Byggahus.se
Hej
Vi och vår närmsta granne är nyblivna fastighetsägare och grannar. Grannen planterar just nu asp vid tomtgräns vilket han såklart får göra. Men-jag vill för allt i världen inte ha in rotsystemet på min tomt. Hur förhindrar jag rötterna från att spridas över tomtgräns? Kan jag gräva ner en kant/barriär av ex plåt som skydd. Har för mig att Aspen har ganska ytliga rötter? Hur djup behöver barriären i så fall vara? Jag har brottats med asp förut och det är ett elände så jag vill undvika att rötterna letar sig in på vår tomt. Tacksam för råd och tips?
 
  • Gilla
  • Ledsen
Thomas Buskhagen och 3 till
  • Laddar…
Är det verkligen vanlig "skogs" asp eller någon annat förädlat träd ur poppelsläktet?
Om det är "skogs" asp, vet du syftet med det valet.
Bor ni landsbygdliknande, dvs inte villakvarter.
Annars är det bara att klippa skott, det går inte begränsa med något nedgrävt.
 
A AndersS skrev:
Är det verkligen vanlig "skogs" asp eller någon annat förädlat träd ur poppelsläktet?
Om det är "skogs" asp, vet du syftet med det valet.
Bor ni landsbygdliknande, dvs inte villakvarter.
Annars är det bara att klippa skott, det går inte begränsa med något nedgrävt.
De vill göra en tomtgränsmarkering med blandade lövträd. Däribland asp. De har tagit sly från andra delar av sin fastighet där asp växer…. Dragit upp med rot och planterat. Tror tyvärr det är vanliga ”skogs”aspen
 
  • Gilla
  • Arg
Thomas Buskhagen och 2 till
  • Laddar…
Då blir det att klippa de skott som kommer.
Låter som ni har naturtomter och finns det även befinliga aspar på grannens fastighet lär även de bidra med skott.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Då blir det att klippa de skott som kommer.
Låter som ni har naturtomter och finns det även befinliga aspar på grannens fastighet lär även de bidra med skott.
De befintliga står ca 50 meter från vår tomtgräns. Så aspens rötter letar sig även djupt? Det är en natur/strandfastighet. Detta är på gräsytan vid stranden…. Tyvärr
 
Har en äng jag slår varje år bl.a. för att hålla undan sly, där merparten är asp.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har en äng jag slår varje år bl.a. för att hålla undan sly, där merparten är asp.
Tack 🙏
 
  • Gilla
Lenmano
  • Laddar…
De gånger asp slår många rotskott är då de har fällts och kapats. (Det kan bli 100.000 tals skott per hektar vid avverkning...) En växande asp skjuter inte så mycket rotskott. Så håller granne sina träd levande så kommer det inte vara nån större fara.
Aspen har ett också mycket stort värde för sin biologiska mångfald! och så rasslar den vackert då det blåser lite sakta :) (populus tremula =den darrande poppeln )
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Jag klipper en liten lägda som tillhör grannen men går fram till vårt hus och tomt. Förr så slogs den ju och höet togs om hand, men i o m att böndernas traktorer och utrustning blivit så stora slutade man ta reda på höet; det blev vildvuxet. Är jag borta ett par veckor på sommaren så är det 20 - 25 cm höga skott över hela för grannen har stora aspar intill.
 
  • Gilla
lajjne och 1 till
  • Laddar…
M manner skrev:
En växande asp skjuter inte så mycket rotskott. Så håller granne sina träd levande så kommer det inte vara nån större fara.
Jag har gräsmatta bredvid en "stabil" "aspdunge", Nog tycker jag det kommer en hel del småasp där även om ingen rör det befintliga beståndet. Klipper man regelbundet är det inget problem men det är rätt imponerande hur ett litet miniträd kan dyka upp snabbare än gräset växer.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
M manner skrev:
De gånger asp slår många rotskott är då de har fällts och kapats. (Det kan bli 100.000 tals skott per hektar vid avverkning...) En växande asp skjuter inte så mycket rotskott. Så håller granne sina träd levande så kommer det inte vara nån större fara.
Aspen har ett också mycket stort värde för sin biologiska mångfald! och så rasslar den vackert då det blåser lite sakta :) (populus tremula =den darrande poppeln )
Tack snälla! Tycker också det är väldigt vackra träd. Men, vill bara skydda mig från framtida spridning av sly på min tomt där vi har en angränsande sommaräng med prästkrage, gullviva, blåklocka etc
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
S Helena mfl skrev:
vill bara skydda mig från framtida spridning av sly på min tomt där vi har en angränsande sommaräng med prästkrage, gullviva, blåklocka etc
Är det ett område som slås åtminstone årligen kommer aldrig någon spridning att kunna etablera sig. Är det inte ett sån område kanske du måste fundera på om det inte ska slås regelbundet (typ varje år). Annars lär sly ta över förr eller senare alldeles oavsett om grannens plantering finns eller ej.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
S Helena mfl skrev:
Tack snälla! Tycker också det är väldigt vackra träd. Men, vill bara skydda mig från framtida spridning av sly på min tomt där vi har en angränsande sommaräng med prästkrage, gullviva, blåklocka etc
Är det en äng du ska bevara så får du jobb med att skotten som växer snabbt. Enklare om det vore en gräsmatta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är det ett område som slås åtminstone årligen kommer aldrig någon spridning att kunna etablera sig. Är det inte ett sån område kanske du måste fundera på om det inte ska slås regelbundet (typ varje år). Annars lär sly ta över förr eller senare alldeles oavsett om grannens plantering finns eller ej.
Jodå, det kommer slås varje år men aspskotten kommer ju efter bara ngn vecka av erfarenhet. Vill gärna bevara ängsblomster på platsen
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S Helena mfl skrev:
Jodå, det kommer slås varje år men aspskotten kommer ju efter bara ngn vecka av erfarenhet. Vill gärna bevara ängsblomster på platsen
Jag tror inte lite aspskott märkbart minskar mängden ängsblomster så länge de aldrig blir över året.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.