F
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror snarare att du hjälpt folk som chansar, än folk som tror att de vet hur man tankar i tid, eller är du den enda som kommit på hur man tankar i tid?
Jag har aldrig påstått att "jag är den enda".
 
Fairlane
F frasen_36 skrev:
Jag har aldrig påstått att "jag är den enda".
OK, jag omformulerar mig då eftersom du medvetet missförstår:
De du hjälpt tror du att det är:
1) folk som trodde de visste och kunde, men i själva verket inte alls hade en aning om hur man tankar
2) folk som chansade

Det finns alltid folk som chansar, oavsett om de kör bensinbil, dieselbil, gasbil, bränslecellsbil eller elbil. Det gör inte biltypen mer eller mindre riktig.

Att låtsas som att elbilar inte är riktiga bilar ligger lite på en 5-årings nivå, vilket inte går ihop med 200' körda mil.
 
  • Gilla
kisumisu och 5 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
F frasen_36 skrev:
Som jag skrev, dunken som inte är i vägen, finns med bl.a för andra ändamål och har använts för sådana som du som "trott" att de minsann visste och kunde... Likadant med verktyg. Jag har verktygslåda med som använts många gånger när jag hjälpt andra som inte har något användbart verktyg med sig. I förrgår bytte jag t.ex. tändspole på en åkgräsklippare hos en bekant.
Så du åker omkring och leker vägens gode riddare. För du ser så många som mig, som "trott" att de visste och kunde, men som egentligen är beroende av dig. Nej du har aldrig fått någon nytta av din reservdunk för sådana som mig, så sluta inbilla dig.

Själv tycker jag det verkar idiotiskt att åka omkring med 5 liter med väldigt brandfarlig vätska inne i bilen, enbart för att det finns andra som behöver din reservdunk. Skulle aldrig utsätta mig själv eller min familj för det.

Fattar fortfarande inte ditt intresse för hur "reservdunken" till en elbil ser ut. Tänkte du åka omkring och assistera alla elbilar också som har tomt på drivmedel. Eller du assisterar bra riktiga bilar?
 
  • Gilla
useless och 2 till
  • Laddar…
F
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Så du åker omkring och leker vägens gode riddare. För du ser så många som mig, som "trott" att de visste och kunde, men som egentligen är beroende av dig. Nej du har aldrig fått någon nytta av din reservdunk för sådana som mig, så sluta inbilla dig.

Själv tycker jag det verkar idiotiskt att åka omkring med 5 liter med väldigt brandfarlig vätska inne i bilen, enbart för att det finns andra som behöver din reservdunk. Skulle aldrig utsätta mig själv eller min familj för det.

Fattar fortfarande inte ditt intresse för hur "reservdunken" till en elbil ser ut. Tänkte du åka omkring och assistera alla elbilar också som har tomt på drivmedel. Eller du assisterar bra riktiga bilar?
Oj vilken öm tå detta råkade vara då... (surt sa räven)
Vilken präktighet du utstrålar som inte "utsätter familjen för den enorma faran med en godkänd reservdunk" i bagaget ojojoj...
Du kör säkert långt under alla hastighetsbegränsningar också bara för att "inte utsätta familjen för fara". Man vet ju inte, allt kan hända... Du har väl rattmuffen kontrollerad?
 
F frasen_36 skrev:
Hur ser reservdunken ut för en batteribil?
Såhär.
Svart UPS (avbrottsfri strömförsörjning) med display, knappar, och USB-portar. Modernt skydd för elektronisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Storlek: 40*20*20 cm
Vikt: 12 kg
Energi: 1 kWh

Tror jag att någon kommer ha en sådan i bilen? Nej. De ör för dyra och ger för lite energi för att någon ska motivera att släpa runt på ett. De är nog mer för camping och segelbåtar och dylikt, vilket mängden USB-portar antyder.

I teorin skulle man kunna tänka sig att de hyrs ut av jourbutiker eller ambulerande trafikräddare, men det lär det nog aldrig finnas en marknad för. Bärgare lär väl experimentera med något liknande, samtidigt lämnar det väl ogärna en bil vid vägkanten en längre tid för att ladda.

Nej, lös reservkraft är nog inget för enskilda elbilsägare. Och ska man på vildmarksrally med motsvarande ett par jeepdunkar med reservkraft med sig, då är det fortfarande avgasbil som gäller.
 
  • Älska
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Om vi ska sitta här och plocka billiga poäng för elbilen.
Så måste trotts allt bensin bilen plocka hem ett låg vatten poäng på reservdunken. Den tar inte stor plats men du kan ändå köra drygt drygt 5mil på 5l bensin.
Samma nivå som som att 0 mil på mätaren ger några mil som bonus på elbilen.

Om jag köper en elbil så f
bättre alternativ
Jag fortsätter inte med bensinbil bara för att jag kan ha en reservdunk
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Såhär.
[bild]
Storlek: 40*20*20 cm
Vikt: 12 kg
Energi: 1 kWh

Tror jag att någon kommer ha en sådan i bilen? Nej. De ör för dyra och ger för lite energi för att någon ska motivera att släpa runt på ett. De är nog mer för camping och segelbåtar och dylikt, vilket mängden USB-portar antyder.

I teorin skulle man kunna tänka sig att de hyrs ut av jourbutiker eller ambulerande trafikräddare, men det lär det nog aldrig finnas en marknad för. Bärgare lär väl experimentera med något liknande, samtidigt lämnar det väl ogärna en bil vid vägkanten en längre tid för att ladda.

