86 480 läst ·
799 svar
86k läst
799 svar
Fastighetsägaren rycker min laddkabel.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Så du vet varför man valt en timme?useless skrev:
Varför testar du inte att förstå det vi försöker förklara?
Man testar hur varmt uttaget blir vid maximal belastning. Efter en timme har man garanterat uppnått den högsta temperaturen, så det är helt meningslöst att mäta längre tid.
Tiden en timme är vald för att man ska ha marginal, inte för att just 60 minuter har någon annan betydelse i sammanhanget. Stagnation infaller tidigare än så.
Hur vet du att det handlar stagnation?
Jag antar att du inte vet mer än mig om testet annats så är det bara gissningar du sysslar med.
Eftersom du bara gissar så tänkte jag också gissa. Det är att vissa tester handlar inte om stagnation utan bara om uppnådd temperatur efter viss tid.
Om du bara kollar temperaturen en gång så kan du inte få reda på stagnations tempen. Du måste kolla temperaturen under dessa 60min
Men jag gissar bara precis som du
Gissningar kan vara fel eller rätt.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Folk kopplar sällan en timer på värmepumpen.Roblind skrev:
Tänker man så som ni tycker, så varför inte ladda med 16 också? Eftersom det ändå är klassat för det? Hur ska ni ha det? Olämpligt eller inte att ladda shuko? 16 som 8 ampere? Ska man se det ur eran synvinkel spelar det ingen roll. Att köra en 2kw AC eller värmepump är 2 helt olika saker, där ligger inte konstant last på. Utan den jobbar en stund, slår av en stund osv. Det går inte jämföra äpplen och päron.
ESV avråder från laddning i shuko om någon missat det...
Har ni råd med elbilar så har ni råd med en riktig laddare...
D Daniel 109 skrev:
D Daniel 109 skrev:
Du som ändå har 27000 inlägg här på forumet borde ha bättre känsla för hur saker och ting fungerar... I en värmepump sitter där en kompressor som står för merparten av lasten, att den skulle gå kontinuerligt när pumpen är på finns bara inte... Snälla läs på lite hur saker fungerar innan man lägger sig i....
Var framgår det att du har delta 45 i nåt av fallen? Jag misstänker att du helt missförstår hur man testar och varför det finns standarder.Bananskalare skrev:
Varför inte testa och läsa mina inlägg?
Fysikens lagar går inte att ifrågasätta.
Däremot hur man så tvär säkert kom fram till ett resultat.med så lite fakta att utgå ifrån. Det vi vet är att efter 60min med 22A så är temperaturen 45gr. Efter 60min och 16A har vi samma temp. För min del är det för lite fakta för att kunna dra dessa slutsatser. Att man dessutom säger att mam testade inte längre för att det inte behövdes. I testet enligt de uppgifter som finns så ska man testa i 60min. varken mer eller mindre.
Jag förstår din irritation, FÄ kunde agerat på ett annat sätt. Kan vara så att hen varit irriterad över att FÄ fått bekosta elen och inte känt till om det är en enbrukarfastighet. Är det bara en huvudmätare som ni troligen abonnerar på, då borde inte FÄ vara oroad av att utomhuselen går på fastighetelen som annars FÄ i många fall bekostar. Att det blir någon form av överbelastning borde egentligen ligga i hyresgästens intresse att kolla upp med FÄ innan din arbetsgivare gav dig tillåtelse. Blir det några skador pga. felaktig användning så blir det ändå HG som får betala eventuella följdskador.ARJU skrev:
Jag laddar i ett motorvärmar uttag på jobbet.
Laddstolpar är på gång men inte uppsatta ännu.
Jag känner inte till några specifika omständigheter kring detta i min arbetsplats hyresavtal.
Idag tittade fastighetsägaren förbi och informerade en kollega att hen ryckt kabeln då hen är rädd för varmgång.
Det rör sig om en metallstolpe med mark-kabel och min reseladdare på 8A.
Initialt ryckte jag på axlarna, men när jag ser att hen ryckt fel ände (schuko änden) blir jag lite irriterad, man har sannolikt orsakat mer skada genom att dra ur fel ände och orsakat en ljusbåge vilket gör mer skada på kontaktytorna än vad min lilla laddare med temperatursensor för att skydda mot varmgång kan orsaka.för att skydda mot varmgång kan orsaka.
Blir lite irriterad över att man överdriver riskerna med att ladda med reseladdare och via inkompetens orsakar skador.
