Jag får lätt ångest när jag tankar dieselbilen och ser hur snabbt kr-displayen snurrar i förhållande till l-displayen.
 
  • Gilla
  • Haha
tergo och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Det märkliga är att det är dom som inte har elbil som verkar ha mest räckviddsångest.:crysmile:
Förstår du då hur illa det blir när jag skaffar elbil:p
 
Nissens Nissens skrev:
Att tanka en fossilbil tar kanske 10 minuter. Att tanka upp en elbil tar timmar, och har man otur får man stå i kö några timmar innan man kommer åt en laddstation…
10min? Hur stor tank har du?:p
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Nissens Nissens skrev:
Att tanka en fossilbil tar kanske 10 minuter. Att tanka upp en elbil tar timmar, och har man otur får man stå i kö några timmar innan man kommer åt en laddstation…
Det märks att du inte har elbil.

Vi har haft elbil som familjebil/förstabil i 8 år.
Det har sparats väldigt många timmars "tankning" under årens lopp. Bilen är färdig"tankad" på morgonen när man ska åka. Man behöver aldrig köra 10 minuter tidigare för att man måste tanka påväg till jobbet.

Förutom alla andra resor kors och tvärs så kör vi till fjällen några gånger varje vinter också, och det blir runt 200 mil vid varje resa. Och hittills under dessa 8 år har vi aldrig ens behövt vänta en sekund för att komma åt någon laddare.

Åter igen, det är de som inte har elbil som ser en massa problem som inte finns, och som tjatar om räckviddsångest.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Bananskalare Bananskalare skrev:
Förstår du då hur illa det blir när jag skaffar elbil:p
Nej tvärtom.
Din räckviddsångest försvinner när du börjar köra elbil ;)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nissens
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Det märks att du inte har elbil.

Vi har haft elbil som familjebil/förstabil i 8 år.
Det har sparats väldigt många timmars "tankning" under årens lopp. Bilen är färdig"tankad" på morgonen när man ska åka. Man behöver aldrig köra 10 minuter tidigare för att man måste tanka påväg till jobbet.

Förutom alla andra resor kors och tvärs så kör vi till fjällen några gånger varje vinter också, och det blir runt 200 mil vid varje resa. Och hittills under dessa 8 år har vi aldrig ens behövt vänta en sekund för att komma åt någon laddare.

Åter igen, det är de som inte har elbil som ser en massa problem som inte finns, och som tjatar om räckviddsångest.
Vad snackar du om? Det är inte vardagskörningarna som är problemet. Kör en semesterresa upp i Sverige så får du se. Då är många andra ute med sina elbilar också och behöver ladda vid de alldeles för få laddstationerna som finns.

Och jag har den bästa kompromissen, en laddhybrid. Det betyder att till vardags kör jag nästan uteslutande på el, vid längre körningar går bensindriften in så fint vid behov.
Regenereringen hjälper till också förstås.

Kan du berätta hur lång tid det tar att ladda din fina elbil från 0 till 100%, vilket kan bli aktuellt på en semesterresa?

Min laddhybrid tar 3,5 timmar att ladda från 0 till 100%, det lär inte ta kortare tid för dig, det är ju kul att hålla på med på en bilresa med hela familjen i bilen…
 
Redigerat:
Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
10min? Hur stor tank har du?:p
Man skall ju fippla med betalningen oxå. ;)
 
Nissens Nissens skrev:
Man skall ju fippla med betalningen oxå. ;)
Har du hört talas om kortbetalning?
Men min herre kanske är för gammal? :p:crysmile::rofl::cool:
 
Så småningom försvinner bensinstationerna. Hur kan man köpa en bil som inte går att tanka hemma eller vid destinationen utan måste åka till en bensinstation? Det är ju som att driva mobilen med engångsbatterier med motiveringen att det går fortare än att ladda den.
 
  • Gilla
Nicke Nyfiken och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Nissens Nissens skrev:
Vad snackar du om? Det är inte vardagskörningarna som är problemet. Kör en semesterresa upp i Sverige så får du se. Då är många andra ute med sina elbilar också och behöver ladda vid de alldeles för få laddstationerna som finns.

