Hejsan!

Hoppas på hjälp av er..

Vi har precis lagt 35 kvm parkettgolv (typ klick) i vårt allrum på övervåningen.
Det ligger enligt konstens alla regler med gott om plats vid alla väggar.

Förutom att trappan kommer upp i detta rummet så är det även en öppning ner till entreplanet på ca två meter. Där måste vi ju såklart ha ett räcke och där kommer min fråga in. Hur ska vi nu fästa detta?

Vi har (ursäkta min "tjejiga" förklaring) ett bottenstycke med förborrade hål i till de rostfria pinnarna, detta ska fästas i golvet på något vis. Första tanken är ju att skruva, men då låser man ju hela golvet? Eller? Funkar det att limma tror ni?

Mvh

ewe_lindberg skrev:
Hejsan!

Hoppas på hjälp av er..

Vi har precis lagt 35 kvm parkettgolv (typ klick) i vårt allrum på övervåningen.

Förutom att trappan kommer upp i detta rummet så är det även en öppning ner till entreplanet på ca två meter. Där måste vi ju såklart ha ett räcke och där kommer min fråga in. Hur ska vi nu fästa detta?

Vi har (ursäkta min "tjejiga" förklaring) ett bottenstycke med förborrade hål i till de rostfria pinnarna, detta ska fästas i golvet på något vis. Första tanken är ju att skruva, men då låser man ju hela golvet? Eller? Funkar det att limma tror ni?

Mvh
Limma skulle jag absolut inte göra!

Borra lite stärre hål än skruvens diameter så det kan röra sig lite grann.
Räcket måste fästas i underliggande konstruktion, inte bara i golvet.

Borra större hål i parketten. Lägg sedan distanser av golvets tjocklek mellan undergolv och räckets "bottenstycke" så kan du dra det stumt och behålla rörelsemån mot parketten

S
ewe_lindberg skrev:
Hejsan!

Hoppas på hjälp av er..

Mvh
Tjejig förklaring ser jag ingen. vi har så många olika namn på olika delar så hälften vore nog :)

Jag är amatör inom detta område. Men jag skulel nog ha monterat räcket mot konstruktionen under, och lagt parketten fram mot räcket, och någon form av list där för att dölja glipan.

Parkettgolvet duger inte att fästa något i.

Som ovanstående. Såga av golvet med sänksåg eller cirkelsåg så att detta bottenstycke får plats. Lämna som vid övriga väggar lite rörelsemån. Skruva sedan bottenstycket ner genom golvspånet och ner i reglarna under. Glipan mellan parkettgolv och bottenstycke täcks sedan med lämplig list.

Ett annat alternativ är att fästa bottenstycket nedsänkt i hålet och skruva det från sidan in i regeln där.

Mycket beror på hur det ser ut, bilder skulle underlätta.

Jag hade gjort lite större hål i parkettgolvet och skruvat i det underliggande golvet. Snabbt och enkelt. Blir det problem med att golvet rör sig ogynnsamt kan man titta på det sen.

Tack så jättemycket för era svar.
Ska diskutera detta med han som kan;-)

Men just nu lutar det åt att göra som Hantverkare1 och pelpet skriver. Mest för att det är snyggast att slippa extralister osv.. Som sagt, blir det problem så kan man ju alltid göra något åt det senare..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.