Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

• Ja

780 Röster 75,9%
  • Nej

248 Röster 24,1%
  • Antal röster
    1 028
C cpalm skrev:
Var har du den utvärderingen?
Min personliga

P pmd skrev:
Aluminiumburkarnas "korkar" brukar inte hamna i ett läge där de petar öppnaren i ansiktet efter öppning. Eller hamna i ett läge där de riskerar att vara i vägen för flaskans innehåll när man häller ur den.

Det är mycket bra att burkflärpen sitter kvar på burken efter öppnande, och jag minns inget gnäll om det. Flasktillverkarna borde ha kunnat fundera ut något som är lika bra.
Oh ja det var gnäll att den var ivägen minsann och touchade näsan när man drack ur burken.

Men precis som du skriver om "problemen" med plastkorken så är det ett ickeproblem.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Claes Sörmland
T TheGame skrev:
Oh ja det var gnäll att den var ivägen minsann och touchade näsan när man drack ur burken.
Det gör de ju. Men man lär sig att vrida undan korken på de flaskor där det går. Och den där modellen som var populär i början med en kork som dinglade runt på en tunn plaststrimma så att man inte kunde vrida bort den verkar ju i stort ha fasats ur.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T TheGame skrev:
Nu när det har gått en tid så kan man väll utvärdera att dom fastsatta korkarna var ett bra beslut.
Jag är mest förvånad att det inte skett tidigare.
Det har väl inte gjort någon sådan utredning vad jag vet. Det kan endast ha varit ett bra beslut om ändamålet uppfylldes, att minska plastnedskräpningen på EUs stränder.

Vi får se.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
T TheGame skrev:
Min personliga
Brukade du slänga korkarna i naturen / på fel ställe innan?
Eller har du observerat hur folk runt i kring dig har förändrat sitt beteende?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
T TheGame skrev:
Nu när det har gått en tid så kan man väll utvärdera att dom fastsatta korkarna var ett bra beslut.
Jag är mest förvånad att det inte skett tidigare.
När aluminiumburkarna ändrades en gång I tiden minns jag samma gnäll f.ö men idag är det en självklarhet
Det har Naturvårdsverket gjort i samarbete med Håll Sverige Rent, jämförelse 2023 och 2025 här:
https://via.tt.se/pressmeddelande/4453901/tva-ar-med-fastsatta-korkar-sa-har-det-gatt?lang=sv
Kort: Stor skillnad på nedskräpningen i städerna men rätt oförändrat på Västkustens stränder.

Pantamera rapporterade efter 1 år att fler korkar pantas. En kommun att nedskräpningen med korkar på återvinningsstationerna (centralerna ?) har minskat betydligt. Se här:
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/1407047-ett-ar-av-fastsittande-korkar-sa-blev-resultatet

• Gilla
  • Wow
kashieda och 3 till
  • Laddar…
I den andan måste vi se till att plastkorkarna på alla "tetra" förpackningar (mjölk,grädde, Juice etc) också sitter fast!

nedskräpningen med korkar på återvinningsstationerna (centralerna ?) har minskat betydligt.
Fast, nu ska ju allt sorteras hemma så det kommer väl knappast finns en massa korkar runt hemmatunnan som skräpar ner??

C cpalm skrev:
Brukade du slänga korkarna i naturen / på fel ställe innan?
Eller har du observerat hur folk runt i kring dig har förändrat sitt beteende?
Min slutsats.
ser betydligt mindre slängda korkar i sopor eller nedskräpat.
Och bara ren gissning men borde vara rätt självklart, så åker nog betydligt fler korkar till återvinning tillsammans med flaskan än tidigare.

Och som nån tidigare redan postade så har det tydligen visat resultat på det man kunde räkna ut :)

Edit glömde svara på.din fråga
Nej jag sorterar korkarna i plaståtervinning redan innan dom satt fast.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det har väl inte gjort någon sådan utredning vad jag vet. Det kan endast ha varit ett bra beslut om ändamålet uppfylldes, att minska plastnedskräpningen på EUs stränder.

Vi får se.
Nja det låter till väl smalt sett.
Korkarna ska på återvinning dvs med flaskan. Men om det försvinner feån stränder är väll bra det också 😀

T TheGame skrev:
Nja det låter till väl smalt sett.
Korkarna ska på återvinning dvs med flaskan. Men om det försvinner feån stränder är väll bra det också 😀
Nja, det var nog tvärt om i det här initiativet, att skydda marint liv från plast var det primära och där var korkar ihop med en rad andra engångsartiklar som bestick de som pekades ut som största bovar.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M MsTake skrev:
Nja, det var nog tvärt om i det här initiativet, att skydda marint liv från plast var det primära och där var korkar ihop med en rad andra engångsartiklar som bestick de som pekades ut som största bovar.
Ja men det är nog inte enbart pga det man beslutat att korkarna skansitta fast.
Tycker du det är bra att korkarna sitter fast?

S
BirgitS BirgitS skrev:
Det har Naturvårdsverket gjort i samarbete med Håll Sverige Rent, jämförelse 2023 och 2025 här:
[länk]
Kort: Stor skillnad på nedskräpningen i städerna men rätt oförändrat på Västkustens stränder.

Pantamera rapporterade efter 1 år att fler korkar pantas. En kommun att nedskräpningen med korkar på återvinningsstationerna (centralerna ?) har minskat betydligt. Se här:
[länk]
Konstigt, jag har aldrig genom åren som plastflaskor har funnits sett några lösa korkar utslängda i naturen. Inte ens på återvinningen har jag sett något sådant. Låter hitte-på alltsammans. Lika illa genomtänkt som återvinningen av slitna kalsonger och strumpor som skulle skeppas till...vilket land var det ? Någon skämtade på linkedIn om att av-polleterade MP handläggare från regeringskansliet söker nya karriärer på Naturvårdsverket. Kanske stämmer....

• Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
  • Haha
fribygg och 1 till
  • Laddar…
S
B Byggmarodören skrev:
Så 2024 infördes fastsittande korkar på flaskor och 2025 var det 136 korkar som hittades, så de två åren som vi haft fastsittande korkar har det varit 4-15ggr mer slängda korkar än det var innan de satt fast?
[bild]
(från [länk])
Se där, en annan faktakälla än från aktivisterna på Naturvårdsverket. Och så en liten bortförklaring: "Den ökade mängden korkar på stränder kan dock bero på en tillfällighet och behöver inte ha något med lagstiftningen att göra."

P
T TheGame skrev:
Flärpen viks ju undan när man öppnar den. På ett mycket enklare sätt än vad man måste göra med en plastkork för att den inte ska vara i vägen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.