Klicka skrev:
Om man i fastprisoffert säger att materialet kostar 50000 kr och sen efter allt är klart har det bara gått åt 30000 kr (i detta fallet en badrumsrenovering). Ska man i alla fall betala 50000 kr för materialet?

Jag tycker att material borde vara enklare att räkna på än arbetstid alla fall.

Badrumsfirman säger att de i sin tur baserar sitt materialpris på det material jag köper av dom + det som underentreprenörerna har sagt i deras offerter till dom.

Tror ni att badrumsfirman i sin tur får betala hantverkarna för det materialet som aldrig köptes in (vilket de verkar påstå)?
Självklart skall du betala för materialkostnaden som ni kommit överrens om.

För inte hade du väl gått med på att betala 80 000 för materialet om hantverkaren hade räknat på 50 000?

Det heter fastpris av en anledning. Det är ett pris som du och hantverkaren kommer överens om. Att jobb X skall utföras för pris Y.

Och blir det billigare, eller dyrare så är det hantverkare som får ta smällen.

Det framgår ju inte riktigt här hus TS vet att det gick åt mindre material. Står det specificerat hur mycket material priset gäller så ska du som kund få så mycket material (gick inte allt åt får du resterna). Du har ju betalat för så mycket.

Men står det inte specificerat hur mycket material priset gäller så kan du ju inte veta att det gick åt mindre?

Kanske är det hantverkarrabatter som spökar?

Nils82 skrev:
Bil och hus är inte samma sak. Låter kanske lite nonchalant men så är det.
Bil och hus är precis samma sak om man har avtalat ett fast pris. Oftast lämnar dock inte bilverkstaden ett fast pris på en reparation innan felorsaken är klarlagd.

Tycker det diskuteras väldigt många helt ovidkommande saker i denna tråd som är ren spekulation. Har man lämnat ett fastpris är det ett fastpris punkt slut. Men, eftersom vi inte sett hur offerten är utformat är det bara spekulation kring hur slutresultatet ska hanteras. Det som förvirrar är sannolikt, men även det är spekulation, att leverantören presenterar uppgifter om materialpris trots att priset är fast. Jag antar att det beror på att man gör en uppdelning för rot. Det rimliga då är att underlaget för rot baseras på den nya fördelningen av arbete vs material.

Så då spekulerar jag lite mer.
Hantverkaren kanske velat vara snäll och givit alla rabatter, som den själv har på materialet.
Detta för att en större del skall bli arbetskostnad och därmed rotberättigad för beställaren.

Kravet för ROT är väl att arbetskostnaden ska specas.

Det snyggaste vore väl då att skriva "xxxx kronor varav yyyy är arbetskostnad".

I det fallet är det väldigt viktigt att förstå att differensen xxxx-yyyy inte enbart är materialkostnad, det kan även vara maskinkostnader och såna grejer som inte går att skriva som arbetskostnad.

Nu kan det ju vara så att hantverkaren inte riktigt vetat hur han ska beskriva kostnader som inte är arbetskostnad och helt enkelt skrivit "Arbete xxxx kronor, material zzzz kronor" men där zzzz egentligen är xxxx-yyyy (d.v.s. inkluderar annat än material).

Om det hade varit åt andra hållet så skulle du aldrig ha klagat...typiskt privatkunder. Hade ni sagt 30000 och du fick veta att det egentligen skulle ha kostat 50000 och firman därmed gjorde en förlust på 20000...då skulle jag vilja se den som menar att de självklart ska betala 20000 extra. Har du accepterat ett fast pris så får du snällt stå vid ditt ord.

Återigen... Fast pris är alltid dyrare än löpande.
Annars är de ju bara hantverkaren som tar risken om de skulle ta längre tid osv.

Antar att du va nöjd me det pris du fick?
Så då är de väll som de ska va?

