71 150 läst ·
1 199 svar
71k läst
1,2k svar
Fastmonterade korkar: En miljönytta eller korkad innovation?
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 881 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 881 inlägg
Hypotetiska resonemang tror jag är den fullständiga benämningen, och sådana går att föra in absurdum.H hellem skrev:
Jag försöker inte dölja något alls.
Syftet med korkarna verkar glasklart för oss båda - Att minska mängden plast i naturen eftersom plast är dåligt för naturen. Om det syftet uppfylls är åtgärden lyckad sett utifrån sitt syfte.
Att åtgärden, hypotetiskt, har andra effekter har inget med dess ursprungliga syfte att göra.
Redigerat:
Ska bli spännande att se om plastnedskräpningen mätbart minskar på totalen vid Medelhavets stränder. Rimligen borde ju antalet lösa plastkorkar i alla fall minska om det inte t ex uppstår en kultur att dra av dem. Men att slippa plastkorkarna är ju en så liten förbättring att det i det stora hela inte spelar någon roll för plastnedskräpningen, det är cykelställspolitik i det avseendet.TheImprovisor skrev:
Till detta har vi ju signalvärden. Kanske kan debatten om plastkorkarna påverka folks generella beteende så att de skräpar ned mindre? Men jag har svårt att tro att en misslyckad kultur avseende nedskräpning kan ändras så enkelt. Men i en högfunktionell kultur som den svenska kanske den har en stärkande effekt?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Kan du och/eller @pmd berätta hur man gör en gedigen konsekvensanalys av hur en regel om att korkar ska sitta fast påverkar mängden spill innan man ens vet hur förpackningsindustrin kommer att ändra sina förpackningar för att uppfylla regeln?H hellem skrev:
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 881 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 881 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
På vilket sätt är de meningarna relevanta som svar på mitt inlägg?P pmd skrev:
Mitt inlägg handlar om vanlig marknadsekonomi och frågor kring det.
Du är här och försvarar ett hypotetiskt resonemang som du gillar. Att fastsatta korkar är till nytta för naturen är en hypotes.TheImprovisor skrev:
Rent retoriskt försökte du dölja syftet för att invalidera mitt påstående att observerat svinn rimmar dåligt med syftet.TheImprovisor skrev:
Hela åtgärden bygger på en hypotetisk effekt.TheImprovisor skrev:
Hypotetiska effekter av åtgärden är hela målet med åtgärden. Du förespråkar en möjlig hypotetisk effekt av att sätta fast korkar på förpackningar. Jag och @pmd påpekar att det inte är den enda hypotetiska effekten.
Redigerat:
Du har ju själv erkänt att vi båda vet att syftet är att göra nytta för naturen. Om åtgärden skadar naturen har den då upnått syftet att göra nytta för naturen?TheImprovisor skrev:
Tror du inte att det går menar du?BirgitS skrev:
Ge mig en budget så tar jag fram ett förslag.
Köp en Propud choklad och drick.BirgitS skrev:
Vilka spiller en massa bara därför att korken sitter fast?
Vuxna och barn från skolåldern utan särskilda motoriska problem med händerna borde kunna lära sig att trycka korken hårt åt sidan och vrida den uppåt för att undvika spill. De som har sådana motoriska problem att de inte kan trycka korken åt sidan eller vrida den uppåt kan nog inte heller vrida upp korken.
Barn som inte har lärt sig att hantera korken på rätt sätt borde kunna få hjälp med att hälla upp. Det är rätt stor risk att de spiller oavsett korkens läge.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Du kan väl börja med lite löst snack bara hur man kan komma fram till hur mycket som kommer att spillas oavsett hur korken sitter fast.H hellem skrev:
Eller menar du att politikerna ska bestämma hur korken ska sättas fast?
Det verkar väl vara väldigt dumt och kostnadsdrivande.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 881 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 881 inlägg
Syftet är att minska plastavfallet i naturen. Om det blir så vet ännu ingen med säkerhet. Vi kan dock vara ganska säkra på att åtgärden inte kommer att öka antalet lösa korkar i naturen.H hellem skrev:
Om antalet plastkorkar minskar så har åtgärden uppfyllt sitt syfte. Om åtgärden visar sig ha konsekvenser som motverkar effekten av åtgärden är det ett nytt problem att hantera.H hellem skrev:
Återigen försöker du dribbla bort syftet. Vad är syftet med att minska plastavfallet i naturen?TheImprovisor skrev:
Syftet är att minska plastavfallet i naturen. Om det blir så vet ännu ingen med säkerhet. Vi kan dock vara ganska säkra på att åtgärden inte kommer att öka antalet lösa korkar i naturen.
Om antalet plastkorkar minskar så har åtgärden uppfyllt sitt syfte. Om åtgärden visar sig ha konsekvenser som motverkar effekten av åtgärden är det ett nytt problem att hantera.