Och jag har den bästa kompromissen, en laddhybrid. Det betyder att till vardags kör jag nästan uteslutande på el, vid längre körningar går bensindriften in så fint vid behov.
Regenereringen hjälper till också förstås.

Kan du berätta hur lång tid det tar att ladda din fina elbil från 0 till 100%, vilket kan bli aktuellt på en semesterresa?

Min laddhybrid tar 3,5 timmar att ladda från 0 till 100%, det lär inte ta kortare tid för dig, det är ju kul att hålla på med på en bilresa med hela familjen i bilen…
Oj, du vet verkligen inte mycket om elbilar.

3,5 timmar för att ladda fullt. :crysmile:
Bara en idiot laddar 0-100 % under en långresa med elbil, eftersom de sista 10-20 procenten tar alldeles för lång tid. Att ladda min bil 0-80 % tar 33 minuter och det ger runt 35 mils verklig räckvidd under sommaren. Kostare på vintern naturligtvis.

Hur långt kommer du på el när du laddat den bästa kompromissen i 3,5 timmar? 5 mil? 7 mil?

Står du och laddar i 3,5 timmar med familjen i bilen på semesterresorna, eller kör du allt på bensin förutom några futtiga mil i början?

Att köra från Skåne till fjällen (200 mil t o r) är inte vardagskörning. Vi gör det några gånger varje vinter. Bland annat på sportlovet. Och då kör vi söndag - söndag på värsta srugbytardagarna. Vi har hittills aldrig behövt vänta för att komma åt någon laddare på vägen. Jag har hittills under 8 år aldrig behövt vänta för att börja ladda längs vägen på våra många semesterresor.

Det måste vara en väldigt udda kontakt du har på din kompromiss eftersom du verkar ha så svårt att hitta laddare som är tillgängliga. Men det är klart, behöver man stå i 3,5 timmar varje gång så blir det snabbt kö.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Nej tvärtom.
Din räckviddsångest försvinner när du börjar köra elbil ;)
Jag har bestämt mig. det blir bara värre:rofl:
kom nu inte å sig att jag är inskränkt bakåtsträvare. För de är jag inte. jag är en bakvänd inåtsträvare. :p
 
  • Gilla
Nicke Nyfiken
  • Laddar…
Nissens
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Oj, du vet verkligen inte mycket om elbilar.

3,5 timmar för att ladda fullt. :crysmile:
Bara en idiot laddar 0-100 % under en långresa med elbil, eftersom de sista 10-20 procenten tar alldeles för lång tid. Att ladda min bil 0-80 % tar 33 minuter och det ger runt 35 mils verklig räckvidd under sommaren. Kostare på vintern naturligtvis.

Hur långt kommer du på el när du laddat den bästa kompromissen i 3,5 timmar? 5 mil? 7 mil?

Står du och laddar i 3,5 timmar med familjen i bilen på semesterresorna, eller kör du allt på bensin förutom några futtiga mil i början?

Att köra från Skåne till fjällen (200 mil t o r) är inte vardagskörning. Vi gör det några gånger varje vinter. Bland annat på sportlovet. Och då kör vi söndag - söndag på värsta srugbytardagarna. Vi har hittills aldrig behövt vänta för att komma åt någon laddare på vägen. Jag har hittills under 8 år aldrig behövt vänta för att börja ladda längs vägen på våra många semesterresor.

Det måste vara en väldigt udda kontakt du har på din kompromiss eftersom du verkar ha så svårt att hitta laddare som är tillgängliga. Men det är klart, behöver man stå i 3,5 timmar varje gång så blir det snabbt kö.
Du vet verkligen inte mycket om hybridbilar. Man laddar dem när det passar en själv, man behöver aldrig planera för det.

Hybridbilar är tänkta att använda el för de flesta vardagskörningar, i mitt fall räcker det till att både köra till o från jobbet plus att köra några ärenden på vägen. Så jag kör väl el typ 90%.

