2 924 läst ·
32 svar
3k läst
32 svar
Fastbränd Microfibertrasa på hällspis, men hur avlägsnar man det ?
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Hej 🙂
Köpt ny keramisk hällspis och vill införskaffa / beställa ALLA medel för alla tänkbara oturs händelser som mer sannolikt har potential att inträffa, så man inte står där utan det rengöringsmedlet sen
Så googlade runt lite på de vanligast inbrända orsakerna som kan inträffar på en keramisk hällspis med härdade glas. Men problemen uppstod när jag skulle hitta ett antimedel för inbränd trasa av microfiber som består av plast, syntetiska material inkl säkert textil ochså. Att hitta den ultimata lösning på det eftersom alla svaren har olika lösningar efter olika personliga preferenser
För mig gör det inget att ha flera medel fast kanske många kan ersättas med en ..
Här är en länk till bilden hur det ser ut när du bränner fast typiska microfibrer trasor på din spis och diverse 100 tals olika förslag att åtgärda det på gott och mer ont
https://www.reddit.com/r/Wellthatsucks/comments/rhqkb2/touched_my_hot_glass_stovetop_with_a_microfibre
https://www.reddit.com/media?url=ht...bp&s=d77fad32dcbc4975e02cd993b07cf8bc791017c1
Så Frågan har säkert ställt massor med gånger, för det har inträffats massor med gånger av folk överlag och av misstag som bränt fast sina trasor och microfibertrasor på en spishäll.
När du letar efter Vad är den ultimata lösningen är att lösa upp microfibertrasan inbrända rester på spisen och ev skrapa bort den samtidigt så blir det väldigt diffust kring vad som är den ultimata lösningen ?
I länka ovan är det nån som tex föreslår "packningsbortagningsrest lösningsmedel" som tex kan användas inom fordonsområdet mm
Har nån 2025 kommit fram till den Ultimata lösningen ännu ?
Dvs rätt kemikalie eller universal "allround" kemikalie (för allt som kan tänkas brännas fast) som inte i övrigt förstör ytan på hällspisen med kemiskt frätning
Och rätt metod och verktyg tex skrapan att avlägsna det ?
Köpt ny keramisk hällspis och vill införskaffa / beställa ALLA medel för alla tänkbara oturs händelser som mer sannolikt har potential att inträffa, så man inte står där utan det rengöringsmedlet sen
Så googlade runt lite på de vanligast inbrända orsakerna som kan inträffar på en keramisk hällspis med härdade glas. Men problemen uppstod när jag skulle hitta ett antimedel för inbränd trasa av microfiber som består av plast, syntetiska material inkl säkert textil ochså. Att hitta den ultimata lösning på det eftersom alla svaren har olika lösningar efter olika personliga preferenser
För mig gör det inget att ha flera medel fast kanske många kan ersättas med en ..
Här är en länk till bilden hur det ser ut när du bränner fast typiska microfibrer trasor på din spis och diverse 100 tals olika förslag att åtgärda det på gott och mer ont
https://www.reddit.com/r/Wellthatsucks/comments/rhqkb2/touched_my_hot_glass_stovetop_with_a_microfibre
https://www.reddit.com/media?url=ht...bp&s=d77fad32dcbc4975e02cd993b07cf8bc791017c1
Så Frågan har säkert ställt massor med gånger, för det har inträffats massor med gånger av folk överlag och av misstag som bränt fast sina trasor och microfibertrasor på en spishäll.
När du letar efter Vad är den ultimata lösningen är att lösa upp microfibertrasan inbrända rester på spisen och ev skrapa bort den samtidigt så blir det väldigt diffust kring vad som är den ultimata lösningen ?
I länka ovan är det nån som tex föreslår "packningsbortagningsrest lösningsmedel" som tex kan användas inom fordonsområdet mm
Dvs rätt kemikalie eller universal "allround" kemikalie (för allt som kan tänkas brännas fast) som inte i övrigt förstör ytan på hällspisen med kemiskt frätning
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Hehe är lite onykter så jag skrev nog lite roligt ;-)K Kentaclinta78 skrev:Hej 🙂
[media]
[länk]
Kan inte komma på att jag varit i närheten av vår keramikhäll när vi hade en sådan med microfibertrasa. Disktrasa eller svamp för glashäll endast.
Däremot så råkade jag av misstag gå emot kaminluckan av glas en gång med microtrasa när den var varm och det fick jag bort med aceton efter att jag rensat det mesta med rakblad.
Däremot så råkade jag av misstag gå emot kaminluckan av glas en gång med microtrasa när den var varm och det fick jag bort med aceton efter att jag rensat det mesta med rakblad.
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Brukar du alltid köpa grejer som du ska användas genast tex makaroner och falukorv i frysen och inte kanske om en vecka ? Brukar du endast köpa bilvax så det räcker precis för en vaxning eller vid behov ?yonna skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Lägg disktrasan på spisen då, när den är varm och se vad som händer ? Vet inte varför alla tillverkare då rekommenderar microfiber trasa ? Rungande tjat om microfibertrasa att rengöra och torka av sin hällspis med det, säger de flesta tvättrådKretikos skrev:
Kan inte komma på att jag varit i närheten av vår keramikhäll när vi hade en sådan med microfibertrasa. Disktrasa eller svamp för glashäll endast.
Varför skulle man lägga en torr disktrasa på en varm glashäll? En blöt eller fuktig trasa bränner inte fast innan du reagerar och tar bort den.K Kentaclinta78 skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Det optimala är ju att ha nåt tillräckligt starkt lösningsmedel för riktigt tuffa inbrända fläckar för det härdade glaset så man till ett minimum behöver använda ett rakblad eller som bäst en plastskrapa. Gillar du att skrapa ? Tror inte det finns anpassade rakblad som inte repar till slut..ricebridge skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Om man kan använda vilket starkt lösningsmedel som helst på glaset, då äre ju ba köra, den tål ju allt, såvarför finns ens anpassade rengörinsgsmedel och poleringsmedel, kalkbortagningsmedel till spishällar ?
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 966 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 966 inlägg
Skillnaden är väl att falukorven vet du att du kommer använda, men något medel för att få bort en microfibertrasa från hällen kommer du förmodligen aldrig behövaK Kentaclinta78 skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 112 inlägg