9 766 läst ·
50 svar
10k läst
50 svar
Fästa trädäck mot sockel - det går INTE
Fräser det har man väntat för länge.Dowser4711 skrev:
Ta fram en kopp vatten, kör en liten stund, dra ur och doppa borrspetsen i vattnet.
Repetera.
När det är bränt sådär är det kört för betong och känns helt hopplöst att köra, man bara nöter och nöter utan att komma någonstans.
Men, kyl borret regelbundet så kommer du se en brutal skillnad!
Börja med att doppa det ofta, tills du börjar få en känsla för hur länge du kan köra innan det börjar bli för varmt. Det ska fräsa om det när du stoppar i det, men det ska tystna rätt fort och du ska *inte* se någon färgskiftning.
Det finns en risk att hela karbid-spetsen lossar om man chockkyler en alltför varm borr (det har hänt mig med just det där borret när jag var oerfaren).
Därför undviker jag att kyla med vatten, jag byter i stället borr ofta och låter det använda borret kylas av luften eller en fuktig handduk..
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Finns även möjligheten att du inte fått igång slagmekanismen ordentligt, och/eller att chucken kärvar litet i fästet. Borrets SDS-fäste ska smörjas litet med lämpligt fett innan du sätter fast det i chucken, sedan kan man behöva trycka till litet när man börjat borra så slagmekanismen kommer igång. Därefter ska du knappt belasta borren alls, låta maskinen göra jobbet som sagt.
På vissa maskiner kan man behöva dra runt chucken litet för hand samtidigt som man väljer rätt borrläge, man känner när det klickar i rätt.
Med jämna mellanrum ska du ta ut borret så att ev borrkax som fastnat kommer ur, det märker du när/om det behövs.
På vissa maskiner kan man behöva dra runt chucken litet för hand samtidigt som man väljer rätt borrläge, man känner när det klickar i rätt.
Med jämna mellanrum ska du ta ut borret så att ev borrkax som fastnat kommer ur, det märker du när/om det behövs.
Oj, det låter komplicerat... Jag hör skillnad på bara borr och borr med slag, hörs tydligt att den slår. Men får nog kolla dina tips för nu har jag kört en stund med nya borret och det går inte särskilt bra. Bättre än förut men absolut inte 10 cm per minut eller vad någon skrev. Kanske 1 cm på 5 minuter. Jag låter borrkax komma ut med jämna mellanrum så det borde inte bero på det!H Harald Blåtumme skrev:Finns även möjligheten att du inte fått igång slagmekanismen ordentligt, och/eller att chucken kärvar litet i fästet. Borrets SDS-fäste ska smörjas litet med lämpligt fett innan du sätter fast det i chucken, sedan kan man behöva trycka till litet när man börjat borra så slagmekanismen kommer igång. Därefter ska du knappt belasta borren alls, låta maskinen göra jobbet som sagt.
Jag har också testat att greja lite med chucken för att se om jag hittade något läge där slaget går i, men tyckte det var svårt att avgöra. Det klickade i tyckte jag och det går som sagt något bättre, men långt ifrån hur det borde vara.
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Det är SDS-fäste även på mejslar, så det är denna chuck du ska ha. Där sätter du fast borret genom att sticka in det och typiskt vrida ett kvarts varv tills det klickar till, sedan ska du kunna röra borret litet in och ut (dvs det som sedan din borrhammare gör vid borrning).A Amatörtorparen skrev:
Haha nej men åh, vad dumt 😆H Harald Blåtumme skrev:
Det andra fästet har vi såklart inte här på bygget utan det är inne i stan.
TACK så jättemycket alla för allt engagemang! Håller tummarna för att det går bättre med den andra chucken. Tack!
Det tar ju typ 10s innan det börjar fräsa när man kyler Bosch Professional om man kör i sten eller hård betong, så det blir *många* byten om du ska borra några hål...D Dilato skrev:Fräser det har man väntat för länge.
Det finns en risk att hela karbid-spetsen lossar om man chockkyler en alltför varm borr (det har hänt mig med just det där borret när jag var oerfaren).
Därför undviker jag att kyla med vatten, jag byter i stället borr ofta och låter det använda borret kylas av luften eller en fuktig handduk..
(Och ja, det är när den jobbar själv, utan tryck)
Vad menar du, det är väl bara att klicka bort borrchucken du har och sätta i SDS-borret där.A Amatörtorparen skrev:
Redigerat: