Hej!

Jag är i startgroparna med mitt staketbygge, som jag tänkt fästa ovanpå stödmuren som går runt hela vår tomt. Enkelt tänkte jag - det är ju i våg och stabilt osv.

ca 10 st hann jag med - Borrade rakt ner och satte betongplugg, fäste med bricka och skruv. Hade väl tur för nu är jag vid en där skruven så klart inte greppar pga hålrummet där bakom.
Jag trodde i min enfald att det var solida block.

Vad rekommenderas att jag gör? Jag kan inte direkt flytta stolpen, det kommer se galet ut.

Bilder på muren och en stolpsko bifogas.

All hjälp uppskattas enormt, just nu känns det lite motigt.

IMG_0639.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0640.jpeg
Skapa konto

IMG_0641.jpeg
Skapa konto

Du får nog hacka upp lite mer på topp och fylla med en skvätt betong, samt sätta ner och rikta upp stolpskon, så den sitte rätt.

K
Är det ihåligt så fyll i? Så kan du fästa skon. Alternativet typ ankarmassa, eftersom jag tolkar det som stolpskor som ska stå ovanpå muren?

Korrekt, stolpskor uppe på muren.

Det är inte öppet på det viset, muren (som på bilderna) har plåt på och det är dessutom inuti det är ihåligt.

Kan man injicera med ankarmassa eller något liknande? Ska man sen skruva i det, eller köpa stolpskor med svetsad armeringsjärn på och trycka ner i gojset istället?

Jag är inte JÄTTEsugen på att riva upp alltihopa för att fylla i med mer bruk..

K
Hur har du tänkt att stolpskon ska vara uppe på plåten då? Du behöver knappast fylla hela muren utan bara där du ska ha skruv för stolpskon

Hittade en bild på när vi rev en annan del av muren - så här ser det ut. IMG_0646.png
Skapa konto

Vad är det för slags block? Visst borde jag kunna fylla en sån ”kanal” med ankarmassa och mosa ner en gängstång där?

Betonghålsten är ett namn på dem.

Ankarmassa tror jag du ska glömma att använda, för det kommer bli mycket dyrt då hålen rymmer flera patroner beroende på var du har borrat i blocket.

En tub ankarmassa försvann utan att det blev fyllt när jag skulle fästa ett armeringsjärn i betonghålsten. De 3 andra hålen försökte jag fylla med lättflytande betong.

Hur har du fäst stolpskorna hittils? Borrat genom metallplåten eller har du lyft bort den?
Vill du att staketet ska vara ordentligt stadigt infäst så kan det vara nödvändigt att bila upp där stolpskorna ska vara och fylla med betong som du kan skruva i.

K
Undrar samma sak, hur har du tänkt egentligen att de ska sitta fast ovanpå plåten eller skär du ut plåten för stolpskon? Och vad är det för skruv/gångstång du tänkt använda?

K kniv skrev:
Undrar samma sak, hur har du tänkt egentligen att de ska sitta fast ovanpå plåten eller skär du ut plåten för stolpskon? Och vad är det för skruv/gångstång du tänkt använda?
Hål genom plåten där skruvarna är, och stolpskon sitter helt enkelt uppe på plåten.

Har satt fast de första med fransk skruv, 100 mm tror jag det var

Jag tror att du behöver kolla hur bra stolpskorna egentligen sitter innan du fortsätter.

Fäst en stolpe i en av de stolpskor du har skruvat fast och sen rycker och drar du i stolpens topp åt alla håll.
Det finns en risk att betonghålstenen spricker när den utsätts för belastning i fel riktning.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Jag tror att du behöver kolla hur bra stolpskorna egentligen sitter innan du fortsätter.

Fäst en stolpe i en av de stolpskor du har skruvat fast och sen rycker och drar du i stolpens topp åt alla håll.
Det finns en risk att betonghålstenen spricker när den utsätts för belastning i fel riktning.
Du har rätt. Betongen spricker inte men skruvarna går att dra/bända ur på flera av dem, med en 2m stolpe. Får tänka om hur jag ska göra. Vill inte överge idén men det behövs klart något annat här.

Tack för hjälpen, det uppskattas!

Hur svårt är det att ta bort den svarta täckplåten tror du?

Om den tas bort så kan du bila bort den översta av betongen där stolparna ska vara och fylla kamrarna med betong. Då får du en bättre grund att fästa stolpskorna i.

Alternativt att fästa stolparna i marken på jordsidan av stödmuren, om den marken är din vill säga.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hur svårt är det att ta bort den svarta täckplåten tror du?

Om den tas bort så kan du bila bort den översta av betongen där stolparna ska vara och fylla kamrarna med betong. Då får du en bättre grund att fästa stolpskorna i.

Alternativt att fästa stolparna i marken på jordsidan av stödmuren, om den marken är din vill säga.
Den är spikad, rätt svårt att få bort utan att böja plåten överallt. Det är kanske 70m eller så, så det kommer jag undvika. Skall testa med ankarmassa och silplugg idag!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.