Hej vänner!

Jag håller på att renovera källaren och nu är det dags att fästa reglarna innan jag skall gipsa nytt innertak.

Problemet är att bjälklaget är av gammal torr siporex lättbetong och det är helt omöjligt att få något att fästa. Jag har hittills provat med lättbetongskruv, dom smulade bara sönder taket och fäste inte för fem öre. Sedan testade jag klippspik, dom fäste en smula men när man skulle hamra dom genom regeln blev det för mycket vibrationer och dom lossnade.

Funderar på PL400 eller liknande men vet inte hur jag skall få reglarna pressade mot ytan medan det torkar. Är också lite orolig för att siporexen är för dammig och skrovlig för limmet att fästa.

Någon som kan hjälpa en stackare med tips?

använd lååånga "spikplugg" istället. Du kan inte limma om taket hänger i reglarna, det blir inte bra nog och lär med all säkerhet lossna.

Du har lättbetongblock i taket alltså? Dom brukar ju ha hög densitet så att fästa däri borde inte va nåt problem.
När man kör lättbetongskruv gäller det ju att absolut inte dra det sista som man tror, då lossnar dom.

Har själv hopplösa väggar och tak hemma. Ibland så har 170mm spikplugg fungerat men inte alltid. Det dom nästan fungerat bäst är att plugga och sedan en ny plugg i den :)
Annars kemankare/ankarmassa och gänga med mutter. Får dock sänka in de i regeln men då sitter det garanterat.

Fasad plugg brukar fästa i det mesta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.