Hej.

Håller på och målar lite fönster på vårt hus byggt 1980, lär vara originalfönster.

Lyckades på ett källarfönster knäcka ett fäste då jag tog lös för att enklare kunna slipa/måla.

Fönstret är öppningsbart och löstagbart av "vipp"-typ. På själva fönstret sitter två metall-cylindrar som förs in i ett spår i karmen när man monterar/demonterar det.

På fästet finns en märkning "Fix" vilket jag förstår är fabrikat, men jag hittar ingen modell och kommer inte längre än så utifrån googlingar.

Är det någon som vet vad detta fäste kallas så jag kan leta vidare och beställa nytt.
Det är den via plast-delen som gått sönder och behöver ersättas.

Tack på förhand!

• Nahaufnahme einer weißen Halterung mit zwei Schrauben auf einem schwarz verkohlten Holzstück.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en metallbeslag på träkonstruktion med skruvar utomhus i gräset.
    Skapa konto
Jag tror inte den finns att få tag på längre men det kan vara möjligt att skriva ut på en 3D-skrivare.

1 123abc skrev:
Jag tror inte den finns att få tag på längre men det kan vara möjligt att skriva ut på en 3D-skrivare.
Aha. Snopet!
Har tillgång till 3D-skrivare så får väl sätta mig in i hur man gör en ritning. Finns väl ändå ett visst mervärde i att kunna det så jag får väl betrakta situationen som ett utmärkt tillfälle att lära mig. Tack för info!

Du kan alltid kontakta FIX (ASSA ABLOY Opening Solutions Sweden) och fråga.
Telefon: 0771 88 80 08
Fax: 031-14 93 73
e-post: kundservice.gbg.se.openingsolutions@assaabloy.com
Om du skapar en till 3D-skrivaren så dela gärna så andra kan skriva ut i framtiden.

• Gilla
eliaskn
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Du kan alltid kontakta FIX (ASSA ABLOY Opening Solutions Sweden) och fråga.
Telefon: 0771 88 80 08
Fax: 031-14 93 73
e-post: kundservice.gbg.se.openingsolutions@assaabloy.com
Om du skapar en till 3D-skrivaren så dela gärna så andra kan skriva ut i framtiden.
Snyggt och tack!

Jag ska börja med att ses iväg ett mail till dem och fråga. Om de inte saluför dessa fästen längre så får det bli 3D-skrivare. Har givetvis inga problem att dela med mig av ritning då, tänker att det borde ju gå görs här men även på https://www.thingiverse.com/

Sharing is caring

• Gilla
Chr3
  • Laddar…
  • 3D-printat fönsterfäste i svart plast monterat på en träram.
    Skapa konto
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.