Byggahus.se
Hej

Jag försöker klara ut hur reglerna för fastighetsskatt ser ut.
Vad jag kunnat läsa mig till tas fastighetsskatt enbart ut på obebyggd tomtmark.
Fastighet med hus under byggnation räknas som obebyggd tills huset är klart.

I vårt fall finns ett äldre bostadshus på tomten (sen 1960) men vi får ändå fastighetsskatt (procent av taxeringsvärde på tomt + nedlagda pengar på nybygge).
Som jag tolkar reglerna borde vi inte betala någon fastighetsskatt eftersom tomten inte är obebyggd.

Vi avkrävs dessutom fastighetsavgift för det äldre bostadshuset så det är inte så att skattemyndigheten inte känner till att det äldre huset finns.

Har jag tolkat reglerna fel eller har de gjort fel?

Om de har gjort fel, för hur många år kan vi få tillbaka felaktigt inbetalade pengar?

Länk till skatteverkets sida om fastighetsavgift och fastighetsskatt.
 
Det var ju "intressant". Jag gissar grovt på att om du skall riva det bef. huset (man brukar inte få ha två huvudbyggnader) så kanske tomten räknas som obebygd från att du påbörjar bygget eller rivningen.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det var ju "intressant". Jag gissar grovt på att om du skall riva det bef. huset (man brukar inte få ha två huvudbyggnader) så kanske tomten räknas som obebygd från att du påbörjar bygget eller rivningen.
Så tolkar jag det också men vi hade det äldre huset kvar på tomten och bodde i det under byggtiden fram tills det nya var klart.
Vi fick interimistiskt slutbesked och flyttade in några veckor innan det gamla var rivet.
Rivningen av det gamla blev formell i samband med slutgiltiga slutbeskedet av det nya så det fanns ingen tid när tomten var formellt obebyggd.
 
windestal
Jag gör inte riktigt samma tolkning som du av det som står på Skatteverkets sida.

https://www.skatteverket.se/privat/...f368911e1304a625800013531.html#nybyggdasmahus

Det är bland annat tydligt att om man har två bostadshus på samma tomt så ska fastighetsavgift betalas för båda (inte exakt din situation, eftersom det ena var under uppförande, men visar principen att avgift/skatt kan tas ut för flera byggnader samtidigt):
Skärmavbild som visar ett exempel från Skatteverkets webbsida om fastighetsavgifter för två bostadsbyggnader på samma tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen är det också tydligt att fastighetsskatt ska betalas för småhus under uppförande:
Skärmklipp från Skatteverkets hemsida om fastighetsavgift för småhus under uppförande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där står inget om att detta endast gäller på obebyggda tomter. Så min slutsats blir att du ska betala fastighetsavgift gör det gamla huset och fastighetsskatt gör huset under uppförande. Tror det är så Skatteverket resonerat iaf.
 
windestal windestal skrev:
Jag gör inte riktigt samma tolkning som du av det som står på Skatteverkets sida.

[länk]

Det är bland annat tydligt att om man har två bostadshus på samma tomt så ska fastighetsavgift betalas för båda (inte exakt din situation, eftersom det ena var under uppförande, men visar principen att avgift/skatt kan tas ut för flera byggnader samtidigt):
[bild]
Sen är det också tydligt att fastighetsskatt ska betalas för småhus under uppförande:
[bild]
Där står inget om att detta endast gäller på obebyggda tomter. Så min slutsats blir att du ska betala fastighetsavgift för det gamla huset och fastighetsskatt för huset under uppförande. Tror det är så Skatteverket resonerat iaf.
Jo, det är risk att du har rätt.
Kan det finnas nåt prejudikat måntro :thinking:
 
Hemmakatten
Vilket taxeringsvärde hade det gamla huset? Om värdet anses vara under 50kkr så utgår ingen fastighetsavgift, och därmed blir det fastighetsskatt, 1% på fastigheten.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vilket taxeringsvärde hade det gamla huset? Om värdet anses vara under 50kkr så utgår ingen fastighetsavgift, och därmed blir det fastighetsskatt, 1% på fastigheten.
Tror den gamla byggnaden hade 350.000kr så det borde inte påverkat.
 
  • Gilla
Anna Frances
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.