Hej,

Jag har rivit ner en del av en lättbetongvägg i min lägenhet. Det som är kvar ser ut som på bilden nedan, och den behöver nu snyggas till lite. Min tanke är att sätta en regel mot väggen. Regeln jag tänkte sätta upp är en likadan som syns på den andra bilden. Efter rivning är kanten inte helt jämn längre, så kommer vara lite hål mellan regel och vägg.
Min fråga är, hur hade ni gjort detta på ett bra sätt?

Ojämn kant av rivet lättbetongvägg i hörn av ombyggnadsrum med synliga kablar och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämn kant efter rivning av lättbetongvägg med synlig regel och kablar.
Skapa konto

Bästa svaret

Se bilder nedan.
Köp spackelhörn i metall.
Använd lämpliga distanser som limmas dit med typ Casco Xtremefix som nyper direkt.
Limma dit Spackelhörn.
Spackla sedan med gipsbruk 2 ggr.
Spackla med väggspackel.
Sätt inte dit en träregel, trä rör sig och det kommer spricka. Det enligt bild tog mig några timmar + torktider.
Renoveringsarbete med metallspackelhörn och pågående väggförberedelser vid ett dörrparti.
Skapa konto
Renoveringsprojekt med oslipade gipsväggar, synliga elledningar och spackelhörn i en byggarbetsmiljö.
Skapa konto

• Gilla
Henkan Sundberg och 3 till
  • Laddar…
Precis som @Johan456 säger så är det bästa med metallhörn. Jag brukar dock "limma" dem i gipsputs direkt.
Lägg på gipsputs och tryck på hörnen i gipsputsen så de sitter helt och det kommer ut gipsputs ur hålen. Dra försiktigt bort överflödig gipsputs.
Låt torka och fyll upp med gipsputs så det är nästan slätt.
Låt torka igen och lägg på handspackel, slipa och måla.

• Gilla
andvra
  • Laddar…
@Johan456 @anders07 tack för tydliga och detaljerade svar! Märks att ni har koll på detta :) Tänkte hinna med att göra detta i helgen, känns bra att ha en idé om hur man går tillväga nu.

Tänk på att gipsputs blir väldigt hårt och inte går att slipa så fyll hellre två eller tre gånger (blöt med en blomsprayflaska före) och var försiktig att det inte blir för högt.
Det är enklare att spackla med vanligt handspackel på och slipa det sen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.