Nej, lös reservkraft är nog inget för enskilda elbilsägare. Och ska man på vildmarksrally med motsvarande ett par jeepdunkar med reservkraft med sig, då är det fortfarande avgasbil som gäller.
Då är ju reservdunken fixad och icke problem! Hand håller en bärbar batteriladdare med USB-portar och en display.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller så finns det redan, som du nämner med bägare https://assistancekaren.se/laddassistans/
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Den tiden i livet jag hade reservdunk i bilen så var den alltid tom, för hade jag inte råd att tanka bilen så hade jag fan inte råd att åka omkring med 5 liter i bagaget heller.

En liter kostade nog över 7 kronor.

En gång minns jag att jag kom fram med nålen i botten matade in min sista hundring och valde pump.

Insåg kort därefter att jag valt dieselpumpen....
 
  • Wow
buffyin
  • Laddar…
Jag kom ihåg på moppetiden. Soppatorsk så man fick leda den till macken för att upptäcka att sedelbetalningen. inte fungerade..
Som tur var dök det upp en vänlig själ som hade kort och kunde ta mina pengar
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag kom ihåg på moppetiden. Soppatorsk så man fick leda den till macken för att upptäcka att sedelbetalningen. inte fungerade..
Som tur var dök det upp en vänlig själ som hade kort och kunde ta mina pengar
Vi hade en myntmack för oljeblandad bensin hos vår handlare. Till vår "lycka" funkade den även med norska enkronor - då värda ca 75 öre..
Men vi fick snart handlarens ögon på oss så var den "lyckan" all..
 
Jag har alltid en oro för att tanka diesel istället för bensin. Tidigare var det blyad/oblyad Men Det har aldrig hänt mig ännu...

En fördel med elbil. Du kan inte tanka fel el.
Där finns det en liten fördel med elbil.

Attans :p:crysmile::p:D;)
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Elmoppe... Då kanske man kan smygladda hos kompisen...
 
Nicke Nyfiken
F frasen_36 skrev:
Oj vilken öm tå detta råkade vara då... (surt sa räven)
Vilken präktighet du utstrålar som inte "utsätter familjen för den enorma faran med en godkänd reservdunk" i bagaget ojojoj...
Du kör säkert långt under alla hastighetsbegränsningar också bara för att "inte utsätta familjen för fara". Man vet ju inte, allt kan hända... Du har väl rattmuffen kontrollerad?
Ja din reservdunk verkar vara en väldigt öm tå för dig. Närmast helig och får ej ifrågasättas.:crysmile::crysmile::crysmile:

"Surt sa räven" verkar du inte förstå vad det betyder. Jag skrev att jag slängde ur reservdunken i början på 90-talet eftersom jag inte såg någon som helst nytta med att åka omkring med 5 liter brandfarlig vätska inne i bil när det finns en tillförlitlig bränslemätare. Men förr i tiden var inte bränslemätaren så exakt och det kunde bli soppatorsk lite oväntat ibland, så då var det motiverat. Men utvecklingen har gått framåt sedan dess, för de flesta av oss.

Vet du att det är förbjudet att ha reservdunk i bilen i vissa länder, pga brandrisken. Inget problem för dig om du håller dig till att dra släp på landsbygden i norrland.

Hur kan man efter 200000 mil utan soppatorsk, fortfarande ha sån räckviddsångest att man vägrar att släppa snuttefilten?:thinking:

Du kommer säkert skaffa ett sånt där nödbatteri till din elbil som du kommer köpa i framtiden.
 
F
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Ja din reservdunk verkar vara en väldigt öm tå för dig. Närmast helig och får ej ifrågasättas.:crysmile::crysmile::crysmile:

"Surt sa räven" verkar du inte förstå vad det betyder. Jag skrev att jag slängde ur reservdunken i början på 90-talet eftersom jag inte såg någon som helst nytta med att åka omkring med 5 liter brandfarlig vätska inne i bil när det finns en tillförlitlig bränslemätare. Men förr i tiden var inte bränslemätaren så exakt och det kunde bli soppatorsk lite oväntat ibland, så då var det motiverat. Men utvecklingen har gått framåt sedan dess, för de flesta av oss.

Vet du att det är förbjudet att ha reservdunk i bilen i vissa länder, pga brandrisken. Inget problem för dig om du håller dig till att dra släp på landsbygden i norrland.

Hur kan man efter 200000 mil utan soppatorsk, fortfarande ha sån räckviddsångest att man vägrar att släppa snuttefilten?:thinking:

Du kommer säkert skaffa ett sånt där nödbatteri till din elbil som du kommer köpa i framtiden.
Tydligt förutom din ömma tå - total avsaknad av läsförståelse eftersom jag upprepade gånger skrev att bränslet i dunken används även till motorsåg och röjsåg. Har inte tid att tramsa mer med dig. Synd att du i din oerhörda präktighet blev så sårad.
 
Redigerat:
  • Haha
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
F frasen_36 skrev:
Tydligt förutom din ömma tå - total avsaknad av läsförståelse eftersom jag upprepade gånger skrev att bränslet i dunken används även till motorsåg och röjsåg. Har inte tid att tramsa mer med dig. Synd att du i din oerhörda präktighet blev så sårad.
Varför släppa runt på bränsle till motorsågen i 200000 mil? Eller har du haft med dig sågen alla 200000 milen också, om i fall att det skulle ligga ett träd över vägen och andra återigen är beroende av vägens gode riddare?

Bränslet till motorsågen har jag på samma ställe som motorsågen, i förrådet.
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.