Fönsterblecken på mitt hus sitter inte fastskruvade i fönstren. Dom sitter "fastkilade" i ett smalt spår nere på fönstret. På ett sätt bra för jag kan ta bort dom och inspektera då och då. Men blåser det kraftigt så skallrar det i dom. Skulle på nåt sätt kännas tryggare om dom var skruvade. Problemet är att spåret mellan bleck och fönster är så smalt, 10 mm. Dessutom sitter blecket en bit in under fönstret så det är hopplöst att nå in med skruv och mejsel/skruvdragare.
Ska blecken vara skruvade? Tips på hur man gör...?
Fönsterbleck som sitter fastkilat i ett spår under ett fönster på ett vitmålat hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tumstock mäter spåret mellan ett fönsterbleck och fönster, som visar 10 mm utrymme.
Skapa konto

Skruva med lång bits. Lättare om man slår hål med en syl först ca c/c 100 mm blir bra.

• Gilla
tullemannen
  • Laddar…
Kolla bara att du får rätt bits för det finns bleckskruv med torx eller fyrkant.

Finns det med torx? Jag har letat. Blir lättare med torx, för då finns det långa smala bits för skruvdragaren.

A
Bitsen tror jag kommer med bleckskruven.

Säkert. Men var köper man torxskruven...?

Allinug skrev:
Japp men inte en lång. Svårare då men det går. Bleckskruv köper du på byggmarknaden. Finns även långa bits för fyrkant.

• Gilla
tullemannen och 1 till
  • Laddar…
S
Allinug skrev:
bara standard bits.

S
tullemannen skrev:
Finns det med torx? Jag har letat. Blir lättare med torx, för då finns det långa smala bits för skruvdragaren.
snyggare med fyrkants skruven

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
RoBo skrev:
Finns även långa bits för fyrkant.
Var var var :x

S
jula, biltema, för att ta dom billiga

Det borde väl gå bra att sätta en skruv på varje sida in mot ytterpanel eller regelverk/luftspaltlist också.
Det kan säkert vara enklare, och så riskerar man inte att skruva i kanten på fönsterkarmen och kanske spräcka den.

S
KnockOnWood skrev:
Det borde väl gå bra att sätta en skruv på varje sida in mot ytterpanel eller regelverk/luftspaltlist också.
Det kan säkert vara enklare, och så riskerar man inte att skruva i kanten på fönsterkarmen och kanske spräcka den.
du menar där vattnet hamnar mest?

Tack för tips, nu sitter grejerna fast ordentligt!
Wera är bra (dyr) skit.
Två Wera verktygsbitar för skruvdragare på en stenbänk.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.