Vi som bor på trottoarsidan av gatan säger "Fy vad orättvist, trycker dom snön åt ditt håll i år igen".

harry73
camaro1969 skrev:
bilar betalar en mängd olika skatter för
jag vill också ha en bil som betalar skatt. Jag har bara bilar som kostar skatt :(

• Gilla
osiris
  • Laddar…
harry73
Och resonemang att man har en större rätt till en samhällstjänst för att man betalar mer skatt är en återvändsgränd. Gå inte där för detkan man inte vinna. Hela principen bakom skatt är att man inte betalar sin egen del, men att man gemensamt betalar efter förmåga. Sen kan skatten användas som styrmedel. T ex gör bilresor dyrare pga mer skatt eller gör fotresor attraktivare genom att investera skattemedel i bättre snöröjning

Hela systemet med snöhanteringen känns ju väldigt omodernt. Nog känns det som att om man betalar för snöröjningen (oavsett skatt eller avgift, oavsett avgiftens fördelning) så borde det göras komplett och inte vara beroende av att folk är hemma och kapabla att snöröja?

Jag är inte drabbad av att behöva skotta en trottoar men däremot är snöröjarna duktiga på att lägga en snövall i min brevlåda så att man får arga lappar från posten om man åker bort några dagar. Och när man kommer hem ska man hacka is tills man kommer in på uppfarten. Nog kunde de väl ha krav på sig att inte lägga vallar framför brevlådor och soptunnor? Uppfarten är kanske för mycket begärt i normalfallet men i mitt fall använder posten den för att komma in på cykelbanan...

Förresten, här verkar ju cykelbanan vara prioriterad för den snöröjs ofta först, sen öser man in snön från vägen över den.

• Gilla
osiris och 1 till
  • Laddar…
När jag läser denna tråden så känns det skönt att bo mitt ute i skogen.
På vintern när det har snöat så är det inte ens lönt att försöka köra in på min infart utan en 4hjulsdriven bil.
För här skottas det inte.
Vallen som plogtraktorn lägger upp får vara kvar tills den töar eller föraren känner sig snäll och skjuter den åt sidan.
Mig så spelar det ingen roll.

harry73 skrev:
jag vill också ha en bil som betalar skatt. Jag har bara bilar som kostar skatt :(
köp en skattefri veteranbil... sälj den efter 10 år och du har tjänat lite dollars...

harry73 skrev:
Och resonemang att man har en större rätt till en samhällstjänst för att man betalar mer skatt är en återvändsgränd. Gå inte där för detkan man inte vinna. Hela principen bakom skatt är att man inte betalar sin egen del, men att man gemensamt betalar efter förmåga. Sen kan skatten användas som styrmedel. T ex gör bilresor dyrare pga mer skatt eller gör fotresor attraktivare genom att investera skattemedel i bättre snöröjning
det jag menar är att man inte ska försämra snöröjningen för bilister som betalar kalaset för att istället prioritera gång och cykelvägar.

Pierre_r skrev:
När jag läser denna tråden så känns det skönt att bo mitt ute i skogen.
På vintern när det har snöat så är det inte ens lönt att försöka köra in på min infart utan en 4hjulsdriven bil.
För här skottas det inte.
Vallen som plogtraktorn lägger upp får vara kvar tills den töar eller föraren känner sig snäll och skjuter den åt sidan.
Mig så spelar det ingen roll.
helt rätt!

åsså ska man köra sin 4-hjulsdrivna bil på oskattad gröndiesel!

Jonas L 84 skrev:
Hela systemet med snöhanteringen känns ju väldigt omodernt. Nog känns det som att om man betalar för snöröjningen (oavsett skatt eller avgift, oavsett avgiftens fördelning) så borde det göras komplett och inte vara beroende av att folk är hemma och kapabla att snöröja?

Jag är inte drabbad av att behöva skotta en trottoar men däremot är snöröjarna duktiga på att lägga en snövall i min brevlåda så att man får arga lappar från posten om man åker bort några dagar. Och när man kommer hem ska man hacka is tills man kommer in på uppfarten. Nog kunde de väl ha krav på sig att inte lägga vallar framför brevlådor och soptunnor? Uppfarten är kanske för mycket begärt i normalfallet men i mitt fall använder posten den för att komma in på cykelbanan...
Har också råkat ut för det att när man kommer hem har det snöat under dagen, plogbilen har lagt en snygg vall mitt framför uppfarten.. som sen har frusit på.

Det känns inte rimligt att alla fastighetsägare ska antingen behöva sluta avtal med en privat aktör som skottar kommunens mark, alternativt aldrig kunna åka hemifrån på vintern ifall det kommer snö..?

• Gilla
Kennethihbg
  • Laddar…
harry73
camaro1969 skrev:
köp en skattefri veteranbil... sälj den efter 10 år och du har tjänat lite dollars...
Jag sa att jag vill ha en bil som betalar min skatt, inte att jag vill mecka med en veteranbil för att tjäna några slantar :p

harry73 skrev:
Jag sa att jag vill ha en bil som betalar min skatt, inte att jag vill mecka med en veteranbil för att tjäna några slantar :p
den betalar din skatt.. men först om 10 år eller hur länge du vill ha den :)

du behöver inte meka om den bara står :) (typ)

harry73
camaro1969 skrev:
det jag menar är att man inte ska försämra snöröjningen för bilister som betalar kalaset för att istället prioritera gång och cykelvägar.
Jag förstår att du menar precis det, men det är som sagt en återvändsgränd.
En av de många problem är att du identifierar dig som bilist. I verkligheten är du bara en liten stund bilist. På lunch promenerar du kanske till närmsta restaurang. Har du en hund, rastar du den. Frun jobbar kanske på sjukhuset och tar bussen dit för att det passar så bra. Och har du lite större barn, då promenerar di till skolan eller busshållplatsen.

Att man sen behöver ploga på större vägar förstår jag, men på gator med låg hastighet klsrar bilar att köra genom lite snö. För cyklister, fotgängare och framförallt folk med rullator eller rullstol är det ett tillgänglighetsproblem.

Så ja större vägar har prioritet, mindre vägar inte och gc banor absolut

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
MEN att omprioritera köper jag absolut inte...

då får man lägga mer resurser på väghållning för gång/cykel isåfall.. inte minska på vanliga vägar...

camaro1969 skrev:
håller helt med dig! annars borde fastighetsägaren kunna gräva bort trottoaren utanför sin fastighet eller liknande...
Ja, det är det där som är så konstigt. Jag får inte påverka trottoaren på nåt sätt, men samtidigt är jag skyldig att hålla den fri från snö och halka?? Det är inte jag som vill ha trottoaren där, hade den varit min hade jag tagit bort den för att slippa snöröjningen.

Plåthuset skrev:
Att villaägare ansvarar för snöröjning på trottoaren är lika logiskt och kommer att fungera lika bra (d.v.s. dåligt) som när brf-medlemmarna ansvarar för trappstädning för "sitt" våningsplan i bostadsrättsföreningar.
Men i fallet med BRF så är det ju faktiskt medlemmarna som vill ha trapphuset. När det gäller en trottoar utanför huset så är det ju inte säkert att den som bor i huset tycker den behövs.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.