Hej!
Jag sitter och skissar på att slå upp en köksö som så många andra dessa tider. Skulle vilja ha en extra avlastningsyta i köket och på samma gång få till att bygga in en vinkyl. Har kikat och klurat lite och tänkte bygga detta med IKEA stomme och sedan lite eget fix för att få ihop stommen med vinkyl som är 595 mm bred. Måtten blir något i stil med 1200mm bred och 600mm djup, sedan ska täcksidor och ekskiva på.
Tänkte också ha en ek skiva på ca 1220x8400mm som då sticker ut ca 230-230mm på ena långsidan och på så sätt ha möjligheten att ha två barstolar som gäster kan sitta på när man lagar mat.
Så här ser det ut när man byggt upp sitt kök i IKEA:s planeringsverktyg:
Jag tänker mig att jag ska bygga en grundstomme med reglar 45 x 70 och sedan lägga på en OSB-skiva ovanpå då jag behöver 80mm för att kunna använda IKEA:s sockel på 80mm under. Då jag har överhängande skiva tänker jag att jag måste dra denna i golvet. Jag har ekparkett på 15-16mm sedan betong under. Huset är byggt 2009. Jag vill dra denna i betong och tänkte mig M8 som går ner 40mm + 5mm. Men blev lite fundersam på hur tjock betongplattan är?
Lägenhetsskiljande bjälklag gissar jag att det kallas då jag bor 5 våningar upp av 11, men vet inte hur det är konstruerat. Allt jag hittar säger att det är mellan 100-300mm tjockt och att det kan finnas el/vatten där. Vi har ingen golvvärme, utan element är dragna utanpå väggar och kökets vatten och avlopp ser ut att gå ovanifrån och rakt ner genom golvet. Har även ställt frågan till föreningen, men vill även fråga här då det finns mycket kunnigt folk här
Här är även planritningen:
Så frågan är om det är fritt fram att borra ett par hål och vilken skruv är lämplig? plugg och vanlig skruv eller betongskruv 7,5 x 65 mm?
Tack på förhand!
Jag sitter och skissar på att slå upp en köksö som så många andra dessa tider. Skulle vilja ha en extra avlastningsyta i köket och på samma gång få till att bygga in en vinkyl. Har kikat och klurat lite och tänkte bygga detta med IKEA stomme och sedan lite eget fix för att få ihop stommen med vinkyl som är 595 mm bred. Måtten blir något i stil med 1200mm bred och 600mm djup, sedan ska täcksidor och ekskiva på.
Tänkte också ha en ek skiva på ca 1220x8400mm som då sticker ut ca 230-230mm på ena långsidan och på så sätt ha möjligheten att ha två barstolar som gäster kan sitta på när man lagar mat.
Så här ser det ut när man byggt upp sitt kök i IKEA:s planeringsverktyg:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag tänker mig att jag ska bygga en grundstomme med reglar 45 x 70 och sedan lägga på en OSB-skiva ovanpå då jag behöver 80mm för att kunna använda IKEA:s sockel på 80mm under. Då jag har överhängande skiva tänker jag att jag måste dra denna i golvet. Jag har ekparkett på 15-16mm sedan betong under. Huset är byggt 2009. Jag vill dra denna i betong och tänkte mig M8 som går ner 40mm + 5mm. Men blev lite fundersam på hur tjock betongplattan är?
Lägenhetsskiljande bjälklag gissar jag att det kallas då jag bor 5 våningar upp av 11, men vet inte hur det är konstruerat. Allt jag hittar säger att det är mellan 100-300mm tjockt och att det kan finnas el/vatten där. Vi har ingen golvvärme, utan element är dragna utanpå väggar och kökets vatten och avlopp ser ut att gå ovanifrån och rakt ner genom golvet. Har även ställt frågan till föreningen, men vill även fråga här då det finns mycket kunnigt folk här
Här är även planritningen:
Logga in
Skapa konto
Så frågan är om det är fritt fram att borra ett par hål och vilken skruv är lämplig? plugg och vanlig skruv eller betongskruv 7,5 x 65 mm?
Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "betongskruv"
Betongskruv
Betongskruvar är robusta skruvar som är speciellt designade för att infästas i betong och andra hårda material. Dessa skruvar är starka och slitstarka, vilket gör dem kapabla att bära tunga belastningar och motstå de krävande
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 740 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 740 inlägg
Har du kollat på Ikeas monteringsanvisning?
Jag har för mig att de rekommenderar tre alternativ för köksöar.
Jag tycker du bör hitta en annan metod än att göra så djupa hål i betongen just därför att man inte vet var det går el och annat.
Golvtillverkarna brukar varna för att sätta fast köksöar på parkettgolv så att golvet sen inte kan röra sig med årstiderna.
Om man ska kunna sitta och äta eller göra något annat på ett bekvämt sätt vid köksön bör överhänget vara minst 30 cm.
Jag tycker du bör hitta en annan metod än att göra så djupa hål i betongen just därför att man inte vet var det går el och annat.
Golvtillverkarna brukar varna för att sätta fast köksöar på parkettgolv så att golvet sen inte kan röra sig med årstiderna.
Om man ska kunna sitta och äta eller göra något annat på ett bekvämt sätt vid köksön bör överhänget vara minst 30 cm.
BirgitS skrev:
Har du kollat på Ikeas monteringsanvisning?
Ja, dom rekommenderar två olika när det gäller en köksö med två stommar. Men det dom säger är ju att antingen köpa deras beslag som är en träbit och dra i golvet, eller bygga en stomme som också bör dras i golvet när det är fristående köksö. Jag har pratat med IKEA på köksplannering och dom säger precis samma sak. Jag frågade hur man bör göra med förankring och fick egentligen inget riktigt svar, därav frågan här
I vårt fall är det dock svårt, jag har funderat på att bygga (som någon skrev i en annan tråd) en bas stomme som man lägger sten i, men vi har en vinkyl i ena delen. Eller att försöka fästa med dubbelhäftande tejp, men med samma problematik att vi har en vinkyl på en sidan som helst ska stå på golvet och gå att dra ut. Några andra tips?
Det verkar råda lite olika uppfattning där när jag tittar igenom forumet här, några drar det rakt i betongen och några drar det i parketten. Men det går ju lösa genom att tex göra ett större hål ovantill i parketten ner mot hållet ibetongen.
Tack för input, dock kan man väl tycka att det är högst individuellt vad man föredrar, IKEA i Kungens Kurva har inget över 26cm när vi var och kollade utan 4 olika utställningsvarianter mellan 23-26mm. Kollade även ballingslöv kök och deras köksöar, där fanns det fasta mått i 26 cm också. Vi har dock mätt och fann att 23-24cm blir perfekt för vår köksö.
Bygg in betongplattor/tegelsten i sockeln så står den nog still.
Eller fäst den i väggen, den ska väl ändå stå mot väggen för att kunna dra el till kylen.
Eller fäst den i väggen, den ska väl ändå stå mot väggen för att kunna dra el till kylen.
jo, kikar på det. Fick byggritningar från föreningen som de påpekade inte riktigt har stämt med verklighetenM Mellanbarn skrev:
nej, den ska, som det visar på ritningen/renderingen stå fristående. Kommer antagligen bara dra en mindre list där elen går in som det ser ut nu.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden