Granne vill bygga maskinhall så nära tomtgränsen som möjligt, det är något jag kan tillåta.
Vad ska man räkna som gräns?
1. Grunden
2. Fasaden
3. Takfoten
Hur brukar man gör i dessa fall?
Vi ska även upprätta ett dokument för det, finns det någon bra mall.
 
  • Enkel linjediagram, tre punkter, nummererade, tomter linjegränser, geometrisk, svartvitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Om det inte är trångt och du trivs med lösningen så väljer ni själva. Det finns inget juridiskt som hindrar att grannen har byggnader som skjuter över gränsen om du är med på det.

Om det är trångt så rekommenderas att fundera på framtida användning av egen fastighet, t ex underhåll av dina egna byggnader. Eller att t ex grannen kan sköta underhållet av sin fasad utan att beträda din fastighet. Då krävs kanske 2 m i alla fall mellan fasaden och gränsen.
 
  • Gilla
Hellwiz och 8 till
  • Laddar…
En detalj att tänka på är brandrisken. Det blir fruktansvärt varmt om en byggnad brinner. Så oavsett lagar är det väl förnuftigt att inte ha en maskinhall för nära en annan byggnad. Typ 30 meter.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vad skulle det vara för dokument ni skall skriva?

OM det är en bygglovspliktig byggnad, så måste grannen sökja bygglov. I den prcessen kommer kommunen att skicka ut ett "grannehörande" till dig. Det är då bara att du får ge dina synpunkter på bygget. Synpunkterna blir en del av beslutsunderlaget. Kommunen kan bevilja bygglovet även om du är emot, och de kan neka även om du gillar planerna.

Det "dokument" som kan behövas är ett servitut som ger grannen rätt att underhålla fasaden från din tomt. Alltså ett avtal som sedan skall skickas in till lantmäteriet för registrering. Det gäller sedan för all framtid.

Om detta är en bygglovsfri attefallsbyggnad (max 30 kvm), så är den bara bygglovsfri om du godkänner en placering närmare gränsen än 4,5m. Ett sådant godkännande bör vara skriftligt baserat på den slutliga ritningen. Alltså inte bara något allmänt skrivet att du godkänner ngn sorts byggnad nära gräansen. Utan en detaljerad ritning, och även situationsplan där byggnaden är inritad på exakt rätt plats på tomten. Även i det fallet bör det skrivas ett servitut som ger rätt till underhåll från din fastighet.

Huruvida detta är ett bygge som du skall/vill medverka till, kan bara du avgöra. Hur störande blir det, hur långt från ditt bostadshus, hur påverkar det solinstrålning på din tomt osv.
 
  • Gilla
Borgmästaren och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Maskinhall låter som utanför detaljplan och utanför "sammanhållen bebyggelse där bygglov krävs med hänsyn till omfattningen av byggnadsverk i bebyggelsen". Komplementbyggnader utanför detaljplanerat område kan uppföras utan bygglov men om någon del kommer att ligga närmare än 4,5 m från gränsen så krävs grannemedgivande.

Inte helt olikt regelverket för attefall och friggebod men annat lagrum. Se 9 kap 6 § PBL.

Och sen finns möjligheten att bygga maskinhall till sitt jordbruk utan bygglov. Där tror jag inte 4,5 m-regeln gäller. Osäker.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
#3. Grannen håller sitt på sin tomt så blir alla glada och nöjda. Du är ju ändå snäll som tillåter att han rensar hängrännorna ståendes på din fastighet.
 
  • Gilla
Hellwiz och 7 till
  • Laddar…
Jag håller med om att bör vara ett par meters marginal om det inte är väldigt trångt eller din mark närmast grannens inte går att använda till något vettigt. Principen att grannen ska kunna underhålla sin byggnad utan att behöva nyttja din mark tycker jag är en bra utgångspunkt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
....plötsligt kommer det ner 50 kubikmeter snö i en fin hög....
 
  • Gilla
Hellwiz och 8 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
....plötsligt kommer det ner 50 kubikmeter snö i en fin hög....
Glädjedödare! 😄
Två barn leker i snön, bygger snövall, vinterkläder, snöklädda träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Marie Beliaev och 3 till
  • Laddar…
bara snön kommer ner före barnen så kan det ju vara kul.
 
  • Haha
  • Gilla
TCG och 6 till
  • Laddar…
Har du nån bild över aktuellt område?
 
A Alexn72 skrev:
Har du nån bild över aktuellt område?
Ingen bild på aktuellt område ännu, har fått frågan igår, behöver få lite input då jag själv funderar lite och vill hålla bra grannsämja efter att det är byggt. Vill kunna förutse vad mer som kan hända innan det beviljas.
 
  • Gilla
Hellwiz och 1 till
  • Laddar…
Mitt garage ligger väldigt nära tomtgräns i villaområde. Jag pratade med grannen som var ok med det och vi skrev papper om att han godkände min placering mot att jag åtog mig att montera snörasskydd så ingen snö från taket hamnar på hans sida. Detta papper skickades med bygglovsansökan.

Vi placerade garaget så jag kan sköta allt normalt underhåll från min sida gränsen. Även rensning av hängrännor. Uppskattningsvis så är väggen 1,5-1,7m från tomtgräns.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
B
Har en kollega på jobbet som har garage i tomtgräns. Allt gick jättebra tills ena huset fick ny ägare, relationen grannarna emellan sprack, och nya grannen planterade någon form av trädhäck i tomtgräns ... som alltså är precis vid fasaden.

Fasaden mår ju inte bra av det, och underhållet av fasaden lär vara svårt att utföra i framtiden...

Så 1.5 - 2m mellan fasad o tomtgräns skulle jag nog vilja ha, så man slipper förlita sig på grannens välvilja. Klart man kan bygga i tomtgräns, men kan man undvika det är det nog bra.
 
  • Gilla
FreQa och 10 till
  • Laddar…
Vilka motiv har grannen för att bygga närmare än 4,5m från tomtgräns? Vilket då skulle vara fasaden om inte takfoten sticker ut mer än 0,5m längre än 4m från marken och räknas som BYA.
Termen Maskinhall tyder ju på att grannen har tillräckligt med yta för att avvara dessa 4,5m till tomtgräns även om det är fullt möjligt att parkera en maskin mellan byggnaden och tomtgränsen. Jag tänker aldrig ens fundera på att bygga ens en friggebod närmare gränsen än 4,5m. Blir rätt enkelt med grannsämjan då och inga dolda förväntingar om gentjänster åt andra hållet.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.