Tänker jag rätt här eller är det jag som är idioten?
Om det blivit några skador på din bil så kan det i slutändan bli FÄ som får ta dessa kostnader pga. egenmäktigt förfarande, beror på vad hyresavtalet säger och hur det tolkas.
Redigerat:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Om du har koll på testet och hur det fungerar får du gärna berätta det!F fsn skrev:
Så jag får veta. Ingen vill berätta. Så då måste jag luta mig tillbaka mot den lilla information jag har. Då slipper jag gissa mer.
Känns jävligt dumt att sitta och gissa i en i mina ögon rätt viktig fråga, så snälla sluta gör det. ESV avråder från laddning i shuko av en anledning, dem säljer inga laddboxar så knappast därför...Bananskalare skrev:
Din familjesituation i vardagen tyder på att du bör uppgradera ditt val av bil så att du kommer t.o.r. på en laddning, alt byta till hybrid/bränsledriven bil.ARJU skrev:
För klarhet hyr vi hela fastigheten, all el betalas av min arbetsplats och jag har informerat våran beslutsfattare om att jag avsåg koppla in och ladda bilen innan jag gjorde det och vi har kommit överens.
Eftersom det rör sig om små summor och jag har en ren elbil med mindre batteri och åker relativt långt till jobbet så kan det bli tight om räckvidd i de fall jag t.ex akut behöver vända hem eller någon annanstans.
För inte så länge sedan kollapsade ett av barnen i skolan t.ex.
Jag frågade kollegan idag vad mer fastighetsägaren sagt och han var rädd för varmgång i centralen.
Vilken bara spär på min frustration, en korrekt och underhållen installation ska inte ha några problem med att leverera 1800w, speciellt inte när inga andra uttag används.
Det går sannolikt en kabel till varje stolpe med 4 uttag, att jag ensam skulle orsaka en varmgång i centralen är antingen löjligt eller en direkt brandfara i december när det mycket möjligt går igång 4 motorvärmare på samma ledning....
Jag bli riktigt frustrerad av den här typen av korkade kommentarer, mer än att jag inte skulle få ladda vilket kan vara helt ok med mig om det finns en faktisk risk.
Ska jag gå ut och dränera tanken på bensinbilar för att de innehåller livsfarlig lättantändlig vätska?
Du kommer snart att bli varse att ladda bilen på företagets bekostnad kommer att fömånsbeskattas, den "mjölkkon" missar inte staten oavsett regering.
Stor skillnad att som förr använda motorvärmare 800-1000 w några enstaka timmar i veckan under vinterhalvåret, mot att ladda "bränsle" på företagets bekostnad året runt.
Även om förmånsbeskattning försvinner (tillfälligt mitt tips) kommer den säkert tillbaka inom kort när politiker förstår hur stor skatteintäkten kan vara
Redigerat:
Det är en generell anvisning från esv eftersom de inte vet statusen på varje enskilt uttag.Bananskalare skrev:
De vet inte heller hur olika degradering påverkar temperaturen.
Hur ska Svensson bedömma ett uttag, har det tillräckligt tryck på kontaktytorna, är de tillräckligt rena, mm för att kunna belastas med 16A / 13A / 10A / 8A / etc?
Ett nytt schukouttag kan belastas med 16A dygnet runt utan att det tar skada.
Det är när uttaget blir slitet med dålig kontakt i anläggningsytorna som det kan bli varmgång i kontaktytorna. Denna varmgång blir högre ju högre strömmen är.
Medlem
· Uppland
· 2 528 inlägg
Det fler gånger förklarats i tråden att laddning på arbetsplataen kommer att vara befriat från förmånsbeskattning enligt beslut av riksdag och regering.B Bernt Ö97 skrev:Din familjesituation i vardagen tyder på att du bör uppgradera ditt val av bil så att du kommer t.o.r. på en laddning, alt byta till hybrid/bränsledriven bil.
Du kommer snart att bli varse att ladda bilen på företagets bekostnad kommer att fömånsbeskattas, den "mjölkkon" missar inte staten oavsett regering.
Stor skillnad att som förr använda motorvärmare 800-1000 w några enstaka timmar i veckan under vinterhalvåret, mot att ladda "bränsle" på företagets bekostnad året runt.
Läser inte folk innan de kommenterar?
Hur mycket hinner en EV via schuko ladda på 30 min?J Jaggatagga skrev:
Eller är det ett uttag som inte styrs via timer?