Hej,
Jag har rivit ner en del av en lättbetongvägg i min lägenhet. Det som är kvar ser ut som på bilden nedan, och den behöver nu snyggas till lite. Min tanke är att sätta en regel mot väggen. Regeln jag tänkte sätta upp är en likadan som syns på den andra bilden. Efter rivning är kanten inte helt jämn längre, så kommer vara lite hål mellan regel och vägg.
Min fråga är, hur hade ni gjort detta på ett bra sätt?
Jag har rivit ner en del av en lättbetongvägg i min lägenhet. Det som är kvar ser ut som på bilden nedan, och den behöver nu snyggas till lite. Min tanke är att sätta en regel mot väggen. Regeln jag tänkte sätta upp är en likadan som syns på den andra bilden. Efter rivning är kanten inte helt jämn längre, så kommer vara lite hål mellan regel och vägg.
Min fråga är, hur hade ni gjort detta på ett bra sätt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Bästa svaret
Se bilder nedan.
Köp spackelhörn i metall.
Använd lämpliga distanser som limmas dit med typ Casco Xtremefix som nyper direkt.
Limma dit Spackelhörn.
Spackla sedan med gipsbruk 2 ggr.
Spackla med väggspackel.
Sätt inte dit en träregel, trä rör sig och det kommer spricka. Det enligt bild tog mig några timmar + torktider.
Köp spackelhörn i metall.
Använd lämpliga distanser som limmas dit med typ Casco Xtremefix som nyper direkt.
Limma dit Spackelhörn.
Spackla sedan med gipsbruk 2 ggr.
Spackla med väggspackel.
Sätt inte dit en träregel, trä rör sig och det kommer spricka. Det enligt bild tog mig några timmar + torktider.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Precis som @Johan456 säger så är det bästa med metallhörn. Jag brukar dock "limma" dem i gipsputs direkt.
Lägg på gipsputs och tryck på hörnen i gipsputsen så de sitter helt och det kommer ut gipsputs ur hålen. Dra försiktigt bort överflödig gipsputs.
Låt torka och fyll upp med gipsputs så det är nästan slätt.
Låt torka igen och lägg på handspackel, slipa och måla.
Lägg på gipsputs och tryck på hörnen i gipsputsen så de sitter helt och det kommer ut gipsputs ur hålen. Dra försiktigt bort överflödig gipsputs.
Låt torka och fyll upp med gipsputs så det är nästan slätt.
Låt torka igen och lägg på handspackel, slipa och måla.
Tänk på att gipsputs blir väldigt hårt och inte går att slipa så fyll hellre två eller tre gånger (blöt med en blomsprayflaska före) och var försiktig att det inte blir för högt.
Det är enklare att spackla med vanligt handspackel på och slipa det sen.
Det är enklare att spackla med vanligt handspackel på och slipa det sen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur fästa stålregel motsnedtak?
Planlösningar -
Fästa träregel mot galvaniserat fyrkantsrör
Byggmaterial & Byggteknik -
Alternativ till hålband för att fästa takstol och syll mot väggregel
Byggmaterial & Byggteknik -
Litet däck/kaffetrapp. Fästa 95x95 stolpe mot 45x170 bärlina/golvregel?
Altan & Uteplats -
Fästa regel mot plåt
Byggmaterial & Byggteknik