hej

jag ska snart hämta hem mitt ikea-kök och sitter funderar på hur jag ska fästa täcksidan intill diskmaskinen? Diskmaskinen sitter i slutet av raden så jag har ingen stomme att fästa den i. Vid golvet skulle jag väl kunna sätta vinkeljärn men hur gör jag uppe vid bänksskivan? Jag ska ha kompositsten.

Det är även en annan fråga. Bänksskivan kan ju inte vila på diskmaskinen och då fick jag med "stödbeslag för bänksskiva", det är ett vinkeljärn som är 39 cm långt. Denna får jag väl fästa i väggen, men då får ju skivan "bara" stöd där bak. Att bänksskivan skulle "tippa" framåt ifall någon skulle sätta sig på framkanten av bänksskivan gör den väl aldrig pga av sin tyngd...

• Ikea-kök med vit täcksida och rödmarkering där vinkeljärn ska fästas vid golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ludde67
  • Laddar…
B byggrakt skrev:
hej

jag ska snart hämta hem mitt ikea-kök och sitter funderar på hur jag ska fästa täcksidan intill diskmaskinen? Diskmaskinen sitter i slutet av raden så jag har ingen stomme att fästa den i. Vid golvet skulle jag väl kunna sätta vinkeljärn men hur gör jag uppe vid bänksskivan? Jag ska ha kompositsten.

Det är även en annan fråga. Bänksskivan kan ju inte vila på diskmaskinen och då fick jag med "stödbeslag för bänksskiva", det är ett vinkeljärn som är 39 cm långt. Denna får jag väl fästa i väggen, men då får ju skivan "bara" stöd där bak. Att bänksskivan skulle "tippa" framåt ifall någon skulle sätta sig på framkanten av bänksskivan gör den väl aldrig pga av sin tyngd...
Nu har jag iofs diskbänk ovanpå. Och min täcksida är egentligen en bänkskiva i ek som jag valde istället för de vanligaste lösningarna.
Fäst i väggen och i golvet med vinkelbeslag. Diskbänken vilar ovanpå täcksidan.
Inte samma lösning som ni har antar jag, men det kanske ger dig idéer om hur ni kan göra.

• Täcksida i ek fäst vid vägg och golv med vinkelbeslag, med en del av vit diskmaskin och mörkt kakelgolv synligt.
    Skapa konto
  • Gilla
byggrakt
  • Laddar…
B byggrakt skrev:
hej

Jag har precis samma sak som dig. Kompositstensskiva och diskmaskinen längst ut. Jag fick inte med något stödbeslag. Jag har en täcksida som jag satt med ett vinkeljärn i golvet, ett i väggen samt ett i underkant på skivan. IKEA:s kompositstenskivor bygger på en träram som sedan har ett kompositstenshölje över sig. Du kommer se när du har skivan hemma hos dig sen.

För att förhindra att bänkskivan, mot all förmodan, skulle tippa framåt så kan du dra fast den med skruvar underifrån på övriga stommar. Det gör du också i träramen som finns undertill.

Lycka till!

Bodarp Bodarp skrev:
Jag har precis samma sak som dig. Kompositstensskiva och diskmaskinen längst ut. Jag fick inte med något stödbeslag. Jag har en täcksida som jag satt med ett vinkeljärn i golvet, ett i väggen samt ett i underkant på skivan. IKEA:s kompositstenskivor bygger på en träram som sedan har ett kompositstenshölje över sig. Du kommer se när du har skivan hemma hos dig sen.

För att förhindra att bänkskivan, mot all förmodan, skulle tippa framåt så kan du dra fast den med skruvar underifrån på övriga stommar. Det gör du också i träramen som finns undertill.

Lycka till!
Tack för ditt svar.
Visste inte att där fanns en träram men det underlättar mycket!
Då kommer jag fästa den likt som du har gjort.

Bodarp Bodarp skrev:

Lycka till!
Hej
Funderar på hur du gjorde med stödbeslaget som fästs längst upp på täcksidan. Satte du den vågräta vinkeln in mot diskmaskin eller vilar den på täcksidans överkant? Och om den vinklas inåt är frågan om man ska sätta den på samma höjd som övriga stålbeslag på bänkskåpen eller samma höjd som överkant täcksidan?

B Bally skrev:
Hej
Funderar på hur du gjorde med stödbeslaget som fästs längst upp på täcksidan. Satte du den vågräta vinkeln in mot diskmaskin eller vilar den på täcksidans överkant? Och om den vinklas inåt är frågan om man ska sätta den på samma höjd som övriga stålbeslag på bänkskåpen eller samma höjd som överkant täcksidan?
Hej,

Om jag tolkar dig rätt så är svaret på frågan att den vågräta vinkeln är in mot diskmaskinen. Jag fäste inga beslag på täcksidans överkant. Bor inte kvar där jag byggde köket så kan inte bifoga några bilder men gjorde en skiss, se bild. Grön = bänkskivan. Röd = täcksidan. Lila = vinkeljärn. Svart = Diskmaskin.

Jag satt beslagen dikt an mot träramen på bänkskivan samt i ovankant på täcksidan.

• Två enkla ritningar av en diskmaskin och kanske en dörr eller vägg, med färgmarkeringar och textetikett "Diskmaskin".
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.