Vid sommarstugan så ligger det ett ställe i närheten där jag önskade få kontakt med ägaren.
Detta är en fastighet som ligger lite ensligt till, utan väg.

Vi har lämnat en lapp på verandan, men den har nu legat där i snart två år utan att någon flyttat på den.

Jag gjorde ett försök att hitta ägaren genom lantmäteriet, men det finns inget fastighetsnummer på tomt/hus.

Vad gäller angående fastighetsnummer egentligen, måste alla tomter/hus ha ett fastighetsnummer?

Claes Sörmland
Dr.sjogren Dr.sjogren skrev:
Vid sommarstugan så ligger det ett ställe i närheten där jag önskade få kontakt med ägaren.

Vi har lämnat en lapp på verandan, men den har nu legat där i snart två år utan att någon flyttat på den.

Jag gjorde ett försök att hitta ägaren genom lantmäteriet, men det finns inget fastighetsnummer på tomt/hus.

Vad gäller angående fastighetsnummer egentligen, måste alla tomter/hus ha ett fastighetsnummer?
Men nog måste du kunna hitta vilken fastighet huset ligger på. Hur ser det ut om du går in på tjänsten Min karta? https://www.lantmateriet.se/sv/kartor/vara-karttjanster/min-karta/

Finns det verkligen inget beteckning på fastigheten där? Ibland består större fastigheter av flera markområden som inte sitter ihop.

Det kan ju också vara ett hus som ligger på en mycket större fastighet än själva tomten.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…

Från Lantmäteriet:

"
All mark i Sverige är indelad i avgränsade områden som kallas för fastigheter. Till varje fastighet finns en fastighetsbeteckning. I fastighetsregistret, som hanteras av oss, kan du se vem som äger vad.
"
https://www.lantmateriet.se/sv/fastigheter/

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Om huset är gammalt och gistet, samt haft mycket mark. Är det inte otroligt att något stort skogsbolag köpt upp fastigheten. Hus av ringa värde är bara innebär bara problem med avstyckning och annat. Därför låter de det ofta bara stå och förfalla. Fastigheter som ägds av skogsbolag länge står inte alltid omnämnda på samma sätt i vanliga fastighetskartor.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
C
Vad menar du med fastighetsnummer? Var det något lantmäteriet efterfrågade, eller är det ett påstående från dem?
Alla fastigheter har sedan länge en fastighetsbeteckning.
Alla bostadshus skall sedan en tid tillbaka har en belägenhetsadress. Antingen en gatuadress eller lantligt ofta bara ett löpnummer.
Oavsett borde du se båda på t.ex. hitta.se. Är det där du tittat men inte hittat vad du sökt?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.