Jag råkade ut för en kund som ville ta den dyrare delen (det som vi räknat fel på, och därmed skulle förlora på som företagare) skulle vara det fasta pris vi kommit överens om, men att arbetsdelen (dvs den del där vi hade möjlighet att göra lite vinst) skulle gå på löpande. Kunden sa sig vara i byggbranschen och hävdade att det var hutlöst att vi skulle ta betalt för 2 dagar när jobbet bara tog 10 timmar. Det kunden inte vet är att vi totalt sett ändå gjorde en förlust på det jobbet.

Kort sagt: har du alla fakta på bordet när du hävdar att du blivit lurad?

Mvh/Totte

Du får väl fråga att innan du betalar undrar du bara var dom ställde ditt material för 20kSEK? Och se vad dom svarar.

Skämt å sido: Jag tänker mig också att det är fast pris som gäller dvs dom gör en offert (som du kan jämföra med andras) som dom är "säkra" på håller och sen lyckas jobba effektivare och lyckas bättre med materialinköpen så hamnar det i firmans ficka. Enda sättet att vinna är att göra allt själv :) (om man så blir galen på kuppen...).

När man avtalar om ett fast pris så avtalar man också om omfattningen av arbetet och vad det färdiga resultatet skall bli. Man skall också ha med de förutsättningarna som man räknar med vid ex en ombyggnad.

Om det senare visar sig att man tex inte behöver byta vissa saker så är detta en avvikelse som skall kostnadsregleras.

Om det blir ett kostnadsavdrag på grund av ej utfört arbete så kan entreprenören ha rätt till "skälig handelsvinst" (normalt 10%) på det han inte behövt utföra, dvs man bör få tillbaka 90 %.

Att kunden vill ha ett billigare kakel än avtalat vid en badrumsrenovering är ex på vad som skall kostnadsregleras - den överenskommelsen skall man göra innan arbetet utförs, entreprenören bör svara på vad som avgår om man väljer en billigare vara.

Har inte entreprenören utfört allt som avtalats så är det ett fel som antingen skall åtgärdas eller kostnadsregleras med ett skäligt belopp.

Redigerat:
Nils82 skrev:
Bil och hus är inte samma sak. Låter kanske lite nonchalant men så är det.
Det är inte nonchalant, det är fel.

Bil och hus är i det här fallet exakt samma sak. Eller rättare sagt, det spelar ingen roll om arbetet avser ett hus eller en bil. Det är fast pris och ungefärligt pris som är olika.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Det är inte ens säkert att det verkligen gått åt mindre material än beräknat. Inte heller att TS betalt för mer material än som gått åt.
Jag som byggare köper många gånger in större partier av material för att få ned priset. Ibland köper jag exempelvis trävirke buntvis direkt från sågen, till ett projekt. Full medveten om att enbart 2/3 av bunten kommer att gå åt.
Det är alltså inte säkert att kunden betalar för allt material som medförs

När jag räknar fastpris så gör jag en budget vad jag tror det kommer att kosta i tid och material, sen gör jag ett riskpåslag. Jag tar risken att det blir jobbigare än jag trott, denna risk tar jag betalt för. Går det bra så tjänar jag på fastpris, går det dåligt förlorar jag. Det är samma sak som att låsa räntan på banken, banken räknar ut vad dom tror och gör ett riskpåslag. Du kan med andra ord inte äta kakan och ha den kvar, även om vissa försöker med "Takpris".

Om något dyker upp som kräver extra insats så berättar jag detta för kunden som då får möjlighet att välja till det extra jobbet.

Den stora faran med fastpris är att du ofta får räkna med sämsta möjliga godtagbara produkt. Enda anledningen att ge dig nåt bättre än det är yrkesstolthet och goodwill. Om firmans chef är väldigt sugen på kortsiktig vinst kommer du att få billigaste produkt som uppfyller vad som står i kontraktet.

Borde nästan vara upplysningsplikt på sånt här när man kommer till en firma och vill beställa ett jobb. De borde ju ha lärt sig hur det brukar gå (att man för det mesta beräknar mycket mer på allt) och kanske rekommendera löpande pris på både material och arbete. Men eftersom de är en vinstdrivande firma så kan de kanske inte tänka på kundens bästa. Så upplever jag det som kund alla fall och det är ju det folk får höra av mig efter det här.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.