Jag gjorde min första fastighetsdeklaration här om dagen.

Det som slog mig var följande:

Punkt 5. Fönster. Om man har 2- eller 3-glasfönster, då får man hög poäng.
En hög poäng innebär högre taxeringsvärde (SKATT!)

Hur går detta ihop med dagens miljötänk och krav på att man skall bygga energisnålt??

Här blir man ”straffad” med merkostnad för att man har ett mer miljövänligt hus som kostat mer att bygga.

Kanske dags att se över systemet??

Om man drar det till sin spets kan man hitta följande förutsättning i andra punkter också.
T.ex. om man väljer ”lyxiga” vitvaror med energiklass A++ eller mer, då kan köket anses vara av hög standard = högre skatt vid gott miljötänk.

Undrar bara varför är det så...?

Redigerat:
Hemmakatten
Taxeringen har enbart syftet att fastställa ett taxeringsvärde på din fastighet. Och taxeringsvärdet skall motsvara 25% av marknadsvärdet 2 år tillbaka. Och om du skulle sälja så har ett hus med energiglas större marknadsvärde än ett utan.

75% :)

Ok, men taxeringsvärdet är väl det som den kommunala fastighets"avgiften" baseras på?

Den kommunala fastighetsavgiften är 0,75% av taxeringsvärdet, men med ett maxbelopp på 6387 kronor per år. Det innebär att om taxeringsvärdet är 851 600 kronor eller mer så betalar du redan max avgift och då spelar det ingen roll om taxeringsvärdet ökar.

Hemmakatten
Självklart skall det vara 75% som MH skrev.

Hemmakatten skrev:
...taxeringsvärdet skall motsvara [75]% av marknadsvärdet 2 år tillbaka.
Va?

D
haglunddaniel skrev:
Punkt 5. Fönster. Om man har 2- eller 3-glasfönster, då får man hög poäng.[/SIZE]
Det lär vara ganska få hus som inte har 2- eller 3-glasfönster. Så du kan ju lika väl tolka det som att om man har ett hus med enkelglas så får du en rejäl rabatt, då de ser det som en indikation på äldre/sämre/enklare standard.

haglunddaniel skrev:
Här blir man ”straffad” med merkostnad för att man har ett mer miljövänligt hus som kostat mer att bygga.
Sannolikheten är större att du spar mer på att gå från 1-glasfönster till 2- eller 3-glas än vad du förlorar på fastighetsavgiften.
Både pengar och miljö... :D

Räknade på min egen kåk, jag sparar hela 240kr per år i fastighetsavgift om jag byter ner mig till enkelglasfönster. Tjo-hoo...

Redigerat:
Taxeringsvärdet har bara med husets värde att göra, inget annat. Ett 3-glasfönster är dyrare och mer eftertraktat än ett gammalt 1-glas så därför har du ett boende som är värt mer och får därför betala mer skatt/avgift.

Det hade blivit alltför kluddigt/byråkratiskt och dyrt att hålla på och göra specialregler för alla miljövänliga saker. Mycket enklare och effektivare att höja koldioxidskatterna istället.

Dessutom säger glastypen egentligen inget om hur miljövänligt huset är. Ett hus med 1-glas som värms med solpaneler är t.ex. mer miljövänligt än ett som har 3-glas men som värms av oljepanna.

En annan som har hus vars taxeringsvärde ligger under de där dryga 800.000 kr så gör det trotsallt lite skillnad. Jag fick komplettera årets dekleration med nytt badrum och kök. Det gjorde nog ca 100.000 mer i taxeringsvärde, dvs 750 kr mer per år i avgift.

Känner mig lite "blåst" av samhället som först vill att jag ska konsumera (renovera) och sen bestraffar mig för det genom att ta betalt.

Tänk detta scenario: en person som har låga inkomster arbetar under många år ihop pengar så att han äntligen kan renovera sitt badrum och kök. Det blir en budgetrenovering, men trots det så är material och ytskikt i all väsentlighet utbytt som det står i deklarationen. Så han höjer värdet på huset, mer än de 75% av marknadsvärdet, och får sedan betala mer årligen med sina surt förvärvade slantar. Känns fel på ngt sätt.

Själv valde jag att vara sanningsenlig då det nog inte skadar att taxeringsvärdet höjs en smula. Fast egentligen borde jag nog ha angett att taket är utbytt. tror säljarna gjorde det efter 2003 som är gränsen i deklarationen. Men det gjorde jag inte.

cederbusch skrev:
Känner mig lite "blåst" av samhället som först vill att jag ska konsumera (renovera) och sen bestraffar mig för det genom att ta betalt.
Hur mycket betalade du i moms?

Om man ser all skatt som bestraffning är man rätt så fel ute.

Antar 25% :)

Jag ser inte all beskattning som bestraffning, visa gärna vart jag säger det. Tvärtom är jag glad att jag lever i ett samhälle där vi betalar skatt så att gemene man kan ha det bra, inte bara det rika. Man behöver inte åka så långt för att hitta ett annat land som räknas till ett av de med högst skattetryck och redan där se betydligt större skillnader mellan rika och mindre rika.

Men ju mer insyn jag får i alla beskattningar desto mer väcks frågor kring vissa av dem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.