Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
....spännande rubrik ändå...
Jag ska bygga ett staket på ett trädäck som sitter ca 1 meter över backen men staketet ska gå ner till marken... Dvs Staketet kommer att skruvas i sidan på trädäcket och ha sin huvudsakliga fästpunkt där... Men - jag vill fortfarande ha någon form av fäste nedåt utan att för den sakens skull göra ett enormt markarbete.. Staketstolparna vill jag ska vila på marken/marksten eller liknande, men vet inte hur jag ska göra det snyggt...
Detaljerna är att jag ska sätta staketstolpar med armeringsmatta emellan -där det ska klättra vildvin eller liknande på såsmåningom..
Jag ska bygga ett staket på ett trädäck som sitter ca 1 meter över backen men staketet ska gå ner till marken... Dvs Staketet kommer att skruvas i sidan på trädäcket och ha sin huvudsakliga fästpunkt där... Men - jag vill fortfarande ha någon form av fäste nedåt utan att för den sakens skull göra ett enormt markarbete.. Staketstolparna vill jag ska vila på marken/marksten eller liknande, men vet inte hur jag ska göra det snyggt...
Detaljerna är att jag ska sätta staketstolpar med armeringsmatta emellan -där det ska klättra vildvin eller liknande på såsmåningom..
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
Jag tror att det inte kommer bli riktigt fullhögt ovanför trädäcket - kanske 70cm - sen är det varierande ner till mark mellan kanske 40 och 70 cm….
Varför inte bara slå ned en vanlig (liten lägre) stolpsko i marken? Det bör ju lösa dit dilemma och den lär inte rosta bort i första laget. Vill du ha det stabilare så får du lägga lite betong i en grop (som redan föreslagits).
Kommer markfästena ha någon som helst stabiliserande funktion eller är det bara för syns skull?
Flytbryggan må vara en flytbrygga men jag misstänker att det var principen för att fästa staketstolpen som avsågs. 😉 Jag tror iofs att det är precis så som TS avser fästa stolparna i sidan av altanen, men att de dessutom ska fortsätta ner mot marken.
Flytbryggan må vara en flytbrygga men jag misstänker att det var principen för att fästa staketstolpen som avsågs. 😉 Jag tror iofs att det är precis så som TS avser fästa stolparna i sidan av altanen, men att de dessutom ska fortsätta ner mot marken.
Ja precis. Jag låg i sängen och orkade inte gå och fota hur det är löst vid min entré så jag slögooglade en princip bild iställetLarsa skrev:
Bifogar en riktig bild nedan.
Jag tycker det principiellt ser bättre ut än att ha ett mark-spjut/skruv/fundament i botten.
Men det går säkert att hitta en annan elegantare lösning med. Hos oss känns räcket i alla fall väldigt stabilt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
Jag har ingen bra bild som visar syftet på ett bra sätt… men så här ser det ut… Jag vill sätta stolpar med armeringsmatta mellan där det ska klättra upp växter…så jag behöver få ner det till backen…
.
…dvs där bakom allt junk med buskar vattenpass och elskåp kan man skymta trädäcket….
.
Logga in
Skapa konto
…dvs där bakom allt junk med buskar vattenpass och elskåp kan man skymta trädäcket….
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
… det är nog ingen vidare bild… jag får återkomma med en bättre nästa gång jag är i stugan…
Det finns plintar och stolpar som altanen står på - men det är ganska långt överhäng…gjort med en tanke att det ska vara lite ”flygande” känsla men man är ju inte sämre än att man ändra sig efter några år….
Det finns plintar och stolpar som altanen står på - men det är ganska långt överhäng…gjort med en tanke att det ska vara lite ”flygande” känsla men man är ju inte sämre än att man ändra sig efter några år….
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
… jättedålig bild 😃 ”utbyggnaden” är grannens hus på granntomten…..
Bifogar ritning till bygglovet… 😂
En sån konstruktion kommer göra det stabilt i in/ut riktning. I längsled kan du göra sträva i andra ledden eller förankra i lämpligt hörn eller liknande om du har en överliggare.
En sån konstruktion kommer göra det stabilt i in/ut riktning. I längsled kan du göra sträva i andra ledden eller förankra i lämpligt hörn eller liknande om du har en överliggare.
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg