller icke vara.
Jag vill höra TS svar när kommunen har kontaktats. Vi behöver inte spekulera här innan dess. Bara komma med råd om hur göra med kommunen och dess klagan
Annars tycker jag att vi byter till TS fina tråd om själva bygget
Jag vill höra TS svar när kommunen har kontaktats. Vi behöver inte spekulera här innan dess. Bara komma med råd om hur göra med kommunen och dess klagan
Annars tycker jag att vi byter till TS fina tråd om själva bygget
Tack "
För om vi har träställning eller inte spelar nog ingen roll när vi inte har någon inhyrd personal som behöver använda den. Vi bygger själva som jag förut har skrivit. Och de som vi haft inhyrda har inte behövt använda den träställning vi har på utsidan.
Sambon som är den som vinglar runt på den kan ju knappas anmäla sig själv om han skulle ramla ner för att ställningen var dålig. ??? Eller jag kanske har fel.
Virket är väl tilltaget .
För om vi har träställning eller inte spelar nog ingen roll när vi inte har någon inhyrd personal som behöver använda den. Vi bygger själva som jag förut har skrivit. Och de som vi haft inhyrda har inte behövt använda den träställning vi har på utsidan.
Sambon som är den som vinglar runt på den kan ju knappas anmäla sig själv om han skulle ramla ner för att ställningen var dålig. ??? Eller jag kanske har fel.
Virket är väl tilltaget .
Redigerat:
Det är väldigt svårt för en kommun att göra något åt stökiga tomter...om det inte är miljöfarligt matrl som tex oljor och liknade...
Har inte läst hela tråden. Men blev berörd av TS ursprungsinlägg. Vilken granne! Förstår att det måste vara knäckande. Under ett bygga blir det stökigt på tomten. Skillnad är det ju om det är tex ett skrotupplag efter byggnationen är klar.Glenno83 skrev:Skit i det helt och hållet.
Vad ska de göra då? Om någon idiot till granne klagar kanske inte kommunen har något val än att skicka ut en anmälan, utan närmare kontroll. Jag vet inte hur det fungerar då jag själv har så fint på tomten
Att det sedan ska gå till någon form av vite eller dylikt skulle jag tro är ytterst små då jag gissar att ni inte planerar att ha maskiner och sådant på tomten när ni byggt klart. Under byggtider ser det för jä*ligt ut på tomter, oftast.
Håller med Glenn i det han skriver.
Kämpa på, skit i detta. Även om man bor ensam på landet så har man grannar. Och tyvärr finns det alltid något rötägg
Mvh
Stefan