17 060 läst ·
5 svar
17k läst
5 svar
Fästa reglar mot lättbetong - inget funkar!
Hej vänner!
Jag håller på att renovera källaren och nu är det dags att fästa reglarna innan jag skall gipsa nytt innertak.
Problemet är att bjälklaget är av gammal torr siporex lättbetong och det är helt omöjligt att få något att fästa. Jag har hittills provat med lättbetongskruv, dom smulade bara sönder taket och fäste inte för fem öre. Sedan testade jag klippspik, dom fäste en smula men när man skulle hamra dom genom regeln blev det för mycket vibrationer och dom lossnade.
Funderar på PL400 eller liknande men vet inte hur jag skall få reglarna pressade mot ytan medan det torkar. Är också lite orolig för att siporexen är för dammig och skrovlig för limmet att fästa.
Någon som kan hjälpa en stackare med tips?
Jag håller på att renovera källaren och nu är det dags att fästa reglarna innan jag skall gipsa nytt innertak.
Problemet är att bjälklaget är av gammal torr siporex lättbetong och det är helt omöjligt att få något att fästa. Jag har hittills provat med lättbetongskruv, dom smulade bara sönder taket och fäste inte för fem öre. Sedan testade jag klippspik, dom fäste en smula men när man skulle hamra dom genom regeln blev det för mycket vibrationer och dom lossnade.
Funderar på PL400 eller liknande men vet inte hur jag skall få reglarna pressade mot ytan medan det torkar. Är också lite orolig för att siporexen är för dammig och skrovlig för limmet att fästa.
Någon som kan hjälpa en stackare med tips?
Produkter som diskuteras: "lättbetongskruv"
Lättbetongskruv
Lättbetongskruvar är speciellt utformade för att användas i porösa material som lättbetong, lättklinker och tegel. Dessa skruvar har oftast en unik gängdesign som är optimerad för att ge en stark och säker infästning i dessa mjukare och
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 inlägg
använd lååånga "spikplugg" istället. Du kan inte limma om taket hänger i reglarna, det blir inte bra nog och lär med all säkerhet lossna.
Du har lättbetongblock i taket alltså? Dom brukar ju ha hög densitet så att fästa däri borde inte va nåt problem.
När man kör lättbetongskruv gäller det ju att absolut inte dra det sista som man tror, då lossnar dom.
När man kör lättbetongskruv gäller det ju att absolut inte dra det sista som man tror, då lossnar dom.
Jag har hela fasaden utvändigt fäst med långa fasadplugg i siporex, så det vet jag fungerar.
Jag har försänkt skalle på mina, men här är produkten:
https://www.bauhaus.se/fasadplugg-8x120fh-fzb-tx30.html#full-description
Jag har försänkt skalle på mina, men här är produkten:
https://www.bauhaus.se/fasadplugg-8x120fh-fzb-tx30.html#full-description
Produkter som diskuteras: "fasadplugg"
Fasadplugg
Fasadpluggar är särskilt utformade för att ha hög hållfasthet och används ofta i grövre material såsom betong och natursten. De är också utmärkta för montering av plåt. Med sin robusta konstruktion kan de hantera stora belastningar och
Läs mer
Medlem
· Södermanland
· 371 inlägg
Har själv hopplösa väggar och tak hemma. Ibland så har 170mm spikplugg fungerat men inte alltid. Det dom nästan fungerat bäst är att plugga och sedan en ny plugg i den 
Annars kemankare/ankarmassa och gänga med mutter. Får dock sänka in de i regeln men då sitter det garanterat.
Annars kemankare/ankarmassa och gänga med mutter. Får dock sänka in de i regeln men då sitter det garanterat.
Klicka här för att svara