86 481 läst ·
799 svar
86k läst
799 svar
Fastighetsägaren rycker min laddkabel.
Du svarade inte på följande fråga:Bananskalare skrev:
Jag konstaterade bara att man har testat 60min
Jag tror inte det går att säga när ett uttaget är slitet i kontakterna bara genom att titta på det. Hur länge är ett uttag nytt och då enligt dig klara av 16A kontinuerlig belastning.
Tycker det låter lite som hur långt är ett snöre.
ett uttag som används väldigt mycket med i och ur tagning av kontakten kan vara utsliten på ett år.
Det går inte så enkelt.....
Men jag kan hålla med om att ett väl använt uttag har en större risk att drabbas av överhettning.
Vad sliter mest på uttagen:
- 1 timmes användning av motor- & kupévärmare (totalt 2,5 kW) varje dag.
- 8 timmars elbilsladdning 10A varje dag?
Är det goda/mycket goda kontaktförhållanden i uttaget så är det ingen skillnad om uttaget belastas en timme eller åtta timmar.
Utan det är när uttaget är "slitet"/kontaktproblem/oxiderat som det kan bli varmgång i uttaget å då kan tiden spela roll på utfallet (tex om uttaget smälter/brinner eller inte).
Det är därför som tex esv avråder till att använda schukouttag för hög belastning under lång tid.
Så för att få ett svar på tråden, varför går du genom detta för att spara in några korvören (12-14kWh) som du kan tjäna in genom att ladda på jobbet?ARJU skrev:
Jag är kvar! Jag har bara ett hus att ta hand om också utanför mitt fritidsintresse att starta gnälltrådar på byggahus.
Jo, jag inser att det blev en gnälltråd.
Det finns dock ett fåtal deltagare som greppat att essensen av mitt gnäll har att göra med den orimliga eller tekniskt obefogade enorma rädsla för att koppla in en reseladdare i i den kontakt-typ den är bestyckad med från tillverkaren.
TRJberg, Demmpa och den där Henrikhus har rätt bra intellektuella inlägg i debatten.
Jag har inget intresse och ser ingen relevans i att bemöta allt nonsens som skrivs om att jag ska byta bil eller att tydligare specificera vad jag betalar min arbetsgivare, alla kan själva gå in på skattemyndighetens hemsida och läsa vad som gäller, bilen är perfekt för mitt behov. Jag kan ha viss förståelse för att man som follisbrännare inte kan relatera, men det är ännu en helt annan diskussion.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 698 inlägg
Går igenom vad?T Turbo_Tail skrev:
Att det finns idioter på internet? Jag kan fråga dig det samma, det är inte direkt så att du bidragit med något relevant, ej heller verkar du speciellt intresserad av ämnet.
Läser man hela tråden och bortser från dyngan (Jo, det är ganska mycket, jag håller med) så finns det lite konstruktiva inlägg med vilket jag hedrade en bit upp.
Jo, jag är jävligt intresserad av ämnet, Jag vet också vad en 7A laddare med 220V ger för effekt - minimalt! Motsvarar kanske 24-26 km på motorväg med 8h laddningstid. Att man ställer till en show för att få till denna fördel gentemot andra på en arbetsplats gör mig enormt irriterad.ARJU skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Din fråga om vilket som sliter mest.Demmpa skrev:
Du svarade inte på följande fråga:
Vad sliter mest på uttagen:
- 1 timmes användning av motor- & kupévärmare (totalt 2,5 kW) varje dag.
- 8 timmars elbilsladdning 10A varje dag?
Är det goda/mycket goda kontaktförhållanden i uttaget så är det ingen skillnad om uttaget belastas en timme eller åtta timmar.
Utan det är när uttaget är "slitet"/kontaktproblem/oxiderat som det kan bli varmgång i uttaget å då kan tiden spela roll på utfallet (tex om uttaget smälter/brinner eller inte).
Det är därför som tex esv avråder till att använda schukouttag för hög belastning under lång tid.
Är motorvärmaren på när man drar ut kontakten? Motorvärmaren behöver en säkring på 16A för att kunna driva motorvärmaren.
Laddaren klarar sig med 10A.
var laddaren igång?
Om vi förutsätter att båda är igång så är Att sätta i och ta ur en kontakt sliter lika mycket oavsett vad det är i andra änden
Nu utgår vi från att båda är spänningsatta. När jag drar ut kontakten Vilken temperatur är det ute? Är det kallt så kyler det ner.
