Ett plaströr i väggen för el-trådar tycks ha vikt sig så skarpt med åren, att trådarna, som behöver bytas, inte går att dra ut. Vill ogärna riva väggen. En äldre elektriker i bekantskapskretsen hade hört talas om en "specialfjäder" med bred och platt spets. Den ska tryckas in i stoppet och sedan vridas med kraft, :) så att röret bucklar ut sig och trådarna kan dras loss. Trådarna måste antagligen bytas, då isoleringen rimligtvis tagit stryk av "dunderkuren". Vet någon något mer om detta mirakelverktyg.:(

• Gilla
Busten
  • Laddar…
H Hans Åke Lindquist skrev:
Ett plaströr i väggen för el-trådar tycks ha vikt sig så skarpt med åren, att trådarna, som behöver bytas, inte går att dra ut. Vill ogärna riva väggen. En äldre elektriker i bekantskapskretsen hade hört talas om en "specialfjäder" med bred och platt spets. Den ska tryckas in i stoppet och sedan vridas med kraft, :) så att röret bucklar ut sig och trådarna kan dras loss. Trådarna måste antagligen bytas, då isoleringen rimligtvis tagit stryk av "dunderkuren". Vet någon något mer om detta mirakelverktyg.:(
Har det blivit ett veck på röret så torde vecket återkomma så snart du tar bort "mirakelverktyger", som jag för övrigt aldrig hört talas om och har svårt att se att det skulle fungera.
Att ta upp en "lucka" i väggen där vecket sitter är ingen större operation, när stoppet är fixat sätter man tillbaka "luckan" lite spackel och färg/tapet och allt är som nytt.
Ps är du säker på att det är ett veck på röret? det är rätt ovanligt. Sitter det ingen övertapetserad dosa där trådarna är kopplade?

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Har det blivit ett veck på röret så torde vecket återkomma så snart du tar bort "mirakelverktyger", som jag för övrigt aldrig hört talas om och har svårt att se att det skulle fungera.
Att ta upp en "lucka" i väggen där vecket sitter är ingen större operation, när stoppet är fixat sätter man tillbaka "luckan" lite spackel och färg/tapet och allt är som nytt.
Ps är du säker på att det är ett veck på röret? det är rätt ovanligt. Sitter det ingen övertapetserad dosa där trådarna är kopplade?
Tack Elmont. Jag är inte så pigg på att bryta mig igenom en kaklad vägg i ett tvätt- och WC-utrymme. Men nöden har ingen lag. Hittade faktiskt ett verktyg hos Biltema, som påminner lite om "mirakelverktyget" jag beskrev i min TS. Ska först pröva metoden att "smörja upp" plaströret lite. Funkar vanlig såpa tror du?:confused:

Kosta på dig rikigt glidmedel, när såpa torkar sitter det ännu mer fast.

Jag är inte så pigg på att bryta mig igenom en kaklad vägg i ett tvätt- och WC-utrymme.
Går det inte att ta sig igenom från andra sidan, eller är det en yttervägg?

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Tack Elmont. Jag är inte så pigg på att bryta mig igenom en kaklad vägg i ett tvätt- och WC-utrymme. Men nöden har ingen lag. Hittade faktiskt ett verktyg hos Biltema, som påminner lite om "mirakelverktyget" jag beskrev i min TS. Ska först pröva metoden att "smörja upp" plaströret lite. Funkar vanlig såpa tror du?:confused:
Som sagt INGEN såpa eller diskmedel, använd dom medel som är speciellt framtagna för ändamålet. Och är det ett veck på ett rör kommer du inte att kunna "rättaut" med nått "instrument" du kan ju prova på ett veckat plaströr som inte sitter i en vägg. Men som jag sa kolla så att du inte har en överkaklad kopplingsdosa.
Ps
Ditt problem är på intet vis unikt och det löser sig oftast med att med en "lång och spetsig" knut där man knyter fast dom nya trådarna i dom g:a och använder trådarna som dragsnören samt kabelsmörja eller en LITEN dutt av siliconspray.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Mikael_L
Ja dosor är ibland gömda på de hemskaste vis.
Övertapetserat är jobbigt och dåligt, men 7 resor värre är det när det har satts tretex, masonit eller gips över, och överkaklat spelar i en helt egen division.
Om ledningarna gick att först dra ut bortåt 1dm och sen blev det stopp så är det ganska troligt en dosa.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja dosor är ibland gömda på de hemskaste vis.
Övertapetserat är jobbigt och dåligt, men 7 resor värre är det när det har satts tretex, masonit eller gips över, och överkaklat spelar i en helt egen division.
Om ledningarna gick att först dra ut bortåt 1dm och sen blev det stopp så är det ganska troligt en dosa.
Hej Mikael! Jag bröt upp väggen "lite på känn" från baksidan och kom rakt på det förtretliga "rörvecket. Jag ska prova att såga av röret på båda sidor vecket med ett bågfilsblad och försöka pressa på en 90-graders färdig rördel och därefter dra nya trådar. Eventuellt sätter jag en dosa vid kapningen istället. Tveksamt om det går. Mycket jobb men vad gör man?:thinking:

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Var är bilderna?? :D

• Gilla
lordi och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den är kanske ingen lösning för just ditt problem, men ibland är den öppningsbara muffen det som räddar situationen.
[länk]
Tack Mikael, har surftittat lite på öppningsbara muffar. Nytt för mig. Ska kolla i butiken i morgon.:D

C
Jag ska prova att såga av röret på båda sidor vecket med ett bågfilsblad och försöka pressa på en 90-graders färdig rördel och därefter dra nya trådar.
Bra jobbat!
Jag har med framgång gjort precis detta. Borde inte vara någon konst om det är en vanlig reglad vägg. I mitt fall var det ett inputsat rör. Men det gick det också - fick frilägga ca 20 cm av rörändarna för att ge lite böjmån och såga av en bit av muffarna på den färdiga böjen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.