På semesterresa behöver jag inte ladda alls, gör det bara om det råkar bli tillfälle.

Du glömde bort att infrastrukturen för elladdning inte är tillräckligt utbyggd, så även om du tydligen bara laddar din elbil delvis så lär du få stå i kö för att komma åt laddaren på semesterresan när andra semesterfirare också behöver ladda.

Hur lång tid tar det för dig att ladda bilen när du väl hittat en ledig laddare och batteriet är tomt? Och hur långt kommer du på dutt halvladdade batteri?

Jag har precis tackat nej till att få elbil som ny tjänstebil, det är för många nackdelar fortfarande.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Nissens Nissens skrev:
Du glömde bort att infrastrukturen för elladdning inte är tillräckligt utbyggd, så även om du tydligen bara laddar din elbil delvis så lär du få stå i kö för att komma åt laddaren. Hur många mil kommer du med ditt halvladdade batteri innan du behöver ställa dig i kö för en ny laddning?
Det är helt meningslöst att svara på frågor när frågeställaren har noll läsförståelse. :rolleyes:

Dina påståenden och frågor besvarade jag i inlägget du nyss citerade.
Men för all del. Vi tar det en gång till:

Under de 8 år som vi kört elbil har vi gjort väldigt många semesterresor, och vi har aldrig behövt vänta för att komma åt en laddare.

Jag kommer ca 35 mil med 80 % laddning.

Det tar 33 minuter att ladda 0 - 80 %.


Vad är det som gör det så svårt att förstå, att du måste upprepa dina frågor och felaktiga påståenden att jag måste köa för att få ladda, om igen fast de redan är besvarade?


Hur långt kommer du på el efter du laddat i 3,5 timmar?
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Det är helt meningslöst att svara på frågor när frågeställaren har noll läsförståelse. :rolleyes:

Dina påståenden och frågor besvarade jag i inlägget du nyss citerade.
Men för all del. Vi tar det en gång till:

Under de 8 år som vi kört elbil har vi gjort väldigt många semesterresor, och vi har aldrig behövt vänta för att komma åt en laddare.

Jag kommer ca 35 mil med 80 % laddning.

Det tar 33 minuter att ladda 0 - 80 %.


Vad är det som gör det så svårt att förstå, att du måste upprepa dina felaktiga påståenden och frågor om igen, fast de redan är besvarade?


Hur långt kommer du på el efter du laddat i 3,5 timmar?
Det du påstår är inte sant helt enkelt. Det har varit köer vid laddstolpar på många ställen i semestertider.
Jag har redan förklarat hur det fungerar med en hybridbil, så då vet du att laddtiden är helt irrelevant. Man laddar när man råkar ha tillfälle. :)

Som sagt så kör jag 90% på el utan att behöva planera någon laddning över huvud taget.

Det låter jobbigt att var 30:e mil behöva leta upp en ledig laddstation och sedan även om det inte är kö behöva vänta mer än 30 minuter på att kunna köra vidare…

Köer på 2,5 timmar vid laddstationerna är inte kul…

Eftersom du inte känner till kaoset vid elbilladdarna, så får du här en länk så att du kan läsa in dig på det:
https://carup.se/elbilsagare-varnar-for-kaos-pa-laddstationer-koat-25-timmar/
 
  • Gilla
Trappa och 1 till
  • Laddar…
När jag väl skaffar elbil så kommer att ladda den i mitt utslitna uttag som sitter på fasaden. Våga vägra laddbox mer utslitna schuko till folket!
Dög uttaget åt min gammelfarfar så duger det åt mig. Några varv med eltejpen så blir som nytt!

Men egentligen ska jag bara ladda den hos den gamla bonden. Har min farfar tankat diesel från honom i alla tider. Då duger det åt mig med.

Jag kan ändå mig själv som en positiv människa som anammar den nya tekniken. Därför köpte jag en ny bil.
Eller nästan ny... Den var bara 15år.gammal. Ny alltså.
Va sa ni nu då?
:crysmile::p

Obs inlägget kan eventuellt innehålla spår av ironi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.