Hej!

Jag tänkte installera en spiraltrappa upp till ett loft och har aldrig gjort detta förut. Som så mycket annat.

Golvet är just nu rå betong (har inte lagt innergolv än) med vattenbärande golvvärmeslingor i.

Kan någon råda mig om hur jag gör för att fästa spindeln (alltså mittstången) i golvet utan att behöva dra i långa bultar som kan förstöra golvvärmeslingorna?

Undrar byggerskan

p.s. att anlita någon annan för jobbet finns inte på kartan. Har jag byggt ett helt hus ska jag väl fixa att sätta upp en trappa.

Hyr en värmekamera.

• Gilla
bobas och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår utifrån ditt svar att min fråga var alltför kortfattad. Ja, en värmekamera är ett alternativ jag inte hade tänkt på.

Men hur långa bultar behöver jag och vad ska jag tänka på när jag drar i dem (jag har verkligen aldrig gjort detta)? Vad talar emot att fästa i en gjuten klack? Hur hög skulle i så fall en klack behöva vara? Vad skulle jag i så fall behöva tänka på när jag armerar den - hur går krafterna från spindeln; så att inte betongen spricker? Eller vore det bättre (och kanske vackrare) att mura en klack?

Om du inte vet vart slingorna går kan du inte göra nåt ingrepp i golvet, då blir det att gjuta en klack men att få den att sitta är ju lite tveksamt.
Jag skulle lokalisera slingorna och sen köra kanske 70mm betongexpanderbult.

Behöver du fästa den pga sidledes krafter?
Annars är det väl trappans tyngd som belastar golvet.
Räcker det inte med att sätta den i passande starkt lim för att undvika håltagning ?
Om du måste armera eller borra för bult är väl lika illa - du kan riskera skada på värmeslingan.

Annars håller jag med Stefan, en värmekamera kan lokalisera slingorna, men det kan ju visa sig att en slinga går just där du behöver en bult. Hur gör du då? Då funkar kanske limalternativet

Det är säkerligen inga speciellt stora krafter i spindeln, man skulle tom kanske kunna limma den om anliggningsytan är hyfsat stor. Trapptillverkaren har säkert rekommendationer.

Annars borrar man hål (100 mm djupt räcker mer än väl) och sätter i expanderbultar, brickor och snygga kupolmuttrar. Alternativt kan man använda vanlig gängad stång som kletas fast i hålen med kemankare.

Edit: Roland spöade mej.

Hur ser foten på spindeln ut?

D09
Om... dvs om man inte vill borra, kan man inte ställa trappan på en metallskiva som limmas fast?

Kraften bör väl gå rakt ner och trappan är förankrad upptill?

obs, tänker högt ; )

annars är värmekamera ett smidigt alt att lokalisera slingorna. Betongplatta är lite lurigare än i träbjälklag beroende på hur tätt slangen ligger samt ytligheten i betongen etc ( värmespridningen ) men om du hyr en kamera så kyl ner rummet och max på golvvärmen så ska du nog få ett bra resultat.

Men tusen tack allesammans! Jag vet inte hur spindeln ser ut, har inte köpt trappan än utan är bara i planeringsstadiet. Nu har jag i vart fall litet mer kunskaper och idéer att gå vidare med. Så småningom kommer rapport om hur det gick på byggbloggen (se länken under meddelandet). Ska bara uppdatera den.... vilket brukar ta en helv... eeehhh....litet lång tid.

Men det låter ju som att det är görligt och att jag slipper snickra en lång trappa som tar upp en fjärdedel av rummet. :-)

En viss uppfattning om hur spindeln monteras kan du få í den här filmen. (Reklam visserligen, men ändå …)
En skruv i botten och en justerbar sko räcker i det här fallet.

Redigerat:
  • Gilla
sannatielman
  • Laddar…
Ja frågan handlar ju helt om vilka krafter infästningen ska hantera. Handlar det främst om att det inte ska "halka åt sidan" så lär en lösning med lim kunna fungera. Det gäller bara att ha rätt sorts lim (jag gissar att man bör ha ett som är lite flexibelt).

Det är ju helt strålande! Reklam är bra. :-) Har till och med funderat på att ha just den där Weland-trappan, det skulle kunna vara litet coolt (om jag lägger på trä ovanpå stegen...) om jag lackar den i någon färg... hm... ljust tegelröd hammarlack?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.