16A är lite mer än laddaren
Laddaren är det samma förutsättningar vädermässigt?
Vi har en viss skillnad effektmässigt. Men skillnaden är troligtvis inte tillräcklig för att spela någon större roll.
Så min gissning är att slitaget är lika stort. Det stora slitaget är att uttaget används
Vad är rätt svar på frågan?
Jag vill egentligen inte göda den inriktningen, men.T Turbo_Tail skrev:
Vilken show menar du?
Vad får dig att tro att jag har en fördel mot någon annan?
Varför sitter du och antar illasinnade inriktningar?
Å ena sidan anser du det vara en obetydlig mängd, men du är irriterad över att jag har någon fördel mot någon annan?
Känner du en ful känsla?
Skulle du känna dig okej med att tanka 2-4 liter bensin varje dag på företagets företagskort? Utan att beskattta/betala för det och utan att de andra anställda skulle få ta del av samma förmån?ARJU skrev:
Jag vill egentligen inte göda den inriktningen, men.
Vilken show menar du?
Vad får dig att tro att jag har en fördel mot någon annan?
Varför sitter du och antar illasinnade inriktningar?
Å ena sidan anser du det vara en obetydlig mängd, men du är irriterad över att jag har någon fördel mot någon annan?
Känner du en ful känsla?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 698 inlägg
Nu är det inte någon på arbetsplatsen (TS arbetsgivare) som har ryckt ut kontakten utan det är fastighetsägaren (arbetsgivarens hyresvärd) som har gjort det.T Turbo_Tail skrev:
Här kommer en liknelse:
Du (arbetsgivaren) hyr en lägenhet (fastigheten), du betalar all el som förbrukas i lägenheten, ditt barn (TS) har en mining-dator inkopplad i ett av vägguttagen och belastar det med 2kW dygnet runt. Hyresvärden kommer in i lägenheten och drar ur kontakten och säger att uttaget är inte konstruerat för mining och att hyresvärden är rädd för överbelastning av husets gruppcentral.
Edit: hyresvärden blir insläppt av hyresgästen.
Redigerat:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Ska vi nu börja diskutera vilken tillverkare det är? Vad är nästa steg?Demmpa skrev:
Du har i flera inlägg gett indikatorer på att en timmers testtid är för lite för att testa ett uttag gällande gärmeutveckling/slitage av värme.
Testerna som du kritiserar gäller NYA uttag å inte begagnade uttag.
Om det är ett kvalitetsuttag så nöts inte uttaget ut av vanlig användning på många år även om det används flera gånger per dag.
Däremot kan tex metallens spänstighet i uttag av dålig kvalité dli så dålig att det blir dålig kontakt med förhöjd temperatur som följd.
Det som gör mest skada på ett uttags kontaktytor är luftkvalitén, tex om luften innehåller salter och fukt.
Ett uttag på en skärgårdsö utanför Göteborg "slits" snabbare/hårdare än ett uttag på Gotland.
Men jag tycker du tar de här frågorna till esv. Det är dessa som gått ut och avråder från att använda dessa uttag. Fråga vilken tillverkare var uttagen är placerade.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Nu har vi ett annat problem. Det är att hyresvärden går in i lägenheten. Blev han inbjuden? Eller hade han nyckel?Demmpa skrev:
Nu är det inte någon på arbetsplatsen (TS arbetsgivare) som har ryckt ut kontakten utan det är fastighetsägaren (arbetsgivarens hyresvärd) som har gjort det.
Här kommer en liknelse:
Du (arbetsgivaren) hyr en lägenhet (fastigheten), du betalar all el som förbrukas i lägenheten, ditt barn (TS) har en mining-dator inkopplad i ett av vägguttagen och belastar det med 2kW dygnet runt. Hyresvärden kommer in i lägenheten och drar ur kontakten och säger att uttaget är inte konstruerat för mining och att hyresvärden är rädd för överbelastning av husets gruppcentral.
Hyresvärden har inte rätt att bara gå in i en lgh.
Nåväl, sjukt dålig konversation. Ingen med insyn i elbilar kan hålla med. Att ladda en "elbil" med 7A är bara fråga om en sjukt snål person som skaffat sig sin första hybrid med en "bäst före" effekt på 